Sijoittaminen

10 kuumaa mobiilisovellusta Kiinasta

Kiinan markkina on paitsi valtava, myös suojeltu. Sen takia sijoittajan voi olla hyvä tutustua kiinalaisyritysten tarjoamiin sosiaalisen median sovelluksiin.

Kiinan markkina on valtava ja se kasvaa vauhdilla. Jo vuonna 2020 Kiinan markkinoiden arvioidaan olevan suuremmat kuin mitä Yhdysvaltojen, Japanin, Britannian, Ranskan ja Saksan markkinat yhteensä.

Kiinan massiivinen mobiilisovellusmarkkina on pitkälti länsimaisten teknologiajättien saavuttamattomissa Kiinan voimakkaan viranomaissääntelyn takia. Näin kiinalaisyritykset ovat yksin päässeet hyötymään maailman isoimmista mobiilisovellusmarkkinoista.

Kiinassa toimivilla yrityksillä on siis todella suuri potentiaali jo yksinään Kiinan markkinoilla toimiessaan. Tämän lisäksi viranomaissäätely on tarjonnut niille mahdollisuuden kasvaa tarpeeksi isoiksi pystyäkseen haastamaan länsimaiset kilpailijansa. Kiinan markkinoiden houkuttelevuