Marimekon liikevaihto loka–joulukuussa 2024 kasvoi seitsemän prosenttia vertailukaudesta ja oli 54 miljoonaa euroa. Neljäs neljännes oli näin yhtiön historian suurin neljännes liikevaihdolla mitattuna.
Yhtiön mukaan liikevaihtoa kasvatti erityisesti vähittäismyynnin kasvaminen kaikilla markkina-alueilla. Liikevaihtoa puolestaan heikensi kotimaan tukkumyynnin kertaluonteisten kampanjatoimitusten jääminen aiemmin arvioidun mukaisesti vahvasta vertailukaudesta.
Yhteensä liikevaihto Suomessa kasvoi kolme prosenttia vertailukaudesta. Kansainvälinen liikevaihto kasvoi neljännellä neljänneksellä 13 prosenttia.
Marimekon monikanavainen vähittäismyynti nousi neljännellä neljänneksellä yhteensä 12 prosenttia kaikkien markkina-alueiden kasvaessa. Tukkumyyntiä painoivat vertailukautta pienemmät kertaluonteiset kampanjatoimitukset Suomessa, ja globaalisti tukkumyynti jäi prosentin vertailukaudesta.
Lisenssituotot nousivat neljännellä neljänneksellä peräti 39 prosenttia.
Loka–joulukuussa Marimekon vertailukelpoinen liikevoitto nousi 9,25 miljoonaan euroon viime vuoden 8,29 miljoonasta eurosta.
Raportoitu liikevoitto 8,1 miljoonasta eurosta 9,1 miljoonaan euroon. Analyytikoiden konsensus povasi 8,4 miljoonan euron liikevoittoa, joten tuloskasvu ylitti konsensusodotukset.
Liikevoittoa nosti erityisesti liikevaihdon kasvu. Suhteellisen myyntikatteen heikentyminen puolestaan vaikutti negatiivisesti liiketulokseen. Suhteellista myyntikatetta neljännellä neljänneksellä heikensi logistiikkakulujen kasvu. Konsernin kiinteät kustannukset olivat vertailukauden tasolla.
Kansainvälinen kasvu jatkuu
Marimekolle tärkeä kotimarkkina Suomi edustaa perinteisesti noin puolta yhtiön liikevaihdosta. Myyntiin Suomessa vuonna 2025 vaikuttaa heikko yleisen talouden tila ja alhaisella tasolla oleva kuluttajien luottamus sekä ostovoiman ja -käyttäytymisen kehittyminen. Myös toimintaympäristön taktisuus vaikuttaa edelleen liiketoimintaan.
Yhtiö arvioi, että vuonna 2025 tukkumyynnin kertaluonteiset kampanjatoimitukset ovat merkittävästi vertailuvuotta pienemmät ja painottuvan selvästi vuoden toiselle puoliskolle. Heikosta markkinatilanteesta huolimatta Marimekko odottaa liikevaihdon Suomessa olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla.
Kansainvälisen liikevaihdon Marimekko sen sijaan odottaa kasvavan vuonna 2025. Strategiakaudella 2023–2027 yhtiö keskittyy Aasiaan kansainvälisen kasvun tärkeimpänä maantieteellisenä alueena.
Kaikki Marimekko-myymälät ja suurin osa Marimekko-verkkokaupoista Aasiassa ovat partneriomisteisia. Vuonna 2025 yhtiön tavoitteena on avata arviolta 10–15 uutta Marimekko-myymälää ja -shop-in-shopia, ja valtaosa suunnitelluista avauksista sijoittuu Aasiaan.
”Liikevaihtomme neljännellä neljänneksellä ylsi uuteen ennätykseen ja tuloksemme parani haastavasta markkinatilanteesta huolimatta. Kaikilla markkina-alueilla kasvanut myynti kertoo johdonmukaisesta työstämme Marimekko-ilmiön skaalaamiseksi kansainvälisesti”, Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko kertoo.
Marimekko odottaa liikevaihdon vuonna 2025 kasvavan edellisvuodesta, jolloin se oli 183 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin yhtiö ennakoi olevan arviolta noin 16–19 prosenttia, kun se viime vuonna oli 17,5 prosenttia.
Vuoden 2025 näkymiin volatiliteettia aiheuttavat esimerkiksi kuluttajien luottamuksen ja ostovoiman kehitys erityisesti Suomessa sekä yleiset epävarmuudet ja mahdolliset häiriöt globaaleissa toimitusketjuissa.
Liiketoimintamalli mahdollistaa osinkojen noston
Marimekko reivaa maksettavia osinkoja reippaasti ylös.
Marimekko maksoi osinkoa 0,37 euroa osakkeelta viime vuonna. Nyt yhtiön hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuodelta 2024 maksettaisiin varsinaista osinkoa 0,40 euroa osakkeelta ja lisäosinkona 0,25 euroa osakkeelta
Hallitus ehdottaa osingonmaksun täsmäytyspäiväksi 17. huhtikuuta ja osingon maksupäiväksi 28.huhtikuuta
”Marimekon hallitus on päättänyt ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuodelta 2024 maksetaan 0,40 euron varsinaisen osingon lisäksi 0,25 euron lisäosinko. Marimekon taloudellinen asema on vahva, eivätkä yhtiön liiketoimintamalli ja kannattavan kasvun strategia merkittävästi sido pääomaa”, hallituksen puheenjohtaja Mika Ihamuotila sanoo.
Ihamuotilan mukaan Marimekon hallitus katsoo, että vuodelta 2024 on perusteltua jakaa omistajille ylimääräinen lisäosinko.
Marimekon osakkeen tiistain päätöskurssilla yhtiön osinkotuotto nousee 5,1 prosenttiin. Osake ampaisi keskiviikkona heti reippaaseen nousuun, joten keskiviikon päätöskurssilla osinkotuotto tulee laskemaan 5,1 prosentin alle.