Nokia kertoi joulukuun alussa suomalaisen HMD Globalin kanssa solmitun brändi- ja teknologialisenssisopimuksen astuneen voimaan. Sopimuksen nojalla Nokia saa HMD:ltä sekä tavaramerkkeihin että patentteihin liittyviä rojaltimaksuja jokaisesta Nokian tavaramerkillä myytävästä matkapuhelimesta ja tabletista.
Nokia ei rahoita HMD:n toimintaa eikä omista yhtiön osakkeita. HMD:llä tulee olemaan yksinoikeus Nokia-tuotemerkin puhelimissa ja tableteissa 10 vuoden ajan. HMD aikoo julkaista uusia puhelimia ensi vuoden alkupuolella ja vuoden mittaan.
Työnjako toimii siten, että Nokia tarjoaa brändin, HMD Global vastaa Nokia-puhelimien suunnittelusta ja Nokia-brändin hallinnasta. Laitteiden tuotannon ja valmistuksen hoitaa taiwanilainen Foxconn.
CCS Insight- ja Strategy Analytics -tutkimusyhtiöiden analyytikoiden mukaan HMD Globalin Nokia-puhelimilla on mahdollisuuksia kohtuulliseen menestykseen. Asiasta kertoi tänään Digitoday.
CSS Insight -yhtiön mukaan Nokian brändi on yhä vahva ja kilpailijoilla on pitkä tie edessään brändin rakennuksessa. Esimerkiksi Intialaisen tutkimusyhtiön Cyber Media Researchin (CMR) mukaan Nokian peruskännykkämallit ovat edelleen Intian myydyimpien joukossa.
Strategy Analytics pitää puolestaan Foxxconnin roolia merkittävänä, koska se on maailman suurin matkapuhelinvalmistaja ja sillä on pääsy uusimpiin valmistustekniikoihin.
Nykyisistä 4g-Android-puhelimen markkinoista Nokian on vaikea raivata itselleen markkinatilaa, mutta mahdollisuus piilee tulevissa 5g-puhelinten markkinoissa vuodesta 2020 lähtien.