Oma talous

Viranomaiset huolestuivat tästä verkkokauppoihin pesiytyneestä lieveilmiöstä

Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan tulee yhä enemmän ilmoituksia siitä, että verkkokaupat yrittävät vetäytyä sopimuksia koskevista vastuistaan.

KKV:n mukaan yritykset koettavat yksipuolisesti perua asiakkaansa tilauksen vetoamalla tavaran toimitusvaikeuksiin tai varaston riittämättömyyteen, vaikka sopimus sitoo kaupan kumpaakin osapuolta.

Verkkokaupassa tilausvahvistus on vahvistus sopimuksen syntymisestä. Tilaus sitoo kaupan molempia osapuolia eikä myyjä voi perua kauppaa yksipuolisesti, KKV muistuttaa tiedotteessaan.

Verkkokauppoja tekevän kuluttajien on voitava luottaa tilauksensa paikkansapitävyyteen. Verkkokauppa ei saa vetäytyä sopimuksesta esimerkiksi varaston riittämättömyyteen tai toimitusvaikeuksiin vedoten. KKV:n mukaan yleensä näissä tilanteissa ei ole kyse sellaisesta ylivoimaisesta esteestä, joka oikeuttaisi myyjän vetäytymään sopimuksesta.

”Verkkokaupan huolellinen toiminta edellyttää, että se markkinoi vain tuotteita, joita se voi myös toimittaa. Verkko-ostosten suosio jatkaa yhä kasvuaan, ja asiakkaiden luottamus yritykseen on myös verkkokauppiaiden etu”, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoo.

Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että yritys on vastuussa esimerkiksi ilmoittamistaan riittävistä varastoista. Jos tuote on loppu, on myyjän tehtävänä huolehtia, ettei sitä voi enää mahdollista ostaa. Verkkokaupan on lisäksi noudatettava ilmoittamaansa toimitusaikaa.

Verkkokaupan tekemä tilauksen peruminen on KKV:n mukaan sopimusrikkomus. Myyjä ei voi perusteettomasti luistaa sopimuksesta yksipuolisella ilmoituksella. Tällaisen sopimusrikkomuksen seurauksena on korvausvastuu.

KKV:n kuluttajaneuvontaan tulleiden kuluttajien yhteydenottojen perusteella sopimuksista vetäytyminen on yleistä erityisesti kodinkoneita tai elektroniikkaa myyvissä verkkokaupoissa. Kuluttajat ovat kertoneet esimerkiksi näytönohjaimiin ja grafiikkakortteihin liittyvien tilausten peruuntumisista.

Mikäli yritys kuluttajan vaatimuksesta huolimatta kieltäytyy toimittamasta tilausta, kuluttajan kannattaa KKV:n mukaan tehdä kirjallinen valitus yritykselle mahdollisimman pian.

KKV:n kuluttajaneuvonta voi tarjota opastusta ja sovitteluapua, jos neuvottelut yrityksen kanssa eivät tuota toivottua tulosta.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös