Yritysuutiset

Musti ja Mirri kasvaa kannattavasti korona-aikanakin

Lemmikkieläintarvikkeita myyvä Musti ja Mirri kasvatti sekä liikevaihtoa että liikevoittoa huhti-kesäkuussa.

Yhtiön liikevaihto kasvoi 16,6 prosenttia 68,8 miljoonaan euroon edellisvuoden vertailujaksosta. Liikevaihtoa kasvatti erityisesti vertailukelpoisen konsernimyynnin 11,5 prosentin kasvu, jota vauhditti pääasiassa uusien asiakkaiden lisääntynyt määrä, arvioi Mustin ja Mirrin toimitusjohtaja David Rönnberg.

Mustin ja Mirrin kasvua tukee koko markkinan kasvu. Uusien rekisteröityjen koiranpentujen määrä kasvoi Ruotsissa noin 14 prosenttia huhti-kesäkuun 2020 aikana verrattuna noin 5 prosentin kasvuun tammi-maaliskuussa 2020. Samansuuntaista kehitystä on nähty myös Suomessa ja Norjassa, Rönnberg kertoo.

Koiranpentujen määrän kasvu johti yhtiön lemmikkieläintuotteiden kysynnän kasvuun ja siten korkeampiin kasvuodotuksiin markkinalle. Kolmannella neljänneksellä Musti ja Mirri myös jatkoi keskittymistä markkinaosuuden kasvattamiseen kaikilla markkinoilla, pääosin Ruotsissa ja Norjassa.

Yhtiö avaa yhteensä koko vuoden 2020 aikana 20-25 uutta omaa myymälää.

Yhtiön verkkokaupan myynti kasvoi lähes 37 prosenttia ja sen osuus vuosineljänneksen kokonaisliikevaihdosta oli 25,0 prosenttia. Verkkokaupan myyntiä kasvatti Rännbergin mukaan myyntikanavissa koronavirusepidemian aiheuttama kuluttajakäyttäytymisen muutos ja seurauksena tapahtunut siirtymä verkkokaupan suuntaan kaikissa maissa. Siirtymä alkoi normalisoitua kesäkuussa.

Myymälämyynti kasvoi 12 prosenttia 48,4 miljoonaan euroon. Myyntiä kasvatti toimitusjohtajan mukaan myymälöiden määrän kasvu ja vertailukelpoisen myymälämyynnin vahva kasvu Ruotsissa ja Norjassa. Kasvua hidasti kuitenkin koronaviruspandemian vaikutukset tiettyihin myymälöihin. Pandemian vaikutus oli suurin Suomessa ostoskeskuksiin liittyvien rajoitusten vuoksi.

Liikevoitto kasvoi toisella vuosineljänneksellä peräti 113 prosenttia 4,2 miljoonaan euroon ja oli 6,1 prosenttia liikevaihdosta. Oikaistu liikevoitto kasvoi viime vuoden 4,2 miljoonasta eurosta 6,4 miljoonaan euroon.

”Musti keskittyy kannattavaan kasvuun, jota tukee skaalautuva alusta ja tehokas kustannusten hallinta. Tämä työ näkyi selvästi kolmannen neljänneksen kannattavuuskehityksessä Mustin oikaistun EBITA:n kasvaessa 54,3 prosenttia 6,4 miljoonaan euroon edellisvuoden vertailukaudesta”, Rönnberg toteaa.

Oikaistun EBITA:n parannuksen taustalla oli toimitusjohtajan mukaan pääasiassa kasvanut myynti ja kiinteiden kustannusten vipuvaikutus.

Rönnbergin mukaan lemmikkitarvikemarkkinat ovat osoittautuneet kestäviksi talouden aikaisemmissa laskusuhdanteissa.

”Koronaviruspandemian aikana toimialamme suhdannekestävyys, joka vastaa elintarvikekaupan tasoa, on ollut selvästi havaittavissa.”

Musti Group ei edelleenkään julkaise lyhyen aikavälin näkymiä. Pitemmällä aikavälillä yhtiön tavoitteena on liikevaihdon kasvu ainakin 350 miljoonaan euroon tilikauteen 2023 mennessä vahvana jatkuvan asiakashankintavauhdin tukemana.

Musti ja Mirrin tunnusluvut lyhyesti

Huhti – kesäkuu 2020

  • Konsernin liikevaihto oli 68,8 (59,0) miljoonaa euroa ja se kasvoi 16,6 prosenttia.
  • Vertailukelpoinen konsernimyynti kasvoi 11,5 prosenttia.
  • Oikaistu EBITA oli 6,4 (4,2) miljoonaa euroa ja se kasvoi 54,3 prosenttia.
  • Oikaistu EBITA-marginaali oli 9,3 (7,1) prosenttia.  
  • Liikevoitto kasvoi 113,3 prosenttia 4,2 (2,0) miljoonaan euroon ja oli 6,1 (3,3) prosenttia liikevaihdosta.
  • Kauden tulos oli 4,9 (-0,4) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,14 (-0,01) euroa.
  • Vuosineljänneksen aikana avattiin seitsemän uutta omaa myymälää.

Lokakuu 2019 – kesäkuu 2020

  • Konsernin liikevaihto oli 207,5 (182,1) miljoonaa euroa ja se kasvoi 13,9 prosenttia.
  • Vertailukelpoinen konsernimyynti kasvoi 11,2 prosenttia.
  • Oikaistu EBITA oli 19,7 (14,9) miljoonaa euroa ja se kasvoi 32,2 prosenttia.
  • Oikaistu EBITA-marginaali oli 9,5 (8,2) prosenttia.
  • Liikevoitto kasvoi 52,1 prosenttia 11,7 (7,7) miljoonaan euroon ja oli 5,7 (4,2) prosenttia liikevaihdosta.
  • Kauden tulos oli 5,9 (0,8) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,19 (0,02) euroa.
  • Myymälöiden määrä kasvoi 290:ään (274 30.6.2019).
  • Kanta-asiakkaiden määrä kasvoi 1 107 tuhanteen (949 tuhatta).

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös