Vertailussa pankkien mobiilimaksusovellukset

Pankit ovat selvästi siirtymässä digimaailmaan, ja se näkyy myös sovellustarjonnassa.
mobiilimaksusovellukset vertailussa mobiilimaksusovellukset vertailussa

Monella pankilla on mobiilimaksusovellus, ja Nordealla on ollut jo hetken aikaa käytössä sen lisäksi tunnuslukusovellus.

Uudesta Siirto-sovelluksesta on uutisoitu paljon tällä viikolla. Sen ansiosta reaaliaikaisesti tilisiirrot eri pankkien välillä ovat nyt mahdollisia. Siirto on ilmainen mobiilisovellus, jonka tarkoitus on tehdä rahansiirrosta aiempaa helpompaa, nopeampaa ja turvallisempaa. Sovelluksen ehdoton etu on, että se pystyy tarjoamaan reaaliaikaisia rahansiirtoja myös eri pankkien käyttäjien välillä. Palveluun rekisteröityneet käyttäjät voivat siirtää rahaa toisilleen helposti pelkän maksun vastaanottajan puhelinnumeron perusteella.

Tällä hetkellä vain S-Pankki ja Nordea tarjoavat asiakkailleen mahdollisuutta käyttää Siirtoa, mutta Osuuspankki ja Aktia ovat ilmoittaneet kiinnostuksestaan aloittaa Siirron käyttämisen myöhemmin tänä vuonna. Danske Bank ei ole vielä tehnyt päätöstä palveluun liittymisestä. Siirto-sovellus toimii joko omalla, erillisellä sovelluksellaan tai sitten pankin mobiilisovelluksen kautta. Esimerkiksi Nordealla pikasiirtoa voi käyttää Nordea Pay -sovelluksella tai voit ladata erillisen sovelluksen, jos sinulla on iPhone tai Android. S-ryhmällä tilisiirron voi ottaa käyttöön S-Pankin S-mobiilissa.

Mobiilimaksusovellukset vertailussa

Mobiilimaksusovelluksia on kuitenkin ollut jo tarjolla jonkin aikaa. Selvitimme pankkien mobiilimaksusovellusten hyvät ja huonot puolet:

Nordea PayDanske Bank MobilePayOP PivoS-Pankki S-MobiiliAktia Wallet
KäyttöliittymäAndroidAndroid

iOS

Windows

Android

iOS

Windows

Android

iOS

Windows

Android

iOS

LähimaksuKylläVain tietyissä liikkeissä (MobilePay Point of Sale-pisteissä)Kyllä, mutta vain Android-puhelimissaVain ABC-asemilla tankatessaKyllä, lähimaksu-

tarralla

KenelleVain Nordean asiakkaille (tulee olla myös tunnusluku- sovellus ja Nordean Credit/Debit yhdistelmäkortti)Ei vaadi Danske Bankin asiakkuutta (toimii myös toisten pankkien korteilla)Vain OP:n asiakkaille (tulee olla OP Visa Debit mobiilikortti)Mobiili-tankkaus vain S-Etukortti Visan haltijoilleEi vaadi Aktian pankki-asiakkuutta (mutta tulee olla Aktian maksukortti)
KustannuksetMaksutarra 4,9€. Alle 50€ siirto palvelun tilille 0,50 €
Kortin väliaikainen sulku sovelluksessaEiEiEi, sillä mobiilikorttikäyttörajaa muuttamallaKyllä
Maarajoitus eli geoblockingEiEi (vain mobiilipankissa)EiKylläKyllä

Maksusovelluksissa vielä parantamisen varaa

Nordea Paylla ja OP Pivolla mobiilimaksaminen edellyttää kyseisen pankin asiakkuutta, eikä kummassakaan lähimaksu toimi vielä muissa kuin Android-puhelimissa.

S-Pankki tarjoaa mobiilimaksamista ainoastaan ABC-asemilla tankkaamiseen, ja siihenkin tarvitsee sekä pankin asiakkuuden että S-Visa luottokortin.

Danske Bankin Mobile Pay puolestaan toimii sekä Android-, iPhone- että Windows-käyttöliittymissä ja kaikkien pankkien asiakkaille, eli sovellusta voi käyttää myös muiden pankkien maksukorteilla. Huono puoli sovelluksessa on, että mobiilimaksut toimivat vain niiden kauppojen maksupäätteissä, jotka ovat tehneet Danske Bankin kanssa erikseen sopimuksen, esimerkiksi McDonald’s.

Aktian Wallet-sovelluksella (entinen Elisa lompakko) mobiilimaksamiseen ei vaadita kyseisen pankin asiakkuutta. Sovellukseen tarvitaan kuitenkin Aktian maksukortti, jota voivat hakea kaikkien pankkien asiakkaat. Sovellus poikkeaa muista sovelluksista esimerkiksi siinä, että sillä lähimaksaminen onnistuu lähimaksutarralla. Toisin sanoen puhelimen ei tarvitse olla maksuhetkellä mukana.

Mikäli siis olet harkitsemassa uuden puhelimen hankintaa, kannattaa ottaa selvää mobiilimaksun mahdollisuuksista, sillä ne riippuvat sekä puhelimesi käyttöliittymästä, että pankistasi: onko oman pankkisi maksusovellus saatavilla puhelimeesi, ja olisiko se sinulle hyödyllinen?

Uusi maksupalveludirektiivi mullistaa mobiilimaksamisen?

Kaiken kaikkiaan sovelluksissa on vielä puutteita, ja pankkien onkin kehitettävä palveluitaan niin, että ne hyödyttävät aidosti kuluttajia ja tekevät asioinnista helpompaa. Esimerkiksi tällä hetkellä MobilePay toimii lähinnä Bluetooth-yhteydellä siinä missä Nordea on nykyisellään ainoa, jonka mobiilimaksusovelluksessa on tarkoitus, että maksutapahtuma tapahtuu itse puhelimessa. Monissa muissa sovelluksissa on edelleen kysymys erilaisista maksutarra- ja puhelinnumeroviritelmistä.

Toimivuuteen ja käyttökokemukseen odotetaan suuria parannuksia uuden maksupalveludirektiivin myötä. Tällä hetkellä esimerkiksi Apple ei käytännössä halua avata puhelintaan pankkien maksuliikenteelle ja toisaalta pankit eivät taas halua antaa Applelle siivuja palkkioistaan.

Jäämme innolla odottamaan, millaisia parannuksia tuleva maksupalveludirektiivi tuo mahdollisesti tullessaan!

Julkaistu alun perin VertaaEnsin.fi blogissa

Tiedoksi lukijoille: Artikkeli sisältää SalkunRakentajan markkinointikumppanin sivuille linkkejä, joiden perusteella SalkunRakentaja-sivusto voi saada korvauksia.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Osale

Näkemys: Suomen riskipääoman tulisi antaa kasvaa 

Seuraava artikkeli
sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,

Kehittyvät markkinat hyvässä vireessä