Talouden trendit

Kesko tavoittelee ruoan verkkokaupan markkinajohtajuutta jätti-investoinnilla

K-ryhmä kertoo investoivansa tulevina vuosina ruoan verkkokauppakeräilyn automatisointiin useita kymmeniä miljoonia euroja.

Investointien tavoitteena on Keskon mukaan entistä parempi asiakaskokemus, tehokkaammat verkkokaupan prosessit sekä markkinajohtajuuden vahvistaminen.

Suomen ensimmäinen ruokakaupan yhteyteen tuleva automaattiavusteinen keräilyjärjestelmä rakennetaan pääkaupunkiseudulle, jossa ruoan verkkokauppa on saavuttanut automaation laajempaa hyödyntämistä mahdollistavan tason.

”Ruoan verkkokaupan odotetaan kasvavan merkittävästi Suomessa tällä vuosikymmenellä ja tavoitteenamme on olla myös tulevaisuudessa ruoan verkkokaupan selvä markkinajohtaja. Tulemme panostamaan edelleen voimakkaasti ruoan verkkokaupan kehittämiseen ja erinomaiseen asiakaskokemukseen”, Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli kertoo.

Automaattiavusteisen keräilyjärjestelmän ruokakaupan yhteydessä tulee olemaan Suomen ensimmäinen lajissaan.

Nelinkertainen keräilyteho

Ensivaiheessa kyseessä on Keskolle kokonaisuudessaan lähes 10 miljoonan investointi, ja tulevina vuosina investoinnit pelkästään automatisaation kasvavat useisiin kymmeniin miljooniin euroihin. 

”Suomen kokoisessa markkinassa tehokkain tapa ruoan verkkokauppapalveluun on tähän asti ollut palvelun tarjoaminen kivijalkaverkostoa hyödyntäen. Pääkaupunkiseudulla volyymit ovat kuitenkin nousseet sille tasolle, että on järkevää hakea ja ottaa käyttöön uusia toimintamalleja”, Akseli toteaa.

Automaattiavusteisessa keräysjärjestelmässä keräystä tehdään kolmelta keruualueelta: valtaosa tuotteiden keräilystä tehdään joko automaatiota eli robotteja hyödyntäen tai manuaalisena massakeräilynä kaupan takahuoneessa. Pienivolyymiset ja erikoistuotteet kerätään kaupan puolelta, Keskon ruoan verkkokaupasta vastaava johtaja Antti Rajala kertoo.

Rajalan mukaan Kesko hakee ratkaisua, joka nostaa keräystehon noin nelinkertaiseksi manuaaliseen kauppakeräilyyn verrattuna.

Keräysjärjestelmän sijoituspaikka tarkentuu vielä myöhemmin. K-ryhmän tavoitteena on lähivuosien aikana kasvattaa automaattiavusteisen keräysjärjestelmän verkostoa sekä pääkaupunkiseudulla että muissa kasvukeskuksissa.

Kova tuloskasvu näkyy markkina-arvossa

Keskon vuoden 2021 ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihto oli noin 2 539 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto oli noin 116 miljoonaa euroa. Vuoden 2020 ensimmäisen vuosineljänneksen havainnollistava liikevaihto oli 2 356 miljoonaa euroa ja havainnollistava vertailukelpoinen liikevoitto oli 64,6 miljoonaa euroa.

Liikevoitto on siis lähes kaksinkertaistunut viime vuodesta.

Ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihto ja vertailukelpoinen liikevoitto kasvoivat kaikilla toimialoilla. Luvut perustuvat tilintarkastamattomiin alustaviin tietoihin.

Yhtiö on nostanut arvioitaan vertailukelpoisesta liikevoitosta jo kaksi kertaa tänä vuonna.

Yhtiö arvioi nyt vuonna 2021 vertailukelpoisen liikevoiton olevan haarukassa 650-750 miljoonaa euroa. Vuonna 2020 Keskon havainnollistava vertailukelpoinen liikevoitto oli 554 miljoonaa euroa. Tulosohjeistusta nostaa ennakoitua parempi myynnin kasvu ja tuloskehitys erityisesti rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä toimialan aikaisempaa positiivisemmat loppuvuoden näkymät.

Vahva tuloskehitys on kirittänyt myös Keskon markkina-arvoa. Vuodessa Keskon A-osake on noussut jo lähes 100 prosenttia ja kolmessa vuodessa yli 150 prosenttia.

Osakkeen hinnannousu on tehnyt Keskon osakkeesta arvokkaan. Esimerkiksi 12 kuukauden konsensusennusteilla laskettu EV/EBIT-kerroin on noussut jo tasolle 20,6x, kun se viisi vuotta aiemmin oli alle 13x.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös