Tulevaisuuden voittaja tuskin tekee älypuhelimia tai hakukoneita, vaan jotain ihan muuta.
FAANG-osakkeet ovat hallinneet markkinoita pitkään ja voimakkaasti. Todennäköisesti ne ovat edelleen loistavia sijoituskohteita tulevaisuudessakin, mutta osaa sijoittajista kalvaa tieto siitä, miten mikään ei kasva ikuisesti.
Kaikki kuninkaat kaatuvat joskus ja vaikkeivat kaatuisikaan, niin suuri koko aiheuttaa ongelmia ja hidastaa kasvua. Tämän takia pieni yritys kasvaa isoa yritystä kovempaa vauhtia.
Tulevaisuuden FAANG-osakkeen tunnistaminen on vähintäänkin vaikeaa, mutta jos siinä onnistuu ja hermo riittää pitämään osakkeesta kiinni voi tuotto olla kovakin. Alla kolme tapaa löytää tulevaisuuden FAANG-osake.
1. Vieraskenttäedun strategia
Vieraskenttäedun strategia perustuu siihen, että sijoittaja tunnistaa ylivoimaisen tuotteen.
Ihmisten positiivinen reaktio ja pöhinä uuteen ulkomailta tulevaan tuotteeseen ja uuteen tapaan tehdä asioita on vieraskenttäedun strategian mukainen iskun paikka.
Kun ylivoimainen tuote on tunnistettu, otetaan yritys tarkempaan tarkasteluun.
Strategian mukaisesti toimiva sijoittaja ei siis kuuntele tai etsi kuumia sijoitusvinkkejä, vaan pyrkii pikemminkin sulkemaan korvansa itse osakkeeseen liittyvältä hälinältä.
2. Globaalit trendit ja tarpeet
Tässä ideana on lähteä liikkeelle megatrendeistä ja etsiä sitä tulevaisuuden kasvavaa toimialaa. Tällaisia teemoja ovat muiden muassa terveys, ikääntyminen, e-urheilu, tai digitaalinen mainostaminen.
Teeman ja toimialan tunnistamisen jälkeen etsitään sopiva yritys tai kaksi ja sijoitetaan niihin.
3. Sijoittamisen sosiaalinen media
Sijoitusidean hakeminen sosiaalisen median kautta voi ensi alkuun kuulostaa yhtä älyvapaalta idealta, kuin osakeostojen perustaminen taksikuskien vinkkeihin.
Sosiaalisesta mediasta löytyy kuitenkin myös sijoituksen nykyisiä ja entisiä ammattilaisia kommentoimassa markkinoita ja omistuksiaan.
Twitter ei rajoitu Suomeen ja sitä kautta on mahdollista päästä tutustumaan uusiin konsepteihin varsin aikaisessa vaiheessa. Sijoittajat myös tehtailevat twiittejä omasta mielestään seurattavan arvoisista twitter-tileistä, tekemistään virheistä ja näkemyksiään yritysten taloudellisista vallihaudoista.
Sijoitusaihioita Twitteristä haettaessa kannattaa ottaa haltuun dollarin kuvalla merkitty ”cashtag” yhdistettynä ticker-osaketunnisteeseen. Esimerkiksi $TSLA viittaa Teslan osakkeeseen ja Teslaan sijoituskohteena.
Tulevaisuuden toimialan etsiminen saattaa mennä pieleen
Näistä edellä mainituista keinoista yksikään ei ole ongelmaton lähestymistapa.
Vuonna 2006 öljyn hinta oli noussut kahdeksan vuoden takaiselta tasaiselta lähes 400 prosenttia. Korkea hinta yhdistyi ilmastonmuutoksen tuomaan uhkaan ja puhtaan energian saamiin tukiin sekä verohelpotuksiin.
Tämä massiivinen tarve puhtaaseen energiaan sai monet innostumaan ja pitämään vihreää teknologiaa jopa internetin veroisena sijoitusmahdollisuutena. Piilaakso täyttyi clean tech yrityksistä, ja niitä rahoittavista rahastoista.
Vuosikymmen myöhemmin, vuonna 2016 voitiin todeta, että suurin osa yrityksistä epäonnistui ja ajautui konkurssiin.
Vuosituhannen vaihteessa uskottiin, että internet tulee muuttamaan maailmaa ja isosti. Tämän piti olla megatrendi ja yritys toisensa perään sai helppoa rahoitusta pelkällä internetin päälle rakennetun liiketoimintamallilla.
Harva yritys onnistui, koska aika ei ollut vielä kypsä. Internet kyllä muuttaa maailmaa ja isosti, mutta vuosituhannen vaihteessa yhteydet olivat liian hitaita, harvinaisia ja vaikeakäyttöisiä.
Esimerkki kertoo sen, että tunnistettavissa oleva suuri yhteiskunnallinen tarve ei vielä tarkoita, että oletettu megatrendi pääsee aidosti toteutumaan.
Kasvavalla markkinalla toimiminen ei yksinään riitä
Oikealla ja houkuttelevalla kasvumarkkinalla toimiminen ei vielä riitä. Jotta yritys voisi päästä lähellekään FAANG-kategoriaa, tulisi sillä olla rohkeutta, yksi tai useampi saavutettavissa oleva kestävä kilpailuetu, skaalautuva liiketoimintamalli ja ylivoimainen tuote.
Väestön ikääntyminen on megatrendi, joka luo kysyntää terveydenhuollolle. Terveystalo, Pihlajalinna, Oriola tai Orion kyllä toimivat tällä sektorilla, mutta niistä yhdelläkään ei ole edellytyksiä puskea tarpeeksi skaalautuvalla mallilla globaalien markkinoiden kärkeen.
Vastuutaan ei voi ulkoistaa
Sosiaalinen media voi auttaa löytämään mielenkiintoisia yrityksiä tai nopeuttaa vallihautojen tunnistamista, mutta osakkeiden ostaminen sokeasti jonkun nimimerkin antaman kuuman vihjeen perusteella voi olla vähintäänkin tuhoisa strategia.
Sosiaalinen media lähtee lisäksi usein liikkeelle väärästä suunnasta eli itse osakkeesta tai sen menneestä kurssikehityksestä.
FAANG-kategorian yritykset ovat pystyneet, paitsi luomaan jotain uutta, niin vuosi toisensa jälkeen tarjoamaan markkinoiden ylivoimaisesti parhaan tuotteen. Vieraskenttäedun strategian vahvuus perustuu siihen, että se lähtee liikkeelle ylivoimaisen tuotteen tunnistamisesta.
Tämäkään lähestymistapa ei ole mitenkään ongelmaton. Uudenlaisia, vanhoihin ratkaisuihin verrattuna oikeasti ylivoimaisia tuotteita tulee vastaan perin harvoin.