Yritysuutiset

Tecnotreellä riittää kysyntää, mutta kulukuri sakkaa

Teknotree saavutti ennätyksellisen tilauskannan. Muutamat tekijät kuitenkin nakertavat kannattavuutta.

Teleoperaattoreiden it-ratkaisujen toimittaja Tecnotreen toisen vuosineljänneksen liikevaihto nousi 18,3 miljoonaan euroon vertailukauden 16,7 miljoonasta eurosta. Tilauskanta kasvoi 55 miljoonasta eurosta 72,8 miljoonaan euroon.

Liiketulos kuitenkin laski 5,1 miljoonaan euroon edellisvuoden 7,6 miljoonasta eurosta. Osakekohtainen tulos laski viime vuoden 0,02 eurosta 0,01 euroon. Yhtiötä seuraava analyysitalo Inderes odotti 0,02 euron osakekohtaista tulosta.

Toimitusjohtaja Padma Ravichander kertoo, että Tecnotreen tuotteiden ja ratkaisujen kysyntä kasvoi voimakkaasti koko ensimmäisen vuosipuoliskon ajan. Tämän ansiosta yhtiö saavutti kaikkien aikojen korkeimman tilauskannan, 72,8 miljoonaa euroa, joka on 32 prosenttia korkeampi kuin viime vuoden vastaavan ajanjakson lopussa.

MEA ja APAC-alueen tilauskanta kasvoi 35 prosenttia ja Euroopan ja Amerikan tilauskanta 16 prosenttia.

”Saimme edelleen suuria tilauksia merkittäviltä monikansallisilta teleoperaattoreilta ja meidän on investoitava voidaksemme toimittaa ne ripeästi. Tämä mahdollistaa pitkäaikaisen jatkuvan liikevaihdon näiltä uusilta asiakkailtamme, joita ovat muun muassa STC, Zain ja Ooredoo. Näillä yhtiöillä on myös pitkäjänteinen lähestymistapa yhteistyöhömme samaan tapaan kuin MTN:llä ja Clarolla, joiden kanssa yhteistyömme on jatkunut yli vuosikymmenen tuoden meille jatkuvaa tulovirtaa”, Ravichander kertoo.

Tecnotreen lisenssitulot kasvoivat 33 prosenttia ja toimitustulot 19 prosenttia. Jatkuvien tulojen osuus liikevaihdosta oli 36 prosenttia ensimmäisellä vuosipuoliskolla, viime vuonna vastaavan luvun ollessa 42 prosenttia.

Liikevaihdon kasvusta huolimatta kasvavat kustannukset ja ulkoisista tekijöistä johtuvat toiminnalliset haasteet johtivat ensimmäisen vuosipuoliskon nettotulosmarginaalin heikentymiseen 16 prosenttiin, kun viime vuoden vastaavalla ajanjaksolla se oli 28 prosenttia.

Toimitusjohtaja ei selvennä, mitä hänen mainitsemansa ”toiminnalliset haasteet” ovat.

Toimitusjohtajan mukaan lisäksi yksi syy kustannusten nousuun oli suurten asiakkaiden uudet toimitukset.

”Nämä vaativat suurempia alkuinvestointeja, jotta voimme ymmärtää heidän nykyisiä toimintaympäristöjään, ja samalla meidän odotetaan myös lisäävän näkyvyyttämme ja tukeamme paikallisella tasolla, jotta voimme osoittaa luotettavuutemme. Tämän ansiosta BSS-tarjoamastamme tulee myös monipuolisempi ja kyvykkäämpi palvelemaan useita markkinoita sekä asiakkaita.”

Maailmalla vallitsevien epävarmuustekijöiden vuoksi Tecnotreelle on tärkeätä omaksua lähestymistapa, jossa se pysyy kustannustietoisina, kuitenkin samalla keskittyen hyödyntämään kaikkia mahdollisuuksia tilauskannan kasvattamiseksi ja jo tilattujen toimitusten loppuun saattamiseksi.

Vuoden 2022 toisella puoliskolla Tecnotree odottaa liikevaihtonsa olevan korkeampi kuin vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla. Koko vuoden 2022 liikevaihdon yhtiö odottaa olevan 5–10 prosenttia suurempi kuin vuonna 2021 ja koko vuoden 2022 liikevoiton olevan pienempi kuin vuonna 2021.

Alhaisempi liikevoitto johtuu liiketoiminnan vaatimuksesta toimittaa korkea tilauskanta, investoinneista uusiin hankkeisiin (Tecnotree Moments, Fintech ja SaaS) sekä korkeasta inflaatiosta ja valuuttakurssien epäsuotuisasta kehityksestä.

Tecnotreen päätuotteita ovat teleoperaattoreiden laskutus- ja asiakashallintajärjestelmät.

Yhtiön avoimeen lähdekoodiin perustuvat tuotteet ja ratkaisut kattavat koko liiketoimintaprosessin tilauksesta rahaksi ja tilausten hallintapalvelut. Tecnotree tarjoaa ratkaisuja sekä teleoperaattoreille että myös muille peruspalvelujen tarjoajille.

Tecnotreen kasvua ajaa kaksi tekijää. Ensinnäkin operaattoreiden ansainta siirtyy perinteisistä viestintäratkaisuista kokonaan uusiin digitaalisiin palveluihin. Toiseksi järjestelmäratkaisuiden pilvitransformaatio on kasvuala.

Tecnotreen Digital BSS -tuoteperhe sisältää täyden valikoiman tuotteita, joilla voidaan luoda ekosysteemi digitaalisia sekä perinteisiä palveluita tarjoavien kumppaneiden kanssa, kaupallistaa avoimia API-rajapintoja, julkaista palvelupaketteja, kohdentaa markkinointia, perehdyttää ja palkita asiakkaita, kerätä palautetta, veloittaa ja laskuttaa sekä antaa asiakkaiden hallinnoida omia liittymiään ja maksaa yhdestä digitaalisesta lompakosta.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Ylös