Yritysuutiset

Marimekon tulokseen tuli iso lovi – suurin osa myymälöistä oli suljettuna koronan vuoksi

Marimekon liiketulos laski reippaasti toisella vuosineljänneksellä, mutta kuitenkin analyytikoiden odotuksia vähemmän.

Brändiyhtiö Marimekon liikevaihto laski huhti-kesäkuussa 20 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajankohdasta ja oli 23,3 miljoonaa euroa. Liikevaihtoa heikensivät erityisesti vähittäismyynnin lasku Suomessa, Pohjois-Amerikassa ja Skandinaviassa sekä tukkumyynnin vähentyminen Aasian-Tyynenmeren alueella. Liikevaihtoa puolestaan tuki lisenssituottojen kasvu Aasian-Tyynenmeren alueella.

Koronaviruspandemia aiheutti globaalille muotialalle ja erikoiskaupalle pahimman kriisin vuosikymmeniin, ja sen seurauksena suurin osa Marimekko-myymälöistä eri puolilla maailmaa oli tilapäisesti suljettuna katsauskaudella. Poikkeuksellisissa olosuhteissa Marimekko sopeutti toimintaansa ja toteutti ripeästi laajat kustannussäästöt.

Verkkokaupassa kysynnän kasvu jatkui vahvana, mikä toi haasteita logistiikkaan, ja liikevaihtoa vähittäismyynnistä jäi tulouttamatta toiselle neljännekselle noin 0,7 miljoonan euron arvosta.

Sopeuttamistoimien ansiosta liikevoiton lasku jäi 28 prosenttiin. Liikevoitto oli 2,7 miljoonaa euroa, kun se vuosi sitten oli 3,7 miljoonaa. Myös vertailukelpoinen liikevoitto oli 2,7 miljoonaa euroa, kun se vuosi sitten oli 3,7 miljoonaa.

Tuloslasku oli kuitenkin jonkinmoinen torjuntavoitto, sillä analyytikot odottivat liikevoiton romahtaneen 2,0 miljoonaan euroon.

Tulosta laskivat liikevaihdon väheneminen sekä suhteellisen myyntikatteen heikentyminen. Tulosta puolestaan paransi kiinteiden kulujen supistuminen selvästi Marimekon kunnianhimoisen säästöohjelman ansiosta. Suhteellista myyntikatetta heikensivät etenkin merkittävästi kasvaneesta verkkomyynnistä johtunut logistiikkakustannusten nousu ja vertailukautta suuremmat alennukset, kun taas lisenssituottojen kasvu sekä tuotevalikoiman optimoinnilla saavutetut hyvät tuotekohtaiset katteet tukivat suhteellista myyntikatetta.

Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko kertoo puolivuosikatsauksen yhteydessä, että kansainvälinen muotiala ja erikoiskauppa kohtasivat pahimman kriisin moniin vuosikymmeniin.

”Koronaviruspandemia pysäytti harkinnanvaraisen kuluttamisen seinään, mikä on johtanut lukuisten toimijoiden vakaviin taloudellisiin vaikeuksiin ja jo kaatanut useita merkittäviä alamme yrityksiä. Pandemia sulki dramaattisesti myös suurimman osan Marimekko-myymälöistä tilapäisesti ympäri maailman”, Alahuhta-Kasko.

Marimekko onnistui toimitusjohtajan mukaan kuitenkin tukkumyynnin, verkkokaupan ja lisenssituottojen avulla rajoittamaan liikevaihdon laskua.

”Liikevaihtoa heikensivät erityisesti vähittäismyynnin lasku Suomessa, Pohjois-Amerikassa ja Skandinaviassa sekä tukkumyynnin vähentyminen Aasian-Tyynenmeren alueella. Suomessa liikevaihto supistui 32 prosenttia, kansainvälinen myynti vain 3 prosenttia”, Alahuhta-Kasko kertoo.

Marimekon tuotteiden kysynnän kasvu verkossa jatkui vahvana myös vuoden toisella neljänneksellä. Tosin yhtiö ei onnistunut kasvattamaan verkkokaupan toimituskapasiteettia tarpeeksi nopeasti.

”Katsauskauden jälkeen olemme saaneet tilanteen korjattua ja verkkokaupan toimitusajat ovat palautuneet ennalleen. Kapasiteettihaasteiden takia siirtyneiden toimituksien vuoksi vähittäismyyntiä jäi kuitenkin tulouttamatta toiselle neljännekselle noin 0,7 miljoonaa euroa.”

Marimekko uskoo vahvasti digitalisaation voimaan.

”Digitalisaatio ja muutokset kuluttajien arvomaailmassa, erityisesti vastuullisuuden kasvanut merkitys, ovat mullistaneet globaalia muotitoimialaa jo vuosien ajan, ja uskomme näiden megatrendien sysäämien murrosten vauhdittuvan huomattavasti pandemian myötä. Marimekon pitkän aikavälin strategian ytimessä on vuodesta 2018 ollut vahvan kannattavan kasvun hakeminen aiempaa laajempaa globaalia asiakaskuntaa puhuttelemalla”, toimitusjohtaja kertoo.

Marimekko perui 25.3. aiemmin antamansa ohjeistuksen vuodelle 2020 johtuen ainoastaan koronaviruspandemian ennakoitujen vaikutusten seurauksista. Kuten Marimekko kertoi 14.5. osavuosikatsauksensa yhteydessä, koronaviruspandemialla tulee olemaan merkittävä negatiivinen vaikutus Marimekon liikevaihtoon ja kannattavuuteen vuonna 2020.

Yhtiö ei edelleenkään anna tarkempaa ohjeistusta tämän vuoden tuloksesta. Yhtiön mukaan nopeasti muuttuvan tilanteen vuoksi tarkkaa arviota vaikutuksista liiketoimintaan ei ole edelleenkään mahdollista antaa.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös