Yritysuutiset

Talouden elpyminen kirittää mediayhtiö Alma Median liikevaihtoa jyrkkään nousuun

Alma Media toimitusjohtaja Kai Tarjanne
Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne.

Liiketoiminnan vahva kehitys ja yritysostot kasvattivat merkittävästi liikevaihtoa ja liikevoittoa toisella vuosineljänneksellä.

Alma Medialta oli lupa odottaa vahvaa toisen vuosineljänneksen tulosraporttia, sillä yhtiö julkisti positiivisen tulosvaroituksen heinäkuun puolessa välissä.

Yhtiö ohjeistustaan koskien vuoden 2021 jatkuvien toimintojen liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kehitystä. Tuloskehitystä nostaa Alma Median kaikkien liiketoimintasegmenttien ennakoitua vahvempi liiketoiminnan kehitys huhti–kesäkuussa.

Mediayhtiön liikevaihto nousi huhti-kesäkuussa peräti 36 prosenttia vertailukaudesta 71,6 miljoonaan euroon. Digiliiketoiminnan osuus liikevaihdosta nousi 67 prosentista lähes 78 prosenttiin.

Oikaistu liikevoitto nousi viime vuoden 9,8 miljoonasta eurosta 16,6 miljoonaan euroon, kasvaen yli 69 prosenttia.

Oikaistun liikevoiton kasvu oli odotettua kovempaa, sillä analyytikoiden konsensusodotus oli 14,2 miljoonaa euroa.

”Talouden elpymisen jatkuessa Alma Median liiketoiminnat kehittyivät erinomaisesti vuoden toisella vuosineljänneksellä orgaanisen kasvun ollessa 24 %. Myös yritysostot kasvattivat Alma Median liikevaihtoa ja oikaistua liikevoittoa huhti—kesäkuussa”, kertoo Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne.

Telanteen mukaan laskeneiden koronatartuntamäärien ja viranomaisrajoitusten purkamisen myötä Alma Career -segmentin liiketoiminnan palautuminen on ollut hyvin nopeaa kaikissa toimintamaissa ja segmentin liikevaihto kääntyi keväällä nousujohteiseksi.

Yhtiö uudisti segmenttirakenteensa vuoden alussa ja Alma Career -segmentti Alma Career -segmentti keskittyy jatkossa rekrytointiliiketoimintaan ja rekrytointiin liittyviin palveluihin itäisessä Keski-Euroopassa ja Suomessa.

Asiakaslaskutus oli ennätystasolla vuoden toisella vuosineljänneksellä. Telanteen mukaan vilkastuneen rekrytointimarkkinan taustalla arvioidaan olevan myös patoutuneen kysynnän realisoitumista.

Liikevaihdon kehitys oli vahvaa huhti-kesäkuussa myös digitaalisessa koulutuspalvelu Seduossa ja muissa rekrytoinnin lisäarvopalveluissa, toimitusjohtaja kertoo.

Alma Talent -segmentissä toisen vuosineljänneksen kehityksessä erityisen hyvää oli mainonnan nopea palautuminen (+55 %) vuoden 2019 vertailukauden tasolle. Myös digitaalinen sisältömyynti jatkoi voimakasta kasvuaan (24 %) kompensoiden printtituotteiden laskun, Telanne kertoo.

Alma Talent -segmenttiin kuuluvat tilattavat digitalisoituvat sisältömediat, kuten Kauppalehti, Talouselämä ja Tekniikka & Talous sekä yrityksille ja ammattilaisille suunnatut palvelut.

”Segmentin hyvän kehityksen taustalla olivat myös yritysostot ja kasvu markkinapaikkaliiketoiminnoissa sekä digitaalisissa kiinteistötiedon, yritystiedon ja juridiikan palveluissa. Segmentin kulut olivat vertailukauden tasolla. Alma Talentin yrityksille tarjottavien tieto- ja datapalveluiden kehittäminen luo selkeitä skaalaetuja ja näkyy operatiivisen tehokkuuden parantumisena. Alma Talent Palveluiden digiaste on jo lähes 90 %”, Telanne kertoo.

Alma Consumer -segmentin liikevaihto kasvoi ja tulos parani toimitusjohtajan mukaan merkittävästi sekä orgaanisesti että yritysostojen vaikutuksesta huhti-kesäkuussa.

Alma Consumer -segmentin liiketoimintaan kuuluvat Iltalehti, asuntokaupan markkinapaikka Etuovi ja asuntovuokrauksen markkinapaikka Vuokraovi, autojen markkinapaikka Autotalli ja toimialan yrityksiä palvelevat asuntokaupan ja autokaupan myynnin järjestelmät. Iltalehden mainosmyynti oli Telanteen mukaan historiallisen korkeaa.

”Asumisen ja autoilun markkinapaikkojen sekä vertailupalveluiden kysyntä oli vahvaa. Medialiiketoiminnassa erityisesti digitaalinen mainonta kasvoi voimakkaasti Iltalehden yltäessä ennätykselliseen mainosmyyntiin. Lisäksi panostukset alueelliseen mainosmyyntiin vahvistivat Alma Consumerin markkina-asemaa pk-asiakassegmentissä.”

Alma Media on viimeisen puolen vuoden aikana merkittävän määrän yritysjärjestelyitä, yhteensä 241 miljoonalla eurolla. Se on vaikuttanut rahoitusasemaan ja nostanut velkaisuusastetta, Telanne kertoo.

”Vakavaraisuutemme paranee kuitenkin ripeästi hyvän tuloskehityksen ja vahvan kassavirran myötä”, toimitusjohtaja vakuuttaa.

Media yhtiö ei tehnyt päivitystä koko vuoden näkymiinsä.

Alma Media arvioi jatkuvien toimintojen vuoden 2021 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kasvavan selvästi vuoden 2020 tasosta. Vuoden 2020 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 230 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto 45,4 miljoonaa euroa.

Alma Median osakekurssi nousi tiistaina 2,4 prosenttia odotuksia paremman tulosraportin ansioista.

Mediayhtiön osakekurssi on kivunnut vuodessa jo 73 prosenttia. Se on nostanut yhtiön arvostuskertoimet viime vuosia korkeammalle.

Arvostuskertoimet2018201920202021e
P/E -kerroin11,1x15,9x8,0x23,6x
Osinkotuotto%6,3%5,0%3,4%2,8%
EV / EBITDA6,0x8,2x11,9x16,4x
P/B-kerroin2,9x3,8x4,0x5,1x

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös