Cargotecin tuloskasvu jäi odotettua pienemmäksi kolmannella vuosineljänneksellä.
Lastin- ja kuormankäsittelylaitteiden valmistajan saadut tilaukset kasvoivat kolmannella vuosineljänneksellä 33 prosenttia viime vuoden vertailukaudesta ja olivat 985 miljoonaa euroa. Tilauskanta kauden lopussa oli 2,7 miljardia euroa.
Liikevaihto kasvoi heinä-syyskuussa 6,0 prosenttia vertailukaudesta ja oli 822 miljoonaa euroa. Huoltoliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 9,0 prosenttia ja oli 264 miljoonaa euroa.
Vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi 4,0 prosenttia ja oli 65 miljoonaa euroa eli 7,9 prosenttia liikevaihdosta. Tuloskasvu jäi analyytikoiden konsensusodotuksista, sillä analyytikoiden ennuste oikaistulle liikevoitolle oli 75 miljoonaa euroa.
Cargotecin vertailukelpoisen liikevoiton kasvu selittyy Hiabin paremmalla tuloksella. MacGregorin vertailukelpoinen liikevoitto sen sijaan laski hieman. Toimitusketjun haasteet ja siihen liittyvät lisäkustannukset vaikuttivat ennen kaikkea Kalmarin tulokseen, ja sen vertailukelpoinen liikevoitto laski 14 prosenttia.
Kysyntäajurit kovassa nousussa
Cargotecin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen, kertoo, että Cargotecin vahva kysyntä jatkui kolmannella kvartaalilla.
”Markkinan palautuminen pandemiasta sekä vuoden 2020 lopulla alkanut taloudellisen aktiviteetin voimakas vilkastuminen tukivat ratkaisujemme kysyntää kolmannella vuosineljänneksellä. Tärkeimmät kysyntäajurimme – satamissa käsiteltävien konttien määrä, rakentamisaktiviteetti, uusien alusten tilausmäärät – jatkoivat vahvaa kasvuaan”, toimitusjohtaja toteaa.
Cargotecin tilauskantamme jatkoi kasvuaan ja on nyt 48 prosenttia korkeampi kuin vuoden 2020 lopussa. Vahvana jatkuneen tilauskertymän lisäksi pidentyneet toimitusajat kasvattivat tilauskantaa, Vehviläinen kertoo.
Liikevaihdon kasvulle kiilana on kuitenkin sama ongelma, kuin monella muullakin suomalaisella pörssiyhtiöllä: komponenttipula.
”Komponenttipula ja globaalit logistiikkahaasteet rajoittivat edelleen kykyämme vastata kasvaneeseen kysyntään. Arvioimme näiden vaikutusten liikevaihtoon olleen noin 50 miljoonaa euroa vuoden kolmannella vuosineljänneksellä. Teemme tiiviisti yhteistyötä alihankkijoidemme kanssa mahdollistaaksemme parhaan mahdollisen komponenttien saatavuuden. Arvioimme komponentti- ja logistiikkahaasteiden jatkuvan pitkälti samanlaisina myös vuoden viimeisellä neljänneksellä”, Vehviläinen varoittaa.
Vehviläisen mukaan myös raaka-aineiden, komponenttien ja rahtikuljetusten hinnat olivat vuosineljänneksen aikana korkealla tasolla.
”Olemme kuitenkin luottavaisia, että pystymme pääosin kompensoimaan kohonneet kustannukset alkuvuoden aikana tekemillämme hinnankorotuksilla.”
Cargotec saattoi päätökseen Navis-ohjelmistoliiketoiminnan myynnin teknologiasijoitusyhtiö Accel-KKR:lle 380 miljoonan euron velattomaan kauppahintaan. Kaupasta saatavat varat mahdollistavat yhtiön lisäpanostukset yrityskauppoihin sekä tuotekehitysinvestointeihin sähköistämisessä, digitalisaatiossa, robotisaatiossa ja automaatiossa, Vehviläinen toteaa.
”Sähköisten tuotteiden kysynnän arvioidaan kasvavan jatkossa vahvasti, esimerkiksi kolmannella neljänneksellä sähkökäyttöiset laitteet muodostivat yli neljänneksen saamistamme haarukkatrukkitilauksista.”
Cargotecin ja Konecranesin sulautuminen ei ole vielä kirkossa kuulutettu
Cargotec ja Konecranes tiedottivat sulautumisestaan lokakuussa 2020, ja molempien yhtiöiden osakkeenomistajat hyväksyivät sulautumisen viime joulukuussa järjestetyissä yhtiökokouksissa.
Vehviläisen mukaan kilpailuviranomaiset muun muassa EU:ssa, Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja Yhdysvalloissa arvioivat tällä hetkellä ehdotettua järjestelyä.
”Heinäkuussa Euroopan Komissio sekä Yhdistyneen kuningaskunnan kilpailu- ja markkinaviranomainen aloittivat suunnitellun järjestelyn toisen vaiheen lupaharkinnan. Cargotec ja Konecranes tekevät aktiivista yhteistyötä kilpailuviranomaisten kanssa esitettyjen huolenaiheiden lieventämiseksi.”
Elokuussa Cargotec ja Konecranes saivat Kiinan markkinasääntelyviranomaiselta (SAMR) ehdottoman hyväksynnän suunnitellulle yhdistymiselle.
”Sekä Cargotec että Konecranes ovat luottavaisia, että loput tarvittavat hyväksynnät saadaan siten, että sulautuminen voidaan toteuttaa vuoden 2022 ensimmäisen vuosipuoliskon loppuun mennessä. Siihen saakka yhtiöt toimivat täysin erillisinä ja itsenäisinä yhtiöinä”, Vehviläinen kertoo.
Cargotecin heinä-syyskuun 2021 avainluvut lyhyesti
- Saadut tilaukset kasvoivat 33 prosenttia ja olivat 985 (740) miljoonaa euroa.
- Tilauskanta kauden lopussa oli 2 696 (31.12.2020: 1 824) miljoonaa euroa.
- Liikevaihto kasvoi 6 prosenttia ja oli 822 (777) miljoonaa euroa.
- Huoltoliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 9 prosenttia ja oli 264 (244) miljoonaa euroa.
- Huolto- ja ohjelmistoliiketoiminnan liikevaihto oli 34 (36) prosenttia konsernin liikevaihdosta.
- Liikevoitto oli 278 (46) miljoonaa euroa eli 33,8 (5,9) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto sisältää 213 (-16) miljoonaa euroa vertailtavuuteen vaikuttavia eriä. Liikevoiton kasvu oli pääosin seurausta Navis-ohjelmistoliiketoiminnan myynnistä saadusta myyntivoitosta.
- Vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi 4 prosenttia ja oli 65 (62) miljoonaa euroa eli 7,9 (8,0) prosenttia liikevaihdosta.
- Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja oli 45 (74) miljoonaa euroa.
- Kauden tulos oli 219 (27) miljoonaa euroa.
- Osakekohtainen tulos oli 3,40 (0,41) euroa.