Useimmat Finnairin matkustajaliikenneluvut paranivat edelleen elokuussa, vaikka koronapandemia näkyi yhä niissä.
Finnair kuljetti elokuussa 266 500 matkustajaa eli 38,1 prosenttia enemmän kuin vuoden 2020 elokuussa, jolloin Finnair operoi rajallista verkostoa koronapandemian aiheuttamien tiukkojen ja laajojen matkustusrajoitusten vuoksi.
Elokuun 2021 matkustajamäärä oli 24,6 prosenttia enemmän kuin heinäkuussa 2021, Finnair kertoo tiedotteessaan.
Koronapandemian vaikutukset ja useiden valtioiden asettamat tiukat matkustusrajoitukset vaikuttivat edelleen kaikkiin matkustajaliitännäisiin liikennelukuihin, mikä näkyi erityisesti Pohjois-Amerikan sekä Aasian luvuissa.
Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi elokuussa 63,3 prosenttia vertailukaudesta ja 17 prosenttia edeltäneestä kuukaudesta. Finnair operoi päivittäin keskimäärin 127 lentoa, mikä oli 9,5 prosenttia enemmän verrattuna vuoden 2020 elokuuhun ja 19,8 prosenttia enemmän kuin heinäkuussa 2021.
Erot kapasiteettilukujen välillä verrattuna vuoden 2020 elokuuhun selittyvät keskimäärin pidemmillä operoiduilla lennoilla sekä suuremmilla operoiduilla lentokoneilla.
Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna (RPK) kasvoi 64,6 prosenttia vertailukaudesta ja 15,9 prosenttia edeltäneestä kuukaudesta.
Matkustajakäyttöaste on edelleen alhainen. Matkustajakäyttöaste kasvoi 0,3 prosenttiayksikköä vertailukaudesta 42 prosenttiin, mutta laski 0,4 prosenttiyksikköä edeltäneestä kuukaudesta.
Aasian-liikenteen tarjonta (ASK) kasvoi vertailukaudesta 7,4 prosenttia. Pohjois-Amerikan-liikenteen tarjonta kasvoi 100, prosenttia koska vertailukaudella sinne ei ollut lentoja. Euroopan-liikenteen tarjonta kasvoi 28,8 prosenttia ja kotimaanliikenteen 0,4 prosenttia.
Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat elokuussa 127,7 prosenttia vertailukaudesta (kasvoivat 7,0 % edeltäneestä kuukaudesta). Vastaavat myydyt tonnikilometrit kasvoivat 99,2 prosenttia vertailukaudesta. Molempien lukujen kasvu johtui koronapandemian vaikutuksesta reittiliikenteeseen erityisesti Pohjois-Amerikan osalta heinäkuussa 2020.
Lehtoyhtiön vähittäinen elpyminen koronan tuomista vaikeuksista näkyy yhtiön tasepohjaisen P/B-kertoimen nousuna.
Lehtoyhtiö teki toisella vuosineljänneksellä odotetusti jälleen ison tappion, mutta tappion syvyys oli odotettuakin karumpi.
Yhtiön vertailukelpoinen liiketulos oli toisella vuosineljänneksellä tappiollinen yli 151 miljoonaa euroa, kun vuosi sitten tappio oli 174miljoonaa euroa. Toisen vuosineljänneksen tappio oli ensimmäistä syvempi, sillä tammi-maaliskuussa tappio oli 143 miljoonaa. Analyytikot olivat odottaneet keskimäärin 146 miljoonan euron tappiota, joten toteuma oli odotettuakin tappiollisempi.
Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner odottaa lentomatkojen kysynnän kasvavan asteittain.
”Uskomme kysynnän lisääntyvän asteittain syksyn aikana erityisesti Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, kun taas Aasian maat seuraavat joidenkin kuukausien viiveellä perässä. Rokotekattavuus kasvaa eri puolilla maailmaa nyt hyvää tahtia, mutta matkustuksen palautuminen on edelleen riippuvainen pandemiatilanteen, muun muassa varianttien, ja matkustusrajoitusten kehityksestä. Vaikka ennakoimme kysynnän kasvavan asteittain syksyllä, arvioimme liikennemäärien palautuvan pandemiaa edeltävälle tasolle aikaisintaan vuonna 2023”, Manner totesi tulosraportin yhteydessä.