Valtion budjetista löytyy kummallisuuksia.
Valtio kerää kansalaisilta ja yrityksiltä veroja ja veroluonteisia maksuja vuosittain 116 miljardia euroa, eli 20 714 euroa per kansalainen. Kävin läpi valtion budjettimenoja ministeriöittäin ja erottelin kokonaisuudesta pakolliset menot, jotka vähensin kokonaistuloista. Viivan alle jää vielä 72,38 miljardia euroa. Koetin selvittää, mihin nuo yli jäävät miljardit katoavat.
Luvut ovat 9.10.2023 julkaistusta talousarvioesityksestä vuodelle 2024.
- Valtiovarainministeriö 9,21 mrd.
- Sosiaali- ja terveysministeriö 14,96 mrd.
- Puolustusministeriön hallinnonala 6,2 mrd.
- Liikenne- ja viestintäministeriö 3,6 mrd.
- Valtionvelan korot 3,2 mrd.
- Maa- ja metsätalousministeriö 2,6 mrd.
- Sisäministeriö 1,99 mrd.
- Ulkoministeriö 0,36 mrd.
- Oikeusministeriön hallinnonala 1,2 mrd.
- Valtioneuvoston kanslia 0,2 mrd.
- Eduskunta 0,1 mrd.
Yhteensä: 43,62 miljardia euroa. Nämä rahat käytetään valtion ydintehtäviin.
Kansalainen laskee, että 72,38 miljardista on hänen vuotuinen osuutensa 12 925 euroa, jolla saa erilaisia julkisia palveluja. Onko julkinen ”palvelukauppa” kansalaiselle kannattava? Olo on yhtä epäileväinen kuin vanhuksilla, joille koetetaan myydä 70 000 euron omakotitaloon 80 000 euron peltikattoremonttia.
Tiedämme hyvinvointijärjestelmän olevan rikki, koska emme saa meille lailla säädettyjä palveluja, vaikka rahaa olisi.
Kuntatason tarkastelu: esimerkkinä Tampere
Budjetin kummallisuus paljastuu, kun summia tarkastellaan kuntatasolla. Otan esimerkiksi Tampereen kaupungin, jonka väkiluku oli vuoden 2023 lopussa 255 050 henkilöä.
Valtio rahoittaa Tamperetta väkiluvun perusteella 3,296 miljardilla eurolla. Tampereella asuvat ihmiset eivät näitä varoja käytä.
Tampereen toimintaa rahoitetaan verovaroin 0,677 miljardilla eurolla vuodessa. Tämä sisältää varhaiskasvatuksen, peruskoulutuksen, toisen asteen koulutuksen, kulttuuripalvelut, kaupunki-infran ja niin edelleen.
Sotepalveluja tuottavat valtion rahoittamat hyvinvointialueet, joiden kokonaisbudjetti vuonna 2023 oli 22,5 miljardia euroa, eli 4018 euroa per kansalainen. Summalla jokainen suomalainen saisi 300 euron hammashoidon 13 kertaa vuodessa. Tamperelaisiin sotevaroista kohdistui väkiluvun perusteella 1,025 miljardia euroa.
Kun tamperelaisten kaikki peruspalvelumenot ovat 0,677 miljardia ja hyvinvointialueen maksamat terveydenhuoltomenot 1,025 miljardia, ovat kokonaismenot yhteensä 1,702 miljardia euroa.
Valtion keräämät rahat Tampereen väestölle on aiemmin mainittu 3,296 miljardia, joten suuri kysymys kuuluu: miten tamperelaiset hyötyvät pakollisten menojen jälkeen yli jäävästä 1,594 miljardista eurosta?
Menokohteiden rahankäytöstä ei ole tietoa
Lähestyin valtiovarainministeriötä laskelmani logiikalla. Saamani vastaus oli, että ”kaikki julkisella rahalla toimivat organisaatiot näkyvät budjetissa”. Pitää paikkansa, mutta budjetin menot on eritelty niin yleisluonteisesti, ettei kukaan voi tietää, mitä rahoilla on tehty.
