Analyysitalo Inderesin mukaan Konecranesin eilen julkaisema Q4 raportti oli selkeä pettymys varsinkin tuloksen osalta.
Toteutunut liikevaihto 605 MEUR jäi analyysitalo Inderesin odotuksista, vaikka kasvua oli yli 14 prosenttia edellisvuodesta. Liikevoitto ilman uudelleenjärjestelykuluja kasvoi vajaat 18 prosenttia viime vuodesta 138 miljoonaan euroon.
Tuloskehitys
Laitepuolen kannattavuus jäi kauas Inderesin ennusteista.
”Käytännössä kannattavuuden pitäisi siis parantua, ja parannusvaraa on erityisesti laitepuolella. Tehostamistoimien takia kannattavuuden pitäisi parantua laitteissa erityisesti H2’13, ja pieniä parannuksia voidaan odottaa myös paremman toiminnallisen laadun kautta”, Inderes toteaa Nordnetin aamukatsauksessa.
Inderes löytää selkeän syyn tulospettymykseen. Laitteiden liikevoitto ilman kertaeriä oli vain vajaat 24 MEUR, kun Inderesin ennuste oli 33 MEUR.
Lisäksi myös uudet tilaukset jäivät selvästi Inderesin odotuksista. Saadut tilaukset olivat 424 miljoonaa euroa, ja laskua viime vuoden vastaavaan ajankohtaan oli lähes 11 prosenttia.
Näkymät
Tarjouskannan tämänhetkisen tason perusteella Konecranes arvioi lähiajan kysyntänäkymien olevan vuoden 2012 neljännen vuosineljänneksen tasolla tai hieman paremmat. Liikevoiton yhtiö olettaa kasvavan vuodesta 2012.
Toisaalta Konecranes myöntää ennustamisen vaikeutuneen. ”Kysynnän kehityksen ennustaminen on harvoin ollut niin vaikeaa kuin tällä hetkellä. Kommentoimme kolmannen vuosineljänneksen osavuosikatsauksessa, että nähtävissä oli kysynnän heikkenemisen merkkejä vahvan ensimmäisen vuosipuoliskon jälkeen. Tämä näkyi myös neljännen vuosineljänneksen hieman heikommissa tilausmäärissä.”, Konecranes arvioi osavuosikatsauksessaan.
Inderes uskoo ainakin alkuvuoden tilauskertymän jäävän heikohkoksi. Tulosnäkymien suhteen Inderes on hieman optimistisempi, sillä analyysitalon mukaan tehostamistoimien takia kannattavuuden pitäisi parantua laitteissa erityisesti vuoden 2013 toisella vuosineljänneksellä. Lisäksi pieniä parannuksia Inderes odottaa myös paremman toiminnallisen laadun kautta.
Konecranesin nykyinen arvostustaso on heikentyneisiin tavoitteisiin nähden haastava, Inderes toteaa.