Yritysuutiset

Musti Group takoo kasvua myymäläverkostoa kasvattamalla

Lemmikkieläinkauppa on ala, jota suhdanteet eivät heiluttele. Se näkyy Musti Groupin huhti-kesäkuun tulosraportissa.

Musti Groupin liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa 15,5 prosenttia vertailukaudesta 95,5 miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen konsernimyynti kasvoi 8,3 prosenttia.

Liikevoitto kasvoi 27,3 prosenttia vertailukaudesta 6,7 miljoonaan euroon ja oli 7,0 prosenttia liikevaihdosta. Osakekohtainen tulos nousi 0,12 eurosta 0,13 euroon. Analyysitalo Inderes odotti 0,11 euron osakekohtaista tulosta.

Musti Groupin liiketoiminta jatkui vahvana huhti-kesäkuussa, vaikka historiallisen haastava taloudellinen tilanne vaikutti yleisellä tasolla voimakkaasti vähittäismyyntimarkkinoihin nostaen hintoja ja heikentäen kuluttajien luottamusta.

Kuva: Musti Group.

”Lemmikkiala on osoittautunut erittäin kestäväksi taloudellisissa laskusuhdanteissa”, konsernin toimitusjohtaja David Rönnberg hehkuttaa.

Rönnbergin mukaan yhtiö paransi edelleen vahvasti sekä liikevaihtoa että kannattavuutta kaksinumeroisin kasvuluvuin ja saavutti 40 prosentin kasvun liiketoiminnan rahavirrassa edellisvuoteen verrattuna.

Yhtiö on saanut myös aiempaa kannattavampia asiakkaita, toimitusjohtaja kertoo.

”Lisäksi olemme kasvattaneet jatkuvasti suhteellista osuuttamme uusista koiranpennuista, jotka ovat osoittautuneet arvokkaammiksi asiakkaiksi kuin aiemmat ikäluokat.”

Toisen vuosineljänneksen liikevaihdon kasvua tukivat asiakasmäärän jatkuva kasvu, vahvan asiakasuskollisuuden mahdollistamat onnistuneet hinnankorotukset sekä myymälöiden lisääntynyt lukumäärä.

”Omien myymälöidemme määrä kasvoi yhdeksällä vuosineljänneksen aikana, ja viimeisen 12 kuukauden aikana omien myymälöiden määrä on kasvanut yhteensä 55 myymälällä. Sekä myymälämyynnissä että verkkokaupassa nähtiin vakuuttavaa kehitystä – myymälöiden liikevaihto kasvoi 22,3 prosenttia 73,2 miljoonaan euroon ja verkkokaupan liikevaihto 8,6 prosenttia 21,6 miljoonaan euroon”, Rönnberg totaa.

Myyntikatteen kasvu oli toimitusjohtajan mukaan edelleen terveellä tasolla ja se nousi 46,4 prosenttiin vuoden takaisesta 45,4 prosentista. Tätä tukivat hänen mukaansa omien myymälöiden lisääntynyt määrä ja onnistunut kampanjointi sekä omien ja eksklusiivisten tuotteiden kasvanut osuus ja inflaation vaikutusten lieventäminen hinnankorotusten avulla. O

Oikaistu käyttökate kasvoi 21 prosenttia 15,6 miljoonaan euroon kolmannella vuosineljänneksellä parantuneen myyntikatteen, myymäläverkoston kasvattamisen sekä koko liiketoiminnan kattavan tiukemman kulu- ja hintakontrollin ansiosta.

Musti Group uskoo hyötyvämme vahvasta ja laajasta asemastaan markkinoilla sekä brändi- ja kanavatarjonnastaan. 

Yhtiö ei perinteensä mukaisesti anna ohjeistusta kuluvan vuoden kehityksestä. Pitkän aikavälin tavoitteensa yhtiö pitää ennallaan. Musti Groupin tavoitteena on liikevaihdon kasvu vähintään 500 miljoonaan euroon tilikauteen 2024 mennessä vahvana jatkuvan asiakashankintavauhdin ja osuuden kasvattamisen kokonaiskulutuksesta tukemana. Viime vuonna liikevaihto oli 341 miljoonaa euroa.

Kommentoi
Ylös
>