Yritysuutiset

Keskon rakentamisen ja talotekniikan kauppa kasvoi rajusti, autokauppa romahti

Ukrainan sota ei näytä vaikuttaneen kauppakonsernin maaliskuun myyntiin.

Kesko-konsernin myynti oli maaliskuussa 2022 yhteensä 1 086 miljoonaa euroa ja se kasvoi 6,1 prosenttia edellisestä vuodesta. Myynnin vertailukelpoinen kasvu oli 5,6 prosenttia.

”Keskon myynti kasvoi maaliskuussa rakentamisen ja talotekniikan kaupassa merkittävästi, kasvua oli 24 % yritysasiakaskaupan kasvun ansiosta. Ruokakaupassa myynti oli hyvällä tasolla huolimatta vuoden toiseksi tärkeimmän myyntisesongin, pääsiäisen, ajoittumisesta huhtikuulle”, Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo.

Päivittäistavarakaupan myynti oli maaliskuussa 522 miljoonaa euroa ja se laski 1,4 prosenttia. Pääsiäisen tukkumyynnin ajoittuminen huhtikuulle vaikutti myynnin kehitykseen. Päivittäistavaramyynti K-ruokakaupoille laski 8,6 prosenttia. Myynti laski K-Citymarketin käyttötavarakaupassa. Kespron myynti kasvoi 52,8 prosenttia.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli maaliskuussa 489 miljoonaa euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti paikallisissa valuutoissa 23,8 prosenttia. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti ilman erikoiskauppaa kasvoi vertailukelpoisesti 23,7 prosenttia. Myynti kasvoi vertailukelpoisesti Suomessa 21,3 prosenttia, Ruotsissa 14,4 prosenttia ja Norjassa 21,2 prosenttia. Erikoiskaupassa vapaa-ajankaupan myynti kasvoi vertailukelpoisesti 26,7 prosenttia. Raportoitu rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti kasvoi 25,0 prosenttia.

Autokaupan myynti oli maaliskuussa 77 miljoonaa euroa ja se laski 26,6 prosenttia. Myynnin kehitykseen vaikutti autojen heikentynyt saatavuus. Maaliskuussa Suomessa rekisteröitiin uusia henkilöautoja 27,4 prosenttia ja pakettiautoja 27,7 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Käytettyjen autojen kappalemääräinen myynti laski Suomen autokaupassa 12,9 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös