Strategiat

5 tappajaosakkeen tunnusmerkkiä

Osakekurssit heiluvat, mutta pitkässä juoksussa osakesijoittajan tuotot on sidottu erinomaisesti menestyvään liiketoimintaan. 

Maailman menestyneimmäksi sijoittajaksi luonnehditun Warren Buffettin mukaan laatuun kannattaa panostaa. 

”On parempi ostaa mahtava yritys reiluun hintaan, kuin kohtalainen yritys mahtavaan hintaan.”

”Aika on mahtavan yrityksen puolella, mutta keskikertaisen vihollinen”

”Jos liiketoiminta menestyy, osake tulee lopulta perässä” 

Näillä metriikoilla sijoittaminen kuulostaa suhteellisen yksinkertaiselta. Ei tarvitse kuin tunnistaa erinomainen liiketoiminta, tehdä ostot vaikkapa ajallisesti hajauttaen ja sitten odottaa hamaan tulevaisuuteen saakka. 

Mutta mistä ja miten sitten tunnistaa tuo erinomainen liiketoiminta? Tässä 5 tappajaosakkeen tunnusmerkkiä. 

1.    Toistuva liikevaihto

Perinteisessä mallissa yritys rakentaa tuotteen ja myy sen. Ostavalle yritykselle koituu kertainvestointi, jolla myyvä yritys saa katettua tuotteen rakentamisesta koituneet kulut. 

Mallissa on kuitenkin muutama ongelma. Ostava asiakasyritys ei välttämättä etukäteen tiedä tulevaisuuden kapasiteetin tarvettaan, laskusuhdanteessa investoinnit pistetään jäihin ja investoinnin tehnyt asiakas ei heti tee toista investointia. 

Kuukausittain toistuva liikevaihto antaa vakaan pohjan kasvaa. 

Asiakkaalle tuotteen ostaminen palveluna tuo useita etuja. Kapasiteettia saa ostettua lisää tarpeen mukaan, joka poistaa yli- tai ali-investoimisen riskin eikä ostetun tuotteen huoltamiseen tarvitse palkata omaa henkilökuntaa. 

Digitaalisen tuotteen kohdalla kuukausittaiseen  liikevaihtoon perustuva malli tuo myös vallihautaa, sillä toistuvan liikevaihdon tuotot kattavat kulut vasta käyttäjämäärien ollessa massiiviset. 

Käyttäjämäärien kasvattaminen puolestaan vie aikaa ja tämä ajan tarve nostaa kynnystä haastaa alalle ensimmäisenä ehtineen markkinajohtajan asemaa. 

2.    Defensiivinen toimiala

Syklisellä toimialalla toimivan yrityksen liiketoiminnan kasvu antaa helposti väärää tai vaikeasti arvioitavaa tulevaisuudenkuvaa. Kasvu perustuu siihen, että yritys kasvaa noususuhdanteessa markkinan mukana ja tämä trendi kääntyy laskusuhdanteen iskiessä päälle. 

Erinomainen yritys murtaa markkinaa ja helpottaa tuotteillaan niin ihmisten kuin yritystenkin elämää. Jos tuote auttaa yrityksiä leikkaamaan kulujaan tässä ja nyt, niin miksi sen kysyntä hiipuisi laskukaudella? 

3.    Orgaaninen kasvu

Kasvua on kahdenlaista. On yritysostoihin perustuvaa kasvua ja orgaaniseen kasvuun perustuvaa kasvua. 

Orgaaninen kasvu kertoo siitä, että fokusoitu perusliiketoiminta, yritysjohto, markkinointi, myynti ja itse tuote ovat erinomaisella tasolla ja kilpailijoitaan parempia. Yritysostoilla on paikkansa mutta ne voivat myös hämmentää sijoittajaa uskomaan, että liiketoiminta on laadukkaampaa kuin oikeasti onkaan. 

Monialayhtiöiden aikakaudella korkean arvostuksen toimialoilla toimivat yritykset löysivät näennäisen kasvun salat. Osta yritys alhaisemman arvostuksen omaavalta toimialalta, raportoi ”kasvu” sijoittajille ja anna osakekurssin korjata oman toimialasi arvostustasoon. 

Tällainen toimii aikansa, mutta johtaa ajan mittaan vaikeasti hallittavaan kokonaisuuteen. Voittaja löytyy todennäköisemmin toimijasta, joka on fokusoitunut yhteen toimialaan ja jonka kasvu syntyy ylivoimaisesta tuotteesta ja orgaanisesta kasvusta.

4.    Johdon kannustimet ja omistuspohja

Kannustimilla ja omistuspohjalla on merkitystä. 

Valtio ei ole erityisen hyvä omistaja, koska riskinä on, että yritys saa pikemminkin poliittisia kuin taloudellisia tavoitteita. Alkutuottajien omistama jalostusyritys ei ole houkutteleva omistuspohja, koska alkutuottajille maksettu korvaus saattaa olla omistajille jalostavan yrityksen voittomarginaalia tärkeämpi tekijä. 

Perustajan luotsaama yritys, jossa perustajalla on edelleen merkittävä omistusosuus, on hyvä omistuspohja. Perustaja-toimitusjohtajalla on paitsi taloudellinen insentiivi kasvattaa yritystään, myös tunteellinen pohja kasvattaa luomaansa tarinaa myös tulevaisuudessa. 

Yrityksen johdolla ja henkilöstön osaamisella on iso merkitys, mutta piensijoittajan voi olla haastavaa päästä tapaamaan yrityksen johtoa saatikka sitten tehdä osaavaa arviota johdon osaamisesta. Siksi on hyvä muistaa, että yrityksen perustaminen ja kasvattaminen pörssiyhtiöasteelle tai jopa miljardiluokkaan on jo itsessään aika kova meriitti.  

5.   Markkinan murtaja

Yksi tappajaosakkeen tunnusmerkki on se, että yritys tekee asiat onnistuneesti uudella tavalla. Tämä kertoo paljon yrityksen johdon ja henkilöstön osaamisesta. On yksi asia tunnistaa omasta mielestään parempi tapa tehdä asioita. On aivan eri asia viedä idea onnistuneesti maaliin asti.

Idean lisäksi tarvitaan markkinointiosaamista siihen, ovatko markkinat valmiita tekemään asiat uudella tavalla nyt vai myöhemmin. Tämän päälle tulee vielä käytännön toteutus toteuttaa tuote sellaisella tavalla, että suuret massat kokevat tuotteen omakseen ja ovat valmiita maksamaan siitä. 

Isot menestyjät ovat muuttaneet tapaamme toimia. Apple teki puhelimesta alustan. Facebook muutti tapaamme olla yhteydessä toisiin ihmisiin ja Netflix tapaamme katsoa televisiota. 

Sijoittajan kannalta markkinan murtaja antaa suojaa kilpailua vastaan. Disneyn suoratoistopalvelu voi olla uhka Netflixin suoratoistopalvelulle, mutta uhkaa pienentää suoratoiston tuoman asiakaskokemuksen ylivoima perinteiseen televisioon verrattuna.  

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös