Makrotalous

Ministeriö vakuuttaa: Tilanne hallinnassa Venäjän kaasutoimitusten lakattua

Kuva: Mika Pakarinen, Gasum.

Suomessa on varauduttu venäläisen kaasun tuonnin katkeamiseen, mutta sen korvaaminen ei ole ongelmatonta.

Maakaasutoimitukset Suomeen Venäjältä ovat katkenneet.

Gasum tulee huomisesta eteenpäin toimittamaan maakaasua asiakkaillensa alkavan kesäkauden ajan Balticconnector-yhdysputken kautta muista hankintalähteistä. Gasumin kaasuverkon alueella sijaitsevat liikenteen kaasutankkausasemat toimivat myös normaalisti.

Balticconnector on Suomen ja Viron maakaasuverkot yhdistävä 150 kilometriä pitkä kaksisuuntainen yhdysputki Inkoosta Viron Paldiskiin. Putki kulkee 77 kilometriä Suomenlahden pohjassa. Se on laskettu vuoden 2019 aikana ja koko hanke valmistui vuoteen 2020 mennessä.

”On hyvin valitettavaa, että hankintasopimuksemme mukaiset maakaasutoimitukset tulevat nyt loppumaan. Olemme kuitenkin valmistautuneet tähän tilanteeseen huolellisesti ja mikäli kaasun siirtoverkossa ei ilmene häiriöitä, pystymme tulevina kuukausina toimittamaan kaasua kaikille asiakkaillemme”, sanoo energiayhtiö Gasumin toimitusjohtaja Mika Wiljanen.

Gasum on saanut 20. toukokuuta venäläiseltä Gazprom Exportilta ilmoituksen, että Gasumin hankintasopimuksen mukaiset maakaasutoimitukset Suomeen katkeavat lauantaina 21. toukokuuta

Perusteena toimituksen katkaisuun on, että Suomi ei ole suostunut putkikaasun maksamiseen ruplissa.

Pitkäaikaisten toimitussopimusten mukaan maksuvaluutta on kuitenkin euro. Gasum on vienyt hankintasopimuksen välimiesmenettelyyn, koska venäläinen osapuoli rikkoo vaatimuksellaan hankintasopimuksen ehtoja.

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) kertoo, että Suomessa on varauduttu venäläisen kaasun tuonnin katkeamiseen, mutta sen korvaaminen ei ole ongelmatonta. Täsmälliset vaikutukset kaasun saatavuuteen ja hintaan riippuvat käytössä olevista tuontireiteistä ja kysynnän kehityksestä. Kesällä kysyntä on selvästi talvea alhaisempaa.

TEM:n mukaan kotitalousasiakkaiden suora kaasun tarve pystytään kattamaan kaikissa tilanteessa, samoin välttämättömien yhteiskunnan palveluiden tarvitsema kaasu.

Suomen Kaasuyhdistyksen mukaan vuonna 2019 kaasulla lämpiäviä pientaloja oli noin 4 000 ja rivi- ja kerrostaloja noin 1 100. Lisäksi maakaasulla lämmitettiin noin 1 200 palvelu- tai kauppatilaa ja 21 kasvihuonetta.

Huoltovarmuuskeskus (HVK) on varautunut huolehtimaan suojattujen asiakkaiden, eli kaasuverkkoon liittyneiden kotitalousasiakkaiden tarpeista. HVK valmistelee valmiutta huolehtia myös myös sosiaali- ja terveydenhuollon kohteiden sekä energiakriittisen elintarviketeollisuuden kaasun tarpeesta.

Energiayhtiöt voivat vaihtaa, ja osa on jo vaihtanutkin kaasua muihin polttoaineisiin markkinaehtoisesti. Kaasua käyttävien teollisuuslaitosten tilanne Venäjän tuonnin päättyessä vaihtelee. TEM:n mukaan osa niistä on jo vaihtanut polttoainetta, osa siirtyy hankkimaan kaasua Baltiasta Balticconnector-putken kautta. 

Joidenkin yritysten on kuitenkin pakko keskeyttää toiminta putkikaasun tuonnin katketessa. Tästä syystä paikalliset ja alueelliset vaikutukset esimerkikis lomautusten muodossa ovat mahdollisia. Työ- ja elinkeinoministeriö on jo alkanut selvittämään, miten yritysten ja työntekijöiden tilannetta voidaan helpottaa näissä tapauksissa.

Suomen ja Viron välinen Balticconnector-siirtoputki mahdollistaa korvaavan kaasun tuontia Baltiasta. Suomeen saadaan kaasua myös nesteytettynä maakaasuna (LNG) terminaalien kautta Tornioon ja Poriin sekä syksyllä Haminaan valmistuvan terminaalin kautta.

Teollisuuden toimitus- ja huoltovarmuustarpeiden kattamiseksi Suomi on vuokraamassa LNG-terminaalilaivaa. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta valtuutti 7. huhtikuuta verkkoyhtiö Gasgrid Finland Oy:n hoitamaan asiaa. 

Gasgrid allekirjoitti 20. toukokuuta LNG-terminaalilaivan vuokrausta koskevan 10-vuotisen sopimuksen yhdysvaltalaisen Excellerate Energyn -yhtiön kanssa. Kelluvan LNG-terminaalin merkitys on suuri Suomen teollisuuden kaasunsaannin turvaamisen kannalta, TEM toteaa. 

Laiva on tarkoitus saada käyttöön ensi talveksi, ja sen loppusijoituspaikka on Etelä-Suomessa. Terminaalilaivaa varten rakennetaan uudet satamarakenteet sekä Suomen että Viron rannikoille. Jos ne valmistuvat Viroon ennen Suomea, sijoitetaan terminaalilaiva väliaikaisesti Viron rannikolle, kunnes Suomen rakenteet valmistuvat.

Lue myös tämä: Venäjä saattaa iskeä hybridihäirinnällä Suomen pankkijärjestelmään – näin kansalaisen kannattaa varautua uhkaan

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös