
Finnair kuljetti heinäkuussa 213 800 matkustajaa, mikä on peräti 47,2 prosenttia enemmän kuin vuoden 2020 heinäkuussa, jolloin Finnair operoi rajallista verkostoa koronapandemian aiheuttamien tiukkojen ja laajojen matkustusrajoitusten vuoksi.
Matkustajamäärä nousi vieläkin enemmän edelliseen kuukauteen verrattuna. Heinäkuun matkustajamäärä oli 67,2 pronsettia enemmän kuin kesäkuussa. Tosin eedelliskuukauden luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia, koska kesäkuussa on yksi päivä vähemmän.
Yhtiön mukaan koronan vaikutukset, mukaan lukien useiden valtioiden asettamat tiukat matkustusrajoitukset, vaikuttivat edelleen kaikkiin matkustajaliitännäisiin liikennelukuihin. Tämä näkyi erityisesti Pohjois-Amerikan sekä Aasian luvuissa.
Matkustaminen Suomeen helpottui heinäkuun 27.päivästä alkaen, kun Suomen uutta maahantulomallia alettiin soveltaa ja EU:n sekä Schengen-alueen sisärajavalvonnasta luovuttiin.
Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvoi heinäkuussa 90,6 prosenttia vertailukaudesta ja 58,7 prosenttia edeltäneestä kuukaudesta. Finnair operoi päivittäin keskimäärin 106 lentoa, mikä oli 20,5 prosenttia enemmän verrattuna vuoden 2020 heinäkuuhun ja 35,9 prosenttia enemmän kuin kesäkuussa 2021.
Erot kapasiteettilukujen välillä verrattuna vuoden 2020 heinäkuuhun selittyvät keskimäärin pidemmillä operoiduilla lennoilla sekä suuremmilla operoiduilla lentokoneilla.
Odotettuakin jyrkempi tappio
Rahtiliikenne on ollut Finnairin pelastus korona-aikana. Edelleen se kannattelee yhtiötä. Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat heinäkuussa 143 prosenttia vertailukaudesta.
Vaikeudet eivät ole kuitenkaan ohi.
Lehtoyhtiö teki toisella vuosineljänneksellä odotetusti jälleen ison tappion, mutta tappion syvyys oli odotettuakin karumpi.
Yhtiön vertailukelpoinen liiketulos oli toisella vuosineljänneksellä tappiollinen yli 151 miljoonaa euroa, kun vuosi sitten tappio oli 174miljoonaa euroa. Toisen vuosineljänneksen tappio oli ensimmäistä syvempi, sillä tammi-maaliskuussa tappio oli 143 miljoonaa. Analyytikot olivat odottaneet keskimäärin 146 miljoonan euron tappiota, joten toteuma oli odotettuakin tappiollisempi.
Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner odottaa lentomatkojen kysynnän kasvavan asteittain.
”Uskomme kysynnän lisääntyvän asteittain syksyn aikana erityisesti Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, kun taas Aasian maat seuraavat joidenkin kuukausien viiveellä perässä. Rokotekattavuus kasvaa eri puolilla maailmaa nyt hyvää tahtia, mutta matkustuksen palautuminen on edelleen riippuvainen pandemiatilanteen, muun muassa varianttien, ja matkustusrajoitusten kehityksestä. Vaikka ennakoimme kysynnän kasvavan asteittain syksyllä, arvioimme liikennemäärien palautuvan pandemiaa edeltävälle tasolle aikaisintaan vuonna 2023”, Manner totesi tulosraportin yhteydessä.
Sijoittajien usko Finnairiin ei ole palannut, sillä sen markkina-arvosta on tämän vuoden aikana sulanut 8,6 prosenttia.
Yhä enemmän säästöjä
Markkinat eivät siis näytä uskovan, että lentoyhtiö pystyy kääntämään tuloskuntonsa kuiville pelkästään liikennemäärien kasvulla. Siksi yhtiö hakee jatkuvasti yhä enemmän säästöjä.
Toukokuussa 2020 Finnair kertoi, että se tavoittelee lähes 80 miljoonan euron vuositason pysyviä kustannussäästöjä vuoden 2022 alusta alkaen verrattuna vuoteen 2019. Elokuussa 2020 Finnair päivitti säästötavoitteensa nostamalla sen noin 100 miljoonaan euroon.
Sitten yhtiö päivitti säästötavoitteen jälleen marraskuussa 2020 noin 140 miljoonaan euroon ja kuluvan vuoden huhtikuussa jo 170 miljoonaan euroon.
Finnair kertoo edistyneensä hyvin kustannussäästöohjelmansa toteuttamisessa ja se tulee saavuttamaan aiemman tavoitteensa etuajassa. Samalla yhtiö on tunnistanut uusia säästömahdollisuuksia, joiden takia se tavoittelee noin 200 miljoonan euron pysyvää kustannustason alenemaa vuoden 2022 alusta lähtien. Se perustuu vuoden 2019 operatiivisiin volyymeihin, mistä noin 125 miljoonaa euroa on volyymisidonnaisia ja noin 75 miljoonaa euroa kiinteitä kustannuksia.
Pysyviin kustannussäästöihin tähtäävä ohjelma päättyy vuoden 2021 aikana, joten Finnair ei enää raportoi sen etenemisestä, mutta yhtiö kuitenkin jatkaa edelleen uusien pysyvien säästöjen kartoittamista kaikista kulueristä.
Säästökohteita ovat muun muassa kiinteistökulut, lentokoneiden vuokrauskulut, palkitsemisrakenteet, myynti- ja jakelukulut, IT-kustannukset sekä hallintokulut. Yhtiö jatkaa organisaation sekä toimintojen tehostamista, eri asiakasprosessien digitalisointia ja automatisointia sekä neuvottelee uudelleen sopimuksia toimittajiensa ja kumppaniensa kanssa.
Väliaikaisiin kustannussäästöihin johtavia, kustannussäästöohjelmaan kuulumattomia toistaisia sekä määräaikaisia lomautuksia Finnair jatkaa edelleen.