Vahvan tunnistamisen vaatimus koskee vuodenvaihteen jälkeen kaikkea sähköisesti tapahtuvaa maksamista, kertoo Finanssiala (FA) sivuillaan.
Vahvan tunnistautumisen vaatimus tulee lainsäädännöstä, jonka tarkoituksena on parantaa kuluttajansuojaa ja maksupalvelujen turvallisuutta. Eurooppalainen pankkivalvoja edellyttää ja valvoo vahvan tunnistamisen toteutumista.
Vahva tunnistautuminen koskee erityisesti verkkokaupan ostoksia. Niissä vahva tunnistautuminen tapahtuu useimmiten verkkopankkitunnuksilla. Siksi FA kehottaa pitämään tunnuksia mukana, esimerkiksi tunnistautumissovelluksen sisältämää älypuhelinta, aina, jos meinaa tehdä pieniäkin verkko-ostoksia.
Pienikin verkkokauppaostos saattaa vuodenvaihteen jälkeen vaatia vahvan tunnistautumisen. Sama koskee myös esimerkiksi autoilijoita, jos he haluavat maksaa tankatun polttoaineen mobiilisovelluksella.
Finanssialan mukaan verkossa tai mobiilissa maksettaessa asiakasta siis pyydetään aika ajoin tunnistautumaan palveluun pankin myöntämillä tunnistamisvälineillä, eli useimmiten verkkopankkitunnuksilla tai tunnuslukusovelluksella. Tämä koskee FA:n mukaan kaikkea sähköistä maksamista ja sillä halutaan varmistaa, että maksukorttia käyttää oikea henkilö.
Vahva tunnistautuminen saattaa tulla vastaan myös joukkoliikenteen lippuostoksissa.
”Esimerkiksi Helsingin joukkoliikenteestä vastaava HSL on jo ottanut käyttöön vahvan tunnistautumisen, kun ostaa matkalipun mobiilisovelluksella. Jos siis aikoo jättää kertalipun ostamisen viime hetkeen, kannattaa muistaa, että ostaminen saattaa vaatia tunnistautumisen. Se tuskin kelpaa selitykseksi lipuntarkastajille”, muistuttaa Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Teija Kaarlela.
FA:n mukaan käytännöt vaihtelevat jonkin verran pankkien välillä, joten epäselvissä tilanteissa kannattaa olla yhteydessä omaan pankkiinsa.