Sijoitusuutiset

Netflix laajentaa Kiinaan

Kiinan on erittäin merkittävän kokoinen markkina, mutta sääntely on estänyt Netflixiä laajenemasta Kiinaan. Nyt ongelmaa saadaan kierrettyä lisensoinnin kautta.

Netflix on tehnyt lisenssisopimuksen Kiinalaisen iQIYI:n kanssa, joka on Kiinan massiivisen markkinan merkittävä suoratoistopalvelujen tarjoaja.

Vaikka Netflix laajeni vuosi sitten 130 maahan, ovat Kiinan viranomaiset tähän asti estäneet yrityksen pääsyn maailman väkirikkaimman maan markkinoille.

Netflixin planeetanlaajuisesta strategiasta on puuttunut ainoastaan kourallinen maita sisältäen Kiinan, Pohjois-Korean ja Iranin. Uutiset ovat sen vertaa tuoreita, että linsenssisopimuksen yksityiskohdista ei ole vielä tietoa. Vielä ei tiedetä myöskään sitä, koska Netflixin sisältöä alkaa Kiinassa näkymään.

iQIY on yritys, jonka mainospohjaista suoratoistoalustaa käyttää yli 500 miljoonaa ihmistä. Yritys tuottaa myös itse sisältöä ja tämän itse tuotetun sisällön avulla yritys kehittää myös Netflixin tapaista tilaajapohjaista liiketoimintamallia.

Netflixin aiemmat yritykset rantautua Kiinaan epäonnistuneet

Netflix on pyrkinyt aiemminkin Kiinan markkinoille itsenäisenä operaattorina. Netflix huomasi kuitenkin viime vuonna, että viranomaissäätely on lyhyellä aikavälillä liian kova pala purtavaksi. Kolmannen vuosineljänneksen osavuotiskatsauksessaan viime vuodelta Netflix kertoikin arvelevansa lisensoinnin olevan todennäköisempi reitti Kiinan markkinoille.

Kiina kontrolloi voimakkaasti mediaa ja internettiä rajojensa sisällä ja ulkomaisilta toimijoilta on, poikkeustapauksia lukuunottamatta, pääsy evätty.

Myös kasvava sensuurin määrä on vaikeuttanut ulkomaalaisen sisällön suoratoistamisen Kiinassa. Sensorointi vaatii koko sarjan hyväksymistä ennen kuin ensimmäistäkään jaksoa saadaan kansalle näyttää. Käytäntö on haasteellinen Netflixin toimintamallille.

Vielä ei ole tiedossa miten iQIYI ja Kiinan markkinoiden sensurointitoimien vaatima aika saadaan synkronoitua Netflixin globaalin julkaisuaikataulun kanssa.

Kuinka merkittävä uutinen on?

Kiinan merkitystä voi tarkkailla kahta kautta. Ensinnäkin Netflixin tilaajamäärä on 100 miljoonaa. iQIYIn kuukausittaiset aktiivikäyttäjät ovat lukumäärältään 500 miljoonaa. Kokoero on viisinkertainen.

Tosin on muistettava, että iQIYI:n kohdalla puhutaan mainospohjaisesta palvelusta ja Netflixin kohdalla maksullisesta palvelusta, mutta se kertoo jotain siitä kuinka merkittävä potentiaali Kiinan markkinoilla on.

Toinen tapa tarkkailla uutisen merkitystä on seurata Netflixin kurssireaktiota. Se näyttää varsin positiiviselta.

Tiedot Netflixin laajentumisesta Kiinan markkinoille sai Netflixin osakekurssin nousuun.

 

 

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös