Osakeanalyysit

Onko Facebook jo liian kallis?

Facebookin osakekurssi on noussut jo 80 prosenttia yhtiön listautumisen jälkeen.

Naamakirja listautui jenkkipörssin vuoden 2012 puolivälissä. Viimeiset kuusi kuukautta yhtiön osakekurssi on rallatellut ylöspäin, mutta nyt kasvu on pysähtynyt.

Syynä on Facebookin perustajan Mark Zuckerbergin ilmoitus, jossa hän kertoi Facebookin ostavan nuorison suosiman WhatsApp-pikaviestiyhtiön.

Kauppahinta oli kova. Facebook maksoi WhatsUppista ruhtinaalliset 19 miljardia dollaria – yhtiöstä jolla ei ole vielä myyntiä lainkaan.

Sijoittajat odottavat Facebookin kaltaiselta innovatiiviselta yhtiöltä kasvua. Zuckerberg ja muu johto on pyrkinyt vastaamaan sijoittajien kasvuodotuksiin yrityskaupoilla.

WhatsUpp-kauppa on toki Facebookin kannalta strategisesti mielekäs. Facebook sai ostettua suosiotaan kasvattavan kilpailijan omaan leiriin, ja WhatsUppin avulla Facebook saa kosolti lisää asiakkaita ja potentiaalisia mainostajia.

Kasvu ei pitemmän päälle sijoittajia tyydytä, jos se ei synnytä myös kasvavaa tulosta ja kassavirtaa.

Facebook maksoi WhatsUpp-kaupassa jokaisesta WhatsUpp-käyttäjästä 42 dollaria. Facebookin käyttäjien arvo on 122 dollaria yhtiön nykyisellä yritysarvolla ja arvioidulla 1,4 miljardilla käyttäjällä vuoden loppuun mennessä.

Facebook luottaakin nyt siihen, että se pystyy nostamaan WhatsUppin käyttäjäkohtaisen arvon Facebookin käyttäjäkohtaisen arvon tasolle.

Mutta miten Facebook sen tekee? CNNMoney-lehden mukaan Facebookin käyttäjät tuovat keskimäärin 6,7 dollaria liikevaihtoa käyttäjää kohden. Evercore-yhtiö arvioi, että tämä luku kasvaa vuoden loppuun mennessä 8,44 dollariin. Tällöin jokaisen Facebook-käyttäjän arvo sijoittajille on noin 14,5 kertainen heidän tuomaansa liikevaihtoon nähden.

WhatsUpp-palvelulla on siis paljon työsarkaa, jotta se pääsisi samoihin käyttäjäkohtaisiin liikevaihtolukemiin.

Kuinka arvokas Facebook siis on? CNNMoney tekee nopean sormiharjoituksen.

Oletetaan että Facebookin käyttäjäkohtaiset myyntitulot kasvat 20 prosenttia 8,08 dollariin. Lisäksi oletetaan, että käyttäjien määrä kasvaa 10 prosenttia.

Käyttäen arvostuskerrointa 14,5, CNNMoney laskee Facebookin arvoksi 158 miljardia dollaria. Se on 10 prosenttia alle yhtiön nykyisen markkina-arvon.

Kommentoi
Ylös
>