Marimekko skaalaa liikevaihtoa ylöspäin, mutta onko osake jo liian kallis?

Evli laski Marimekon suosituksen tasolle vähennä.
Marimekko Marimekko

Brändiyhtiö Marimekon liikevaihto loka–joulukuussa 2024 kasvoi seitsemän prosenttia vertailukaudesta ja oli 54 miljoonaa euroa. Neljäs neljännes oli näin yhtiön historian suurin neljännes liikevaihdolla mitattuna.

Yhtiön mukaan liikevaihtoa kasvatti erityisesti vähittäismyynnin kasvaminen kaikilla markkina-alueilla. Liikevaihtoa puolestaan heikensi kotimaan tukkumyynnin kertaluonteisten kampanjatoimitusten jääminen aiemmin arvioidun mukaisesti vahvasta vertailukaudesta.

Yhteensä liikevaihto Suomessa kasvoi kolme prosenttia vertailukaudesta. Kansainvälinen liikevaihto kasvoi neljännellä neljänneksellä 13 prosenttia.

Marimekon monikanavainen vähittäismyynti nousi neljännellä neljänneksellä yhteensä 12 prosenttia kaikkien markkina-alueiden kasvaessa. Tukkumyyntiä painoivat vertailukautta pienemmät kertaluonteiset kampanjatoimitukset Suomessa, ja globaalisti tukkumyynti jäi prosentin vertailukaudesta.

Lisenssituotot nousivat neljännellä neljänneksellä peräti 39 prosenttia.

Raportoitu liikevoitto 8,1 miljoonasta eurosta 9,1 miljoonaan euroon. Analyytikoiden konsensus povasi 8,4 miljoonan euron liikevoittoa, joten tuloskasvu ylitti konsensusodotukset.

Liikevoittoa nosti erityisesti liikevaihdon kasvu. Suhteellisen myyntikatteen heikentyminen puolestaan vaikutti negatiivisesti liiketulokseen. Suhteellista myyntikatetta neljännellä neljänneksellä heikensi logistiikkakulujen kasvu. Konsernin kiinteät kustannukset olivat vertailukauden tasolla.

Kampanjat tukevat myyntiä

Marimekko odottaa liikevaihdon vuonna 2025 kasvavan edellisvuodesta, jolloin se oli 183 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin yhtiö ennakoi olevan arviolta noin 16–19 prosenttia, kun se viime vuonna oli 17,5 prosenttia.

Vuoden 2025 näkymiin volatiliteettia aiheuttavat esimerkiksi kuluttajien luottamuksen ja ostovoiman kehitys erityisesti Suomessa sekä yleiset epävarmuudet ja mahdolliset häiriöt globaaleissa toimitusketjuissa. 

Evlin analyytikko Atte Jortikka toteaa pankin aamukatsauksessa, että Marimekon liikevaihdon kertymä viime vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä oli hieman Evlin ennusteita korkeampi, Suomen tukkumyynti laski odotetusti. Erityisesti kotimaan vähittäiskauppa kehittyi arvioitua vahvemmin. Myös kansainvälinen myynti kasvoi hieman odotettua nopeammin.

Jortikan mukaan erityisesti kotimarkkinoilla odotettua vahvemman liikevaihdon kasvun myötä ”yhtiön operatiivinen vipu auttoi kannattavuutta”.
 
Analyytikko kiinnittää huomiota siihen, että kuluva vuosi on kolmas perättäinen vuosi, jolle Marimekko ohjeistaa liikevaihdon kasvavan ja vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin olevan noin 16-19 prosenttia.

Evli odottaa, että yhtiön perinteinen kiihdytys kohti toista vuosipuoliskoa tapahtuu hieman selvemmin tänä vuonna. Erityisesti tämän vuoden ensimmäinen neljännes näyttää pankin mukaan melko heikolta viime vuoteen verrattuna, sillä viime vuoden ensimmäinen vuosineljännes sisälsi lisenssitulojen kirjauksen lisäksi suuren määrän kertaluonteisia toimituksia kotimaan tukkumyynnissä.

”Vaikka odotammekin nyt hieman hiljaisempaa ensimmäistä vuosipuoliskoa, odotamme yhtiön näkymien mukaisesti kertaluonteisten kampanjatoimitusten tukevan volyymejä toisella vuosipuoliskolla. Kertaluonteisten toimitusten määrä on kuitenkin pienempi kuin viime vuonna”, Jortikka arvioi.

Evli laskee suositusta

Evli ennustaa Marimekon Aasian-Tyynenmeren alueelle noin 10 prosentin liikevaihdon kasvua ja odottaa lisenssituottojen laskevan alueella vuotta aiemmasta.

”Kasvun jatkumista tukevat kuitenkin viime vuonna lisääntynyt brändimyynti sekä uusien myymälöiden avaukset, jotka keskittyvät jatkossakin alueelle”, analyytikko kertoo.

Evli nostaa Marimekon tavoitehintaa aiemmasta 13 eurosta 14 euroon, mutta laskee samalla suosituksen aiemmalta lisää-tasolta tasolle vähennä.

”Näkemyksemme mukaan kurssinousu on kuronut alennuksen umpeen ja yhtiön hinnoittelu on palannut neutraalille tasolle”, Jortikka arvioi.

Analyytikoiden tämän vuoden konsensusennusteilla yhtiön EV/EBIT-kerroin on nyt 15x, mikä on lähellä yhtiön viime vuosien tasoa. Viime vuonna kerroin oli myös 14x ja vuonna 2023 se oli 16,7x. Kuitenkin vuonna 2022 kerroin laski tasolle 11,7x.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
CDU CSU-puolue Friedrich Merz

Rahastojätti: Saksan vaalitulos myönteinen uutinen markkinoille

Seuraava artikkeli
toimisto kokous tapaaminen suunnittelu työelämä talous

Ekonomisti: "Työttömyyspelot ohjaavat taloutta enemmän kuin itse työttömyys"