Esimerkiksi opetus- ja kulttuuriministeriön budjetissa (2024) on kohta ”Avustukset taiteen ja kulttuurin edistämiseen 96 172 000 euroa”. Saamme tietää vain, mille säätiöille tai ryhmille vajaa 100 miljoonaa on jaettu, mutta siihen tieto varojen käytöstä loppuu.
Valtiovarainministeriön budjettiosastolta vastannut henkilö vahvisti huomioni. Eri ministeriöt laativat oman osansa budjetista. Tämän jälkeen budjetit niputetaan yhteen.
Onko Suomessa yhtään ihmistä, joka olisi budjetin läpi luettuaan ymmärtänyt koko sisällön? Mielestäni se on mahdotonta. Järjestelmämme perustuu ainoastaan epämääräiseen luottamukseen siitä, että ihmisiltä verotuksella viedyt rahat käytetään harkiten ja viisaasti.
Suomessa julkisen rahan asianmukaista käyttöä valvoo valtion tarkastusvirasto. Virasto oli viime vuosina otsikoissa, kun silloinen johtaja Tytti Yli-Viikari joutui oikeuteen hämäristä verovarojen tuhlailuista. Hän oli ostanut stailauspalveluja, maksanut virkamiehelle kahden vuoden palkat ilman työvelvoitetta ja ”vetänyt liiviin” työn kautta saamansa lentopisteet.
Jos korruptiota kitkevä virasto jää kiinni korruptiosta, voidaan olettaa korruption rehottavan valtoimenaan koko valtakunnan tasolla. Nyt virastoa johtaa uusi virkamies. Toivotaan, että tällä kertaa meillä kansalaisilla on parempi virkamiestuuri.
Järjestelmämme on liian monimutkainen ja rikkonainen
Verovarojemme järkevämmän ja läpinäkyvämmän käytön takia Suomessa olisi kyettävä toteuttamaan suuri rakenteellinen uudistus, jolla ”jonnekin katoavat miljardit” saadaan tehokkaammin hyödyntämään kansallista hyvinvointiamme.
Tarvitaan poliittisen ajattelun muutos ja puolueiden ryhtiliike. Mielestäni oikea ratkaisu olisi säätää 10 prosentin tasavero, joka kannustaisi tuotteliaisuuteen ja riittäisi turvaamaan myös köyhimpien ja heikko-osaisimpien toimeentulon. Varakkaat ihmiset kykenevät huolehtimaan itse itsestään.
Terveydenhoito voitaisiin järjestää Sveitsin mallilla, jossa jokaisella kansalaisella on pakollinen terveysvakuutus. Jos yksilöllä ei ole kykyä maksaa sitä itse, taataan se valtion puolesta.
Valtion budjettiin sisältyvän ongelman ydin on, että verot kerätään keskitetysti yhteiseen läjään, josta niitä käytetään aina saman kaavan mukaan ilman tarkempaa käsitystä siitä, kuinka paljon ja mihin kohteisiin yhteisiä varoja pitäisi järkevimmin laittaa.
Järjestelmää kutsutaan suunnitelmataloudeksi, joka ei ole Suomessakaan toiminut optimaalisesti kansalaisten parhaaksi. Tarvitaan markkinamekanismi, eli kysyntään ja tarjontaan perustuva tasapaino ohjaamaan myös julkisten varojen käyttöä.
Jos haluat selvittää asioita tarkemmin, se on mahdollista, koska päätökset rahanjaosta ovat julkisia ja jokaisesta euron käytöstä pitää raportoida. Itse näen ongelman oleva, ei niinkään – jos ollenkaan korruptiossa ja” liiviin vetämisessä”, vaan paljon hienovaraisemmasta, piilossa olevasta, Suomelle ominaisesta hyvävelijärjestelmästä. Suomessa ei ole suunnitelmataloutta, jos tarkoitat sitä, mitä kommunistisissa talouksissa aikanaan oli. Kaipaat markkinamekanismia, joka olisi ratkaisu. Orpon hallitus edustaa osin kaipaamaasi ajattelua – kyse on ikään kuin thatcherismin viimeisistä jälkimainingeista. Muualla länsimaissa siitä ismistä on luovuttu jo pari vuosikymmentä sitten.
Pyh, talouskirjanpito saadaan mäyrtämään siltä kuin halutaan!!
Siinä ei kirja-arvolla tai kirjauksella ole mitään merkitystä. Kuten miksi pitää vaihtaa toimiva työpöytä 20k€ arvoiseen massiivipuupöytään?? Tai miksi ihmeessä vain kolutuksesta säästetään eikä esim yksinkertaisesti virkamies henkilöstöstä joka on johtavassa asemassa??
Ei se nokia oyj tullut siitä paremmaksi kun johtoportaan / johtavassa asemassa olevien väkimäärä tuplattiin.
Miten Suomi Oy muka tästä tulisi paremmaksi kun palkkioita vaim nostetaan??
Unohditko listalta tahallaan vai vahingossa opetusministeriön. Kyllä koulutus on mielestäni pakollinen meno (muttei urheilu ja kulttuuri)
(
Opetus- ja kulttuuriministeriön lisäksi on unohtunut myös työ- ja elinkeinoministeriön sekä ympäristöministeriön hallinnonalat. Valtionvarainministeriön luvussa on pikkuinen, lähes 30 miljardin heitto. Eräät muutkin ovat hieman alakanttiin, mutta miljardi sinne ja toinen tänne…
Kyseisen budjetin tuloarviossa ensimmäisellä rivillä on kohta ”11. VEROT JA VERONLUONTEISET TULOT”. Sen loppusumma on 66,8 miljardia. Miksi Suomi ottaa lisää velkaa, jos menot ovat 87,8 mrd. ja tulot hänen esittämänsä 116 mrd.?
Ja kuka täysissä järjissään uskoo, että 72 miljardia häviää Sumen talouden kokoluokasta noin vain? En lainkaan puolusta suomalaista taloudenhoitoa, mutta tämä… 🙁
Kuhan halus päästä sanomaan ja pätemään . Jotenkin ujuttamaan tasavero läppänsä tähän mukaan mikä ei asiaan liity millään tavalla.
Sisällytimpäs. Perus ja toisen asteen koulutus sisältyy kunnan budjettiin. Siksi lähdin suhteuttamaan käytettävissä olevaa rahaa kuntatasolle.
Loistava kirjoitus ! Mutta arvatkaas
tuleeko tähän menoon muutosta ?
Minä voin kertoa . EI IKINÄ !!
Se joka muuta väittää niin…otan osaa.
Suomessa ja markkinatalousessa yleensä on valuvika, kun johtavassa-asemassa moni saa korkeaa palkkaa siitä, kun saa pidettyä lattiatasolla suorittavien työntekijöiden palkat alhaisina, todellisia taitoja ja kykyjä näiltä johtajilta monesti puuttuu. Itse tein työtä 46-vuotta, tehden raaka-aineille lisäarvoa, eli olin todellinen veronmaksaja, toisin kuin poliisi, opettaja jne..
Johdon tehtävä on kuin kapteenille laivassa Ohjata sitä karikoiden ohi ja turvallisesti vesillä.Tehdä lisäarvoa tuovia investointeja,hallita riskejä niissä ja karsia turhat kuluerät.Johdon ja ns duunaripirtaan palkkaero ovat vuosikymmenten saatossa ruvenneet,ensin kapitalistisissa maissa ja sitten meillä.Johdon palkkioista päättää omistaja miten he käyttävät firman rahoja.Ei muut.
Miten loistava ? tuossahan oli ihan väärää tietoa tuloista ja menoista ?
Verovarojen taskuunkäärijöitä on yhä enemmän joka vuosi, lisänä tuli sotehallinnot, lisäksi julkisen sektorin palkat nousivat 17,1 prosenttia vuoden 2022 kesäkuuhun verrattuna.-Tilastokeskus-
Kyllä omistaan huolen pitää ja saavutetuista eduista ei tingitä leikkaukset ja veronkorotukset kohdistuu aina muualle kuin siihen missä säästö olisi suurin.
Suomalaisten julkisen sektorin palkat nousivat huimasti kesäkuussa
Suomalaisten työpäiväkorjattu palkkasumma kasvoi tämän vuoden kesäkuussa kaikilla päätoimialoilla verrattuna viime vuoden kesäkuuhun, käy ilmi Tilastokeskuksen maanantaina julkaisemasta raportista.
Julkisen sektorin työpäiväkorjatuissa palkkasummissa oli kesäkuussa 17,1 prosenttia nousua vuoden 2022 kesäkuuhun verrattuna. Yksityisellä sektorilla vastaava luku oli 6,2 prosenttia.
Julkkari paisuu kuin pullataikina.
”Julkisen sektorin työpäiväkorjatun palkkasumman merkittävä kasvu johtuu pääosin siitä, että tänä vuonna maksettavat poikkeuksellisen suuret sopimuskorotukset tulivat maksuun monella sopimusalalla kesäkuussa. Lisäksi tänä vuonna laajasti maksettavat kertaerät sekä lomarahojen maksu ajoittuivat monella sopimusalalla kesäkuulle”, Tilastokeskuksen yliaktuaari Mikko Toiviainen kertoo.
”Suuret sopimuskorotukset ja erityisesti kertaerät tekivät kesäkuun palkkasumman kasvusta poikkeuksellisen. Korotuksia tapahtuu myös heinä- ja elokuun aikana, joten palkkasummien kehitystä on syytä seurata”, Toiviainen mainitsee.
Ilmeisesti ehti unohtua aika kun kansa oli melko yhtä mieltä siitä, että mm. hoitajat ja muut koronavuosina etulinjassa työskennelleet ovat palkankorotuksensa ansainneet. Kuten edellä todetaan merkittävä osuus selittyy joko kauteen (lomarahat) tai koronanjälkeisiin tes-kierroksiin liittyvillä kertakorvauksilla.
No entäs YLE sitten? Saatan….
Parkkilalta hienoa salapoliisityötä.
MIKÄ ROHKEUS!!
En ole suolessa lukenut näin rohkeaa kolumnia ikinä!
Puuttuuko tuosta 116 miljardista lainanotto🥶
Erinomainen kirjoitus Tuomas Parkkilalta. Jos Suomi Oy:tä johdettaisiin kuin yritystä eikä rahaa jaettaisi sinne sun tänne, esim. yritystuet, ylisuuret bonukset ym. Rahaa jäisi järkevääkin käyttöön.
Kato neutraalia uutisointia ompas outoo lukea moista. Joo kyllä julkisen puolen massit täytys olla eurolleen eritelty, mutta se on heleppoo käyttää rahoja, minkä eteen eioo tehny yhtään mitään eli veronmaksajien rahat.
Julkisen sektorin työntekijöiden määrä kasvoi ennätykselliseksi
Julkisia työntekijöitä on nyt 705 000, kun 15 vuotta sitten työntekijöiden määrä oli 617 000. Vaihtelua on paljon, mutta käytännössä työntekijämäärä on lähtenyt hiipimään rivakasti ylöspäin 2020-luvulla.
Olipa selkeä ja hyvä kirjoitus.
Taas mun mielestä hyvä esimerkki siitä miten asioita voisi ratkaista kun niitä katsotaan järjestelmän ulkopuolelta.
Tuomaksen pitäisi saada audienssi eduskuntaan ja viedä näkemyksensä sinne kuten niiden useiden tutkijoiden yms. jotka ovat vuosien mittaan avannut malleja suomen talouden elvyttämiseksi muilla keinoilla kuin veroja kiristämällä tai leikkaamalla.
Päättäjätkin ovat ihmisiä, jotka tekevät työtään sen perusteella mihin uskovat ja mikä näyttää olevan oikein. Opittuja tapoja ajatella voi aina muuttaa. Onneksi.
