
Yhtiö aikoo rapakon takana saavuttaa neljän miljoonan renkaan myynnin ehkä nopeallakin aikataululla. Rivakkaa vauhdinottoa voi päätellä kilpailevien rengasyhtiöiden Yhdysvaltain markkinaosuuksista ja myyntiluvuista viime vuoden tammi-syyskuulta.
Sijoittajat seuraavat nyt etenkin Nokian Renkaiden etenemistä Pohjois-Amerikassa, jossa Daytonin uusi rengastehdas lähti liikkeelle viime vuoden alussa.
Yhtiö tuottaa suurimmalla rengastehtaallaan Pietarin alueella henkilöautojen renkaita ja valmistaa henkilöautojen renkaita ja raskaan kaluston renkaita Nokialla, jonne on tullut uusi teknologiakeskus.
Yhdysvaltain tehdas tuottaa henkilöautojen ja kevyemmän kuorma-autojen renkaita Pohjois-Amerikan markkinoille eli Yhdysvaltain ja Kanadan markkinoille. Yhtiö hakee uutta myyntiä Yhdysvalloista eli yhdeltä maailman suurimmalta rengasmarkkinalta, jonne globaalit kilpailijat ovat jalkautuneet tehtaillaan.
Useita tuhansia jälleenmyyjiä
Nopeutta kuvastaa se, että suomalaisyhtiö myy jo renkaitaan tuhansien jälleenmyyjien kautta Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Yhtiö saa vastaansa globaalit rengasjätit, kuten GoodYearin, Michelinin ja Continentalin ja myös kovan eurooppalaisen kilpailijan italialaisen Pirellin.
Rapakon takaista rengasmarkkinaa voi kuvata ”valtavaksi”. Myyntitilastojen mukaan Yhdysvaltain jälkimarkkinoilla meni viime vuonna kaupaksi noin 180 miljoonaa rengasta ja koko Pohjois-Amerikassa noin 200 miljoonaa rengasta. Autotehtaat ensiasensivat noin 30 miljoonaa rengasta. Suomalaisyhtiö operoi jälkimarkkinoilla, jotka ylittävät yli kuusinkertaisesti autotehtaiden ensiasennukset.
Nokian Renkaiden eli Nokia Tyresin Pohjois-Amerikan myyntijohtaja Tommi Heinonen selkiyttää, että yhtiö myy renkaitaan myös Pohjois-Amerikassa nimenomaan jälkimarkkinoille eikä autotehtaiden tuotantolinjoille eli ensiasennuksiin.
”Tavoitteenamme on valmistaa Yhdysvaltain tehtaassa tänä vuonna noin miljoona rengasta ja nostaa tuotanto vähitellen neljään miljoonaan renkaaseen.”
”Aiomme kaksinkertaistaa myyntimme Pohjois-Amerikassa, jossa Nokian Renkaiden markkinaosuus on nyt noin prosentin luokkaa,” Heinonen jatkaa.
Pienistä prosenteista suuri liikevaihto
Yhden prosentin markkinaosuutta voi peilata esimerkiksi sitä vasten, että Pirelli piti vuonna 2019 hallussaan 2,6 prosenttia Yhdysvaltain koko rengasmarkkinasta. Pienistä prosenteista kertyy suuri liikevaihto renkaista Pohjois-Amerikassa.
Italialaisyhtiön Pohjois-Amerikan myynti oli noin miljardi euroa toissa vuonna. Pirellin vuoden 2019 vuosikertomus ei julkista Yhdysvaltain myyntiä erikseen eikä rengastyyppejä.
Nokian Renkaat saavutti viime vuoden tammi-syyskuussa Pohjois-Amerikassa noin 120 miljoonan euron liikevaihdon.
Pirellistä kuuluu yli puolet Kiinan kemikaalijätille ChemChinalle. Pirelli ilmoitti viime vuoden maaliskuussa nostavansa joidenkin renkaidensa myyntihintoja jopa viisi prosenttia Yhdysvalloissa.
Rengastehtaat ovat lopettaneet vanhoja tehtaitaan Yhdysvalloissa, kuten GoodYear Alabamassa. Markkina-arvioiden mukaan osa Yhdysvaltain tehtaista on investoinut melko verkkaisesti uuteen teknologiaan.
Heinonen nostaa Nokian Renkaiden kilpailuvaltiksi korkean tuottavuuden Daytonin, Venäjän ja myös Nokian tehtaissa.
”Yhtiöllämme on erittäin kilpailukykyinen ja moderni tehdasverkosto verrattuna kilpailijoihimme. Esimerkiksi uudessa Yhdysvaltain-tuotantolaitoksessa on pitkälle automatisoidut tuotantolinjat, jotka hyödyntävät uusinta teknologiaa, ja tekevät tehtaasta yhden maailman nykyaikaisimmista rengastehtaista.”
Suomalaisyhtiö on yhtenä myyntikeinona lanseerannut Yhdysvaltain markkinoille renkaan, jossa on ”kuoppatakuu”. Eli autoilija saa ilmaiseksi uuden renkaan, jos kuopan reunat rikkovat Nokian Tyres One-renkaan.
Kiinalaisilla iso markkinaosuus
Yhdysvallat on iskenyt halpatuontia vastaan ja langettanut Kiinalle erilaisia tuotekohtaisia tulleja. Kiinalaiset ovat eri tilastojen mukaan ottaneet jopa 40 prosentin osuuden rengasmarkkinoista.
Markkina-arvioiden mukaan rankaisutullit eivät ole tuupanneet hintoja nousuun, vaan tuonti siirtyi muihin halvan tuonnin maihin. Kiinalaiset pyörittävät tehtaitaan myös Yhdysvalloissa.
Koko henkilöautorenkaiden markkinoista kuului Yhdysvalloissa toissa vuonna GoodYearille noin 12,8 prosenttia, Michelinille 19,8 ja Bridgestonelle 19,5 prosentin osuus ja Continentalille 6,8 prosentin siivu sekä Pirellille 2,6 prosenttia.
Pohjoismaissa ykkönen premiumissa
Nokian Renkaat pitää hallussaan premium-renkaiden markkinajohtajuutta Pohjoismaissa ja Venäjällä.
Sijoittajat palkitsivat jo viime keväänä kurssinousulla Jukka Moision nimityksen yhtiön johtoon.
Nokian Renkaat on lukeutunut perinteisesti kannattavuudeltaan suomalaisten pörssiyhtiöiden ykkösketjuun. Pandemia sakkasi enemmän tai vähemmän renkaanvalmistajien myyntiä toisella kvartaalilla. Nokian Renkaiden tulos ylitti pörssipiirien ennusteet kolmannella kvartaalilla.