Netflix on tehnyt lisenssisopimuksen Kiinalaisen iQIYI:n kanssa, joka on Kiinan massiivisen markkinan merkittävä suoratoistopalvelujen tarjoaja.
Vaikka Netflix laajeni vuosi sitten 130 maahan, ovat Kiinan viranomaiset tähän asti estäneet yrityksen pääsyn maailman väkirikkaimman maan markkinoille.
Netflixin planeetanlaajuisesta strategiasta on puuttunut ainoastaan kourallinen maita sisältäen Kiinan, Pohjois-Korean ja Iranin. Uutiset ovat sen vertaa tuoreita, että linsenssisopimuksen yksityiskohdista ei ole vielä tietoa. Vielä ei tiedetä myöskään sitä, koska Netflixin sisältöä alkaa Kiinassa näkymään.
iQIY on yritys, jonka mainospohjaista suoratoistoalustaa käyttää yli 500 miljoonaa ihmistä. Yritys tuottaa myös itse sisältöä ja tämän itse tuotetun sisällön avulla yritys kehittää myös Netflixin tapaista tilaajapohjaista liiketoimintamallia.
Netflixin aiemmat yritykset rantautua Kiinaan epäonnistuneet
Netflix on pyrkinyt aiemminkin Kiinan markkinoille itsenäisenä operaattorina. Netflix huomasi kuitenkin viime vuonna, että viranomaissäätely on lyhyellä aikavälillä liian kova pala purtavaksi. Kolmannen vuosineljänneksen osavuotiskatsauksessaan viime vuodelta Netflix kertoikin arvelevansa lisensoinnin olevan todennäköisempi reitti Kiinan markkinoille.
Kiina kontrolloi voimakkaasti mediaa ja internettiä rajojensa sisällä ja ulkomaisilta toimijoilta on, poikkeustapauksia lukuunottamatta, pääsy evätty.
Myös kasvava sensuurin määrä on vaikeuttanut ulkomaalaisen sisällön suoratoistamisen Kiinassa. Sensorointi vaatii koko sarjan hyväksymistä ennen kuin ensimmäistäkään jaksoa saadaan kansalle näyttää. Käytäntö on haasteellinen Netflixin toimintamallille.
Vielä ei ole tiedossa miten iQIYI ja Kiinan markkinoiden sensurointitoimien vaatima aika saadaan synkronoitua Netflixin globaalin julkaisuaikataulun kanssa.
Kuinka merkittävä uutinen on?
Kiinan merkitystä voi tarkkailla kahta kautta. Ensinnäkin Netflixin tilaajamäärä on 100 miljoonaa. iQIYIn kuukausittaiset aktiivikäyttäjät ovat lukumäärältään 500 miljoonaa. Kokoero on viisinkertainen.
Tosin on muistettava, että iQIYI:n kohdalla puhutaan mainospohjaisesta palvelusta ja Netflixin kohdalla maksullisesta palvelusta, mutta se kertoo jotain siitä kuinka merkittävä potentiaali Kiinan markkinoilla on.
Toinen tapa tarkkailla uutisen merkitystä on seurata Netflixin kurssireaktiota. Se näyttää varsin positiiviselta.