Tarina on tosi. Jos Suomi keräisi veroina vain puolet tuosta, ei kukaan huomaisi eroa. Paitsi tietysti ne 200,000 turhaa virkamiestä, jotka joutuivat etsimään tuottavampaa hommaa. Sanoisin, että tähän palvelutasoon, joka nyt meille tarjotaan, todellakin puolet riittäisi ihan hyvin.
Ongelman ydin on kansalaiset itse, jotka ovat valmiita maksamaan veroa veron jälkeen turvatakseen ”palvelut”. Tajutkaa pahvit, että mitä enemmän heitätte rahaa tuohon kankkulan kaivoon, sitä helpommaksi teette sen, että mitään ei tarvitse muuttaa ja poliitikoilla ja virkamiehillä on kivaa. Ostaisitteko itse tuplahinnalla palvelua vain sen takia, että sen tuottajalla olisi mukava olla?
Kyllä huomaisi.
Juttu yleisesti on melkoinen nollapostaus. Kirjoittajalle ja kommentoijille yhtä lailla: ”Verot ja veroluonteiset maksut” pitää sisällään valtiolle kerättävien tulojen lisäksi mm. kunnallisverot, työeläkemaksut, sairausvakuutusmaksut, työttömyysvakuutusmaksut ja muille sektoreille tilitettävän osuuden yhteisöverosta. Kunnille, rahastoille, EU:lle tai työeläkelaitoksille tilitettävät verotuksessa kerätyt varat eivät tietenkään tule budjetissa lasketuksi valtion tuloiksi.
Mm. lainsäädäntömuutoksista johtuen prosenttiosuudet ovat muuttuneet, mutta esimerkkinä summista ja niiden jakaantumisesta vuonna 2018:
https://www.taloustaito.fi/nuoret-ja-raha/mista-verot-tulevat-ja-mihin-niita-kaytetaan/#3a555d8b
https://stat.fi/til/vermak/2018/vermak_2018_2019-09-20_fi.pdf
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/tilastot/verotulojen-kehitys/aiemmat-vuodet/2018/
Miten lähtisit tästä huomaamattomasti puolittamaan? Sosiaaliturvamaksut ja kuntien verotulot kokonaan nolliin, vai reilusti kaikilta puolet pois?
Yritin kirjoituksessani laittaa perspektiivin suurta kuvaa.
Olet oikeassa siinä, että tuo 116mrd sisältää kaikki kerätyt maksut. Mitä suurempi tuo summa on, sitä vähemmän kansalaisella on kontrollia omasta elämästään. Tuon summan suuruus selittää hyvin pitkälle sitä, miksi meillä ei ole ollut talouskasvua.
Osa maksuista ei mene valtiolle tuloksi, mutta ne viedään pakkokeinoin suomen kansalaiselta, enkä näe mitään syytä olla laskematta niitä mukaan kokonaispottiin.
Esittämääsi kysymykseen, ”mistä lähtisit puolittamaan” on mahdotonta vastata. Tämä johtuu siitä, että budjettia on teknisistä syistä mahdotonta lukea läpi kokonaan. Emme pysty sanomaan missä ministeriössä tai organisaatiossa rahaa käytetään likaa, koska kulutusta ei näe kuittitasolle. Suomessa ei ole yhtään ihmistä, joka olisi käynyt koko budjetin läpi. Olen varmistanut tämän kysymällä asiaa valtiovarainministeriöstä. Joten loogisen leikkauslistan laatiminen ei ole poliittisista, eikä käytännön syistä mahdollista. Ainut vaihtoehto on säätää pienempi verotus, ja priorisoida asiat, mitä uudella verokertymällä saadaan.
Perspektiivi jonka tätä somessa jakaneet ja tässäkin kommentoivat näkyvät saaneen on se, että meillä on käynnissä vuosisadan puhallus jossa joku vie yli puolet kansalaisilta verotetuista rahoista eikä kukaan osaa kysellä perään.
Jutussa oli muitakin ongelmia. Viittaat vuoden 2024 budjettiin ja ihmettelet sitten kun siinä ei kerrota ”mitä rahoilla on tehty”. Ei niillä vielä tulevan vuoden talousarviota laadittaessa oltu tehty mitään. Mitä tullaan tekemään selviää tilinpäätöksestä joka tehdään aina seuraavana vuonna. Löydät yksityiskohtaisempia lukuja opetus- ja kulttuuriministeriön vuoden 2023 toimintakertomuksesta. Mitä joku yksittäinen avustuksen saaja rahalla tarkalleen tekee löytynee taas kyseisen tahon tilinpäätöksestä tai OKM:n avustukset- sivulta kyseisen avustuksen hakuohjeesta. Sieltä löytyy myös opas avustuksista, myöntämisperusteista ja valvonnasta.
Millä tavoin eläkkeisiin tai vakuutusrahastoihin maksetut varat sinusta selittävät puuttuvaa talouskasvua? Huomaa, ettei Suomi ole missään tapauksessa ainoa maa jossa niitä maksetaan samalla lailla – ei myöskään ainoa jossa valtion budjetti on tavalliselle kengänkuluttajalle yhtä vaikeaselkoinen. Talousongelmien syitä kannattaa suosiolla etsiä muualta.
Valtiontalous on valtava kokonaisuus enkä itse näkisi mitään järkeäkään siinä, että meillä olisi palkattuna joku jonka työnkuvaan kuuluu vain koko budjetin opettelu. Budjetit laaditaan kuten nyt tehdään (myös muissa maissa) koska on huomattavasti tärkeämpää, että sen laatijoilla on syvempää substanssiosaamista kustakin hallinnonalasta ymmärtääkseen logiikan lukujen taustalla. NumeroNiilo ei auta sen enempää kokonaisuuden hahmottamisessa ellei hän tiedä miksi mikäkin summa on mihinkin kohteeseen laitettu. Samasta syystä ei ole nähty järkeväksi pistää kaikkea yksityiskohtaista tietoa samaan pakettiin. Toimintatapa on sama muissakin vastaavissa organisaatioissa.
Piti hetki ihan miettiä mistä repäisit Tamperetta koskevat, kaupungin omaa koko budjettia suuremmat luvut mutta jutun pointti alkoi ehkä aueta. Sinusta siis jokaisen monisairaan vanhuksen, taaperon, työssäkäyvän, vanhaa rahaa perineen ja toimitusjohtajan saama euromääräinen hyöty yhteisistä varoista tulisi ilmeisesti olla tismalleen sama riippumatta resursseista, puitteista tai siitä, tarvitseeko kyseinen henkilö tuota rahaa tai riittääkö se hengissä pysymiseen? Muuten laskelmassa ei ole päätä eikä häntää. Mielipide se on tuokin. Kuin myös se, että ellei itse ymmärrä mihin kaikki raha menee, siitä on pakko mennä suuret summat hukkaan.
En sano että kyseessä olisi jokin tietoinen puhallus, jossa huppupäiset pahat sedät kieroilisivat kansalaisten rahoja Cayman saarille.
Ihmiset luulevat että maksetut verot käytetään mahdollisimman tehokkaasti.
Tämä ei voi pitää paikkaansa, jos katsotaan kokonaisuutta.
Käytin 2024 talousarvion lukuja, sillä ne ovat ammattilaisten tekemiä arvioita siitä, mitä minkäkin palvelun tuottaminen maksaa nykyhetkellä.
Enkä ole sanonut että kaikkien tulisi hyötyä järjestelmästä yhtä paljon euromääräisesti.
Totean sen vain olevan aivan luokattoman tehoton.
Kansalainen tietää että palkalla hädin tuskin enää elää, ja jokin muutos täytyy saada aikaiseksi.
Tilannekuvan hahmottelu on mielestäni oikea paikka aloittaa.
Sain kyllä eri summan kun katsoin talouarvioesityksen summia
Paljon sait?
Kansalaiset olettavat että eduskunnassa on 200 erityisen ansioitunutta ja viisasta kansalaista hoitamassa meidän kaikkien yhteisiä asioita, jotta Suomessa olisi valtion rahat käytetty viisaasti ja tasapuolisesti. Oon tullut siihen lopputulokseen että länsimainen demokratia Suomessa on täysin toimimaton ja älykääpiöiden käsissä. Tietysti tässäkin pätee se että poikkeus vahvistaa säännön, mutta ei muutama kymmenen osaavaan joukko voi korjata satojen henkilöiden typeryyksiä, kun typerykset jopa uskovat omiin valheisiinsa. Globaalisti ongelmana on ollut liian halpa lainaraha, joka on houkutellut hölmöläiset ottamaan sitä vastaan ja tuhlaamaan sen illuusion meillä menee hyvin. Kaikki puolueet ovat vuorollaan tehneet tätä samaa huonoa talouspolitiikkaa. Nyt on sitten jonkun vuoro alkaa siivoamaan sotkuja. Minun ehdotan että Suomessa on jatkossa vain kaksi puoluetta oikeisto ja vasemmisto. On sitten aina enemmistö päättämässä asioista.
Melkoisen hyvin tuntuu toimivan jenkkilässä tuo järjestelmä muuten . Ei jatkoon.
Kerrankin oikeaa kohtaa iskevä artikkeli!!
Tosiasiassa virkamiehillä yms johtoportaassa istuvilla ei ole väliä todellisilla säästöillä. Ja tuohon lukuihin kun sisällytetään jopa 50% bonukset virkamiespalkkoihin ja kultaisiin kädenpuristuksiin.
Entäpä, kun nämä korkeapalkkaiset jäävät eläkkeelle??
Miksi ei kukaan uskalla edes avata puheenvuoroa virkalieshallinnon tehostamisesta??
Tai edes edes virkamiesten vähentämisestä kunnassa tai hallinnon aloilla, jos rahaa ei vain ole kassassa tarpeeksi??
Kuntavaalivoiton jälkeen Elina Valtonen ja Juhana Vartisinen kertoivat juhlineensa lukemalla kaupungin budjettia. Tarina ei kerro, saivatko he siitä mitään selvää. Yhtä kaikki, kaupungista löytyy aina vähintään kolme tahoa, joille käsillä oleva asia ei kuulu mutta jotka on kuitenkin palkattu tekemään jotain.
116 miljardin euron summasta 33,5 miljardia menee sosiaaliturvarahastoille kuten työeläkeyhtiöt, Kela ja Työllisyysrahasto. Noin 27 miljardia työeläkeyhtiöille ja edelleen työeläkkeisiin joista sitten maksetaan veroja ja maksuja valtiolle kunnille ja kelalle
Valtio saa 69,4 miljardin verotulot. Tuloveroja, kulutusveroja, omaisuusveroja
Kunnille 13 miljardia verotuloja
Valtion budjetti on tulonsiirtoautomaatti. Budjetista lähtee tulonsiirtoja hyvinvointialueille, kunnille, yrityksille, kotitalouksille, EUlle, jne. Valtion omat toimintamenot ovat vain pieni siivu budjetista
Minua kiinnostaisi paljon enemmän se keitä ovat ne hallintarekisterissä piilottelevat omistajat jotka omistavat puolet suomalaisista pörssiyhtiöistä ja kuinka paljon suomalaista rahaa on piilotettu veroparatiiseihin. Nuo rahat kun ovat kaikki pois Suomen kansantaloudesta toisin kuin Valtion, hyvinvointialueiden, kuntien ja sosiaaliturvarahastojen menot
Paras näistä on tuo valtion SÄÄSTÖ ja budjetin LEIKKAUKSET.
Meinaako nämä virassaistuvat tosiaan, että suomi ja budjetti pelastuu kun leikataan 10 miljoonaa, kun kulut paisuvat miljardilla??
Samalla tuloja lisätään jollain kämäsillä alkoholi ja tupakkaverojen korotuksilla.
Eikö noissakin ole kuluttajan vapaa päätös ja kuitenkin esim eläkkeistä leikattiin (1980-1990) syntyneiltä puolet ja eläkeikään +6vuotta.
Jos saman tekisi päätöksen tehneille virkamiehille, mikä huuto siitäkin tulisi??