Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa

Tutkimus: Nämä kaksi osaamista ovat ylivoimaisesti tärkeimmät hyvän johtajan tunnusmerkit

Rekrytointiyhtiö MPS tutki vuosittaisessa johtajuustutkimuksessa johtajien ajankohtaista osaamista.
johtaja toimitusjohtaja johtaja toimitusjohtaja
johtaja toimitusjohtaja

Tutkimuksessa selvitettiin, mikä osaaminen on johtajille kaikkein tärkeintä ja miten organisaatioissa johdetaan osaamista. Johtajuustutkimukseen vastasi lähes 1000 johtajaa, sisältäen 400 toimitusjohtajan näkemykset.

Johtajien ylivoimaisesti tärkeimpänä taitona pidetään ihmissuhdetaitoja ja tunneälyä – sen valitsi peräti 74 prosenttia vastaajista. Resilienssin ja liiketoimintaosaamisen valitsi 42 prosenttia vastaajista. Resilienssi tarkoittaa kykyä sopeutua, selviytyä ja palautua vaikeista tilanteista tai muutoksista.

Johtajien tärkeimmät osaamiset ovat selvityksen mukaan ihmissuhdetaidot ja tunneäly (74 prosenttia), resilienssi ja paineensietokyky (42 prosenttia), liiketoimintaosaaminen (42 prosenttia), luovuus ja avoimuus muutokselle (35 prosenttia) sekä halu ottaa vastuuta ja tehdä päätöksiä (33 prosenttia). 

”Johtajien osaamisessa on nähtävissä voimistuva ihmisten johtamisen kyvykkyyden arvostus. Aikaisemmin johtajat arvioivat menestymisensä lähteenä liiketoiminta- ja johtamisosaamisen, nykyään sosiaaliset taidot nähdään kaikkein kriittisimpänä menestystä edistävänä osaamisena”, kertoo MPS-Yhtiöiden toimitusjohtaja Elina Koskela.

Koskelan mielestä tämän suuntainen trendi on hyvä asia, jolla voi olla erittäin hyviä seurauksia paitsi johtamisen onnistumisen niin myös yleisen työelämän hyvinvoinnin kuin johtajien oman jaksamisenkin kannalta.

Johdon mielestä kolme menestyksen kannalta kriittisintä organisaation osaamista ovat ihmisten johtaminen (72 prosenttia), asiakassuhteiden hallinta (58 prosenttia) sekä innovaatio- ja muutoskyky (54 prosenttia).

Kuva: MPS.

Organisaation myyntiosaamisen merkitys nousee silloin kun organisaatiolla menee heikosti: erittäin huonosti menestyneissä organisaatiossa 62 prosenttia pitää myyntiosaamista kriittisenä, kun taas erittäin hyvin menestyneistä vain 26 prosenttia pitää myyntiosaamista organisaation kriittisenä osaamisena.  

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Wall Street

Sijoitusstrategi: "Ylikuumien tunnelmien korjaus ei paina osakkeita pysyvään laskuun"

Seuraava artikkeli
raha euro setelit lompakko

Kotitalouksien finanssivarallisuus jatkaa kasvuaan