
Tiistaina 12.10. avatussa R-kioski Go! -myymälässä asiointi edellyttää alkuvaiheessa R-kioski Go! -sovelluksen lataamista matkapuhelimeen. Sovelluksen avulla tuotteiden lisääminen ostoskoriin ja maksaminen onnistuu ilman tuotteiden skannaamista tai asiointia kassalla.
Asiointi tapahtuu kioskin kattoon asennettujen sensorien avulla. Kun asiakas valitsee hyllyltä tuotteen, lisätään se automaattisesti sovelluksen ostoskoriin. Jos asiakas muuttaa mieltään, hän voi palauttaa ostoksen hyllyyn, ja tuote poistuu automaattisesti ostoskorista.
Maksaminen tapahtuu R-kioski Go! -sovelluksella, johon asiakas on täyttänyt yhteystietonsa ja maksukortin tiedot. Sovelluksen avulla asiakas pääsee myös sisälle ja ulos kioskista.
Miehittämätön kioski eroaa eniten perinteisestä kioskista siinä, ettei siellä ole henkilökuntaa eikä kassaa. Tuotevalikoimassa ei ole tupakkaa, alkoholia eikä Veikkauksen pelejä. Tarjoilla on sen sijaan muun muassa välipalatuotteita, juomia, makeisia sekä kahvia ja paistotuotteita.
Nyt avattu kioski on R-kioskin pilottihanke, jossa se kerää uudesta konseptista käyttäjäkokemuksia.
”Mietimme tarkoin pilottikioskin sijaintia. Helsingin yliopiston Viikin kampus valikoitui luontevaksi R-kioski Go:n paikaksi, koska alueella on edelläkävijöitä, niin opiskelijoita kuin henkilökuntaakin. Aiomme kerätä asiakkaiden kokemuksia ja harkitsemme sitten pilotin perusteella uusien miehittämättömien kioskien perustamista”, R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen kertoo.
Rissasen mukaan R-kioski seuraa tarkoin kuluttajien käyttäytymisen muutoksia ja pyrkii hyödyntämään digitalisaation mahdollisuuksia.
”24 tuntia auki olevat itsepalvelumyymälät yleistyvät maailmalla. Haluamme myös Suomessa tutkia teknologian toimivuutta sellaisissa myyntipaikoissa, joissa on kysyntää, mutta palveluun perustuvan kioskin operoiminen ei ole ollut liiketaloudellisesti järkevää”, Rissanen toteaa.
Koska kioskissa ei ole henkilökuntaa, on turvallisuudesta huolehdittu muun muassa opasteilla ja valvontakameroilla, Rissanen kertoo.
”Kioskista vastaa oma kauppiaansa ja asiakaskaspalvelu auttaa puhelimitse ongelmatilanteissa. Kioskin porteissa on hätäkatkaisu, joten kukaan ei jää jumiin kioskiin.”
Rissanen korostaa, että itsepalvelukioskit eivät korvaa tavallisia R-kioskeja. Miehittämättömät kioskit kasvattavat R-kioskien verkostoa siellä, missä asiakasmäärät eivät ole riittäviä tavalliselle kioskille tai tilat eivät sovellu siihen.
”Uuden konseptin lanseeraaminen on aina kiehtovaa. Tämä onkin testilaboratorio, mutta kyllä Viikin kioskin avaaminen perustuu myös taloudelliseen kannattavuuteen. Itsepalvelumyynti on ajankohtainen muissakin REITAN-maissa. Ruotsissa avattiin kesällä kaksi Pressbyrån Go -miehittämätöntä kioskia, jotka hyödyntävät samaa teknologiaa kuin me Suomessa. Kokemukset ovat siellä olleet erittäin positiivisia”, Rissanen kertoo.
R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä ja sillä on valtakunnallinesti noin 480 myymälää.
Vuonna 2020 REITANIN liikevaihto oli 10,3 miljardia euroa ja henkilökuntaa sillä oli 39 400.