Käänneyhtiöt

HubSpotilta jälleen kova tulos

Kuva: William Murphy

Kuva: William Murphy

Markkinointiin ja myymiseen ohjelmistoja tarjoava HubSpot löi pöytään jälleen kovan tuloksen. Mitä HubSpot oikein tekee ja miksi se menestyy?

HubSpotin (NYSE: HUBS) Q3/2016 osavuotiskatsaus yllätti analyytikot positiivisesti. Osakekohtainen tulos oli 8 senttiä odotuksia parempi ja myös liikevaihto kasvoi odotettua enemmän.

HubSpot on kasvuyhtiö ja kasvun määrää kuvaa parhaiten hiukan pidempi aikajana. HubSpotin tuote on vaikuttaa olevan niin hyvä, ettei sitä kriisit pahemmin heiluttele.

asiakkaat

Viime viikolla julkistettu osavuotiskatsaus antaa osviittaa siitä, että HubSpot edelleen jatkaa kasvuaan. Kasvu syntyy kahdesta ajurista. Ensinnäkin asiakasmäärä kasvaa ja tämä asiakasmäärän kasvu on todella tasaista kuten kuvasta näkyy.

uuusi-kuva-yksiToinen kasvun ajuri on keskimääräisen asiakkaan tuoma liikevaihto. HubSpotin ansaintalogiikka on rakennettu niin, että yritys kasvaa asiakkaidensa mukana. HubSpotilla on käytössään niin sanottu freemium hinnoittelu. Yrityksen tuotteita saa kokeilla alkuun maksutta. Lisäksi samasta tuotteesta löytyy perusversio ja pro-versio.

Tältä näyttää asiakaskohtaisen liikevaihdon viimeisin kehitys.

uusi-kuva-2Yhdessä nämä kasvun ajurit saavuttavat jo varsin merkittävän kokoisen, ja yllättävän tasaisen kasvun, kuten alla oleva kuva näyttää.

uusi-kuva-3

Mitä HubSpot sitten oikein tekee ja miten sen liiketoiminta kehittyy. HubSpot on inbound markkinoinnin osaaja. Inbound markkinointi perustuu siihen, että yritys tuottaa laadukasta ja asiakkaalle hyödyllistä tietoa nettiin. Kun tietoa on tarpeeksi paljon, alkaa sen ympärille kerääntymään asiakkaita, ja kun yritys löytyy siitä tiedon vierestä, saa yritys toiminnallaan uusia asiakkaita.

Toiminta poikkeaa perinteisestä outbound-markkinoinnista, jossa yritys ottaa asiakkaaseen yhteyttä sisältäen keskeytyksen elementin. HubSpotin voimakas kasvu tukee näkemystä, jonka mukaan HubSpot toimii markkinamurroksen keskiössä. Ihmiset eivät halua tulla keskeytetyksi, vaan etsivät mieluummin tietoa netistä. Sen takia yritysten ei tule tyrkyttää tuotteitaan, vaan löytyä netistä silloin kun asiakas haluaa.

HubSpot on enemmän kuin pelkkä ohjelmistotalo, koska se tarjoaa ohjelmiston lisäksi Inbound-osaamistaan asiakkaidensa tukemiseksi.

HubSpotin viimeisin kehityssuuntaus on ollut rakentaa perinteinen myyntisofta Inbound-softan viereen. Myyntisofta rakennettiin, koska asiakkaat ja kilpailijat olivat erilaisia näiden kahden eri tuotteen välillä. Lisäksi markkinointisoftan käyttäjät siirtyvät käyttämään myyntisoftaa ja myyntisoftan käyttäjät puolestaan käyttämään markkinointisoftaa.

HubSpot on suhteellisen nuori yhtiö, joka panostaa erittäin nopeaan kasvuun. Asian kääntöpuolena on yrityksen tappiollinen tulos. Toisaalta yritys on pystynyt tekemään positiivista kassavirtaa muutaman vuosineljänneksen ajan, mutta ohjeistaa kertaluontoisten tapahtumien vievän viimeisen vuosineljänneksen kassavirran taas miinuksen puolelle.

HubSpotista tekee houkuttelevan sijoituskohteen myös se, että se voisi olla joillekin isoimmille toimijoille oman alansa markkinajohtajana ihan houkutteleva ostokohde. Tällöin siitä todennäköisesti maksettaisiin tuntuvan kokoinen preemio.

Mikäli harkitset sijoittavasi HubSpotin osakkeeseen kannattaa lukea myös alla oleva hiukan perusteellisempi analyysi. Muita analyysejä löytyy muun muassa täältä. Tällä hetkellä Nasdaqin listaamista analyytikoista HubSpot saa seuraavanlaiset suositukset: 8x vahva osta, 4x osta, 1x pidä. Kukaan ei suosita myyntiä.

uuteen-4

Vastuunrajoitus: kirjoittaja omistaa HubSpotin osakkeita.

Mitä ajatuksia kirjoitus herätti? Mistä sinä haluaisit kuulla lisää?

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös