Marimekko kertoo tiedotteessaan jatkavansa laajentumistaan Aasiassa, kun yhteen Singaporen johtavista ostoskeskuksista, ION Orchardiin, avataan Marimekko-myymälä syyskuun 2023 lopussa. Samassa yhteydessä Singaporessa lanseerataan Marimekko-verkkokauppa.
Marimekko on aiemmin kertonut strategiakaudellaan 2023–2027 keskittyvänsä skaalaamaan liiketoimintaansa ja kasvua erityisesti kansainvälisillä markkinoilla.
Pohjois-Eurooppa, Pohjois-Amerikka ja Aasian-Tyynenmeren alue ovat edelleen Marimekon päämarkkina-alueita samalla, kun kansainvälisen kasvun tärkeimpänä maantieteellisenä alueena Marimekko keskittyy Aasiaan. Marimekko lähestyy markkina-alueita suurimpien kaupunkien kautta ja keskittyy sekä kasvamaan olemassa olevilla markkinoilla että pidemmällä aikavälillä tarkastelemaan uusien markkinoiden avaamista Aasiassa.
Aasia on Marimekon tärkein kansainvälisen kasvun maantieteellinen alue, ja Singapore on Kaakkois-Aasiassa strategisesti tärkeä kaupunki. Yhtiön mukaan Singaporen vaikutus bränditunnettuuden ja positioinnin rakentamisessa ulottuu myös laajemmin Aasiaan.
”Inspiroivat myymälämme ja luovat vähittäiskauppakonseptimme ovat viime vuosina laajentaneet Marimekko-ilmiötä päämarkkinoillamme ja erityisesti Aasiassa. Yksi nopeimmin kasvaneista markkinoistamme Aasiassa on ollut Thaimaa. Olemme hyvin iloisia, että erinomainen yhteistyömme Marimekko-brändin kasvattamisessa jatkuu thaimaalaisen partnerimme Tanachiran kanssa nyt myös Singaporessa”, kertoo Natacha Defrance, Marimekon Region East -alueen myyntijohtaja.
Marimekko keskittyy strategiakaudellaan 2023–2027 skaalaamaan liiketoimintaansa ja kasvua erityisesti kansainvälisillä markkinoilla. Aasian-Tyynenmeren alue on Marimekon toiseksi suurin markkina-alue ja liikevaihdon alueella odotetaan nousevan vuonna 2023.
Yhtiön mukaan kasvava markkina, vahva brändin sopivuus ja toimivaksi todettu loose franchise -partnerimalli luovat hyvän perustan Marimekon monikanavaisen kasvun kiihdyttämiselle Aasiassa.
Marimekko on kiihdyttänyt uusien myymälöiden avauksia.
Yhtiö päivitti ensimmäisen vuosineljänneksen raportin yhteydessä sen vuoden 2023 arvioidut myymäläavaukset 10–15 kappaleeseen, kun aiemmin arvio oli 5–10 avausta. Suurin osa myymäläavauksissa tapahtuu Aasian ja Tyynenmeren markkina-alueella.
”Näkemyksemme mukaan nousu arvioiduissa myymäläavauksissa selittyy pitkälti Kiinan avautumisella, mutta myös sopivien kauppalokaatioiden vapautumisella. Uskomme Singaporen avauksen olleen pitkäjänteisen työn sekä arvioinnin lopputulema”, arvioi Evli aamukatsauksessaan.
Uutisella ei ole vaikutusta Evlin näkemykseen Marimekosta sijoituskohteena, sillä pankki on sisällyttänyt ennustetut myymäläavaukset odotuksiinsa.
”Pidämme laajenemista uuteen markkinaan varsin positiivisena uutisena, sillä Singapore on yksi maailman vilkkaimmista lentoliikenteen välilaskukohteista sekä matkustuskohteista, joka tämän myötä luo yhtiölle lisänäkyvyyttä”, Evli toteaa.
Evli odottaa Marimekon osakekohtaisen tuloksen nousevan tänä vuonna 0,6 euroon viime vuoden 0,56 eurosta. Ensi vuodelle odotuksissa on 0,71 euron osakekohtainen tulos.