Yritysuutiset

Amazon murtamassa ruokakaupan alaa: jopa 43 prosentin pudotuksia ruuan hintoihin

Amazon on kehityksen kärjessä oleva teknologiayritys. Amazon ei kuitenkaan kilpaile pelkällä teknologialla, vaan myös ihan perinteisillä alhaisilla hinnoilla.

Kivijalkakaupat ovat saaneet kärsiä Amazonin digitaalisesta kaupankäyntimallista, joka on johtanut ostokäyttäytymisen siirtymiseen enenemissä määrin marketeista internettiin.

Amazonista on aikojen saatosta tullut paitsi massiivinen verkkokauppa, myös alusta jonka kautta muut yritykset myyvät tuotteitaan. Mullistettuaan perinteisen kaupankäynnin alkoi Amazon myymään alunperin itselleen kehittämää palvelua muille. Syntyi Amazon Web Services, palvelu jonka laskentakapasiteetti on kymmenkertainen verrattuna seuraavien neljäntoista kilpailijan yhteenlaskettuun kapasiteettiin.

Amazon osti kesäkuussa Whole Foods Marketsin 13,7 miljardilla dollarilla.  Whole Foods Market muistuttaa olemukseltaan lähinnä Suomen Ruohonjuuri-kauppaa. Whole Foods Market on erikoistunut luomuun ja sertifioituun orgaanisesti tuotettuun lähiruokaan.

Wholefoods Marker tuottaa sertifioitua ruokaa

Whole Food Marketsin osto sai sijoittajat takajaloilleen ja monen perinteisen ruokakauppaan liittyvän osakkeen kurssit laskivat. Kaupan ala siis pelkää Amazonia ja myös Wal Martin perustajan poika on laittanut Wal Martin osaketta myyntiin yli 60 miljoonan dollarin edestä. Tosin prosenteissa 62 miljoonan dollarin myynti ei tee suurtakaan lovea Sam Waltonin salkkuun.

Nyt kun Whole Foods Markets on ollut ensimmäistä päivää auki Amazonin omistuksessa, saadaan esimakua siitä, minkälaiseksi ruokakauppa muuttuu Amazonin käsissä.

Jopa 43 prosentin pudotuksia ruuan hintoihin

Whole Foods Markets ei ole mikään halpa kauppa, vaan luomuun ja sertifioituun lähiruokaan erikoistunut herkkukauppa. Whole Foods Marketsilla on siis ollut korkean laadun tuotteita, mutta niistä on joutunut myös maksamaan korkean hinnan. Sen takia hintoja on varaa tiputtaa.

Ruuan hinta, Amazon, Wholefoods Market, banaani

Bloombergin mukaan osaa tuotteita myydään samaan hintaan kuin ennenkin, mutta suosittujen tuotteiden hinta on laskenut. Reilun kaupan banaanien hintaa on laskettu 38 prosenttia. Vastuullisesti tuotetun lohen hinta on tippunut 33 prosenttia ja orgaanisesti tuotettujen Fuji-omenoiden hinta on tippunut 43 prosenttia.

Amazon on myös kehittänyt kassattomien kauppojen konseptia, mutta ainakin toistaiseksi Whole Foods Marketsissa kuljetaan kassojen kautta. Hinta on nopea tapa kilpailla.

Click to comment

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä (artikkeleita ja mainosbannereita), ja sivusto voi saada ko. sisällöistä julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
x x
Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Sisällöntuottajaksi
Digipaketti
Anna palautetta
 

Tilaa uutiskirje

Copyright © 2017 Salkkumedia Oy

Ylös