Makrotalous

Yksityisasiakkaat suosivat paikallisia pankkeja – Nordean suosio romahti vertailussa

EPSI Ratingin laatimassa pankkitutkimuksessa yksityisasiakkaiden kärkeen on ampaissut POP-pankki. Mainekohun keskelle joutunut Nordea romahti asiakastyytyväisyydessä viimeiseksi.

Tyytyväisimmät yksityisasiakkaat ovat POP Pankissa (82,0), Säästöpankissa (81,6) ja Handelsbankenissa (80,1), EPSI Rating kertoo tiedotteessaan.

POP Pankilla on paras asiakastyytyväisyys ja imago, se täyttää parhaiten asiakkaan odotukset, antaa vastinetta rahalle ja sen asiakkaat ovat uskollisimpia. Myös edellisenä vuonna ykköstilaa pitäneellä POP Pankilla kaikki tutkitut osa-alueet ylittävät 80 indeksipistettä. Viime vuoden kakkonen Handelsbanken on joutunut antamaan tilaa Säästöpankille, joka on pystynyt kohottamaan sekä imagoaan että koettua tuotelaatuaan.

”Paikallisuus, läheisyys ja luotettavuus korostuvat pankkien yksityisasiakkaiden arvostuksissa tämän vuoden tutkimuksessa. Uskollisimpia asiakkaat ovat POP Pankissa, OP:ssä ja Säästöpankissa. Vaikka suomalaiset ovat edelleen tyytyväisiä (73,1) saamiinsa pankkipalveluihin, asiakkaiden odotukset ovat laskeneet peräti 5 indeksipistettä”, kertoo EPSI Rating Finlandin toimitusjohtaja Tarja Ilvonen.

Kansainvälisten pankkien asiakastyytyväisyys on laskenut voimakkaasti.

Mainekohujen keskelle joutunut Nordea on tippunut kaikilla tutkituilla osa-alueilla ja jää nyt tutkimuksessa asiakastyytyväisyydeltään viimeiseksi indeksillä 65,1. ”Nordean asiakastyytyväisyys on pudonnut viime vuodesta 6,7 pistettä ja asiakasuskollisuus peräti 12,3 indeksipistettä, mikä todennäköisesti näkyy edelleen asiakasvirtoina muihin pankkeihin.

Nordean ja toiseksi viimeiseksi jääneen Danske Bankin asiakastyytyväisyyden voimakas lasku heijastuu koko pankkialan tyytyväisyyteen. Ruotsissa Nordean asiakastyytyväisyys on pudonnut vielä Suomeakin enemmän ja on nyt tyydyttävällä tasolla 56,4. Tanskassa ja Norjassa vastaavaa pudotusta ei ole nähtävissä ”, jatkaa Ilvonen.

Pikaluottoja myöntävä Credit24 oli mukana tämän vuoden tutkimuksessa ensimmäistä kertaa ja kiilasi tuloksellaan 79,9 kärjen tuntumaan ohi OP:n. ”Credit 24 saa korkeat arvosanat innovatiivisuudesta, se tekee asiakkuudesta helppoa, on helposti tavoitettava ja sieltä saa avun nopeasti. Credit24 täyttää myös asiakkaiden odotukset ja lupaukset tuotelaadusta ja palvelulaadusta sekä pitää asiakkaan ajan tasalla”, kertoo Ilvonen.

EPSI Ratingin vuosittain tekemä Pankki- ja rahoitustutkimus tutkii yhtiöiden asiakastyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta sekä sitä, mikä tekee asiakkaista tyytyväisiä ja uskollisia. Tutkimuksessa selvitetään toimialan yhtiöiden imagoa, asiakkaiden odotuksia, tuote- ja palvelulaatua sekä vastinetta rahalle. Tulokset tuotetaan indeksillä 100, jossa 75 on erittäin hyvä taso.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:


Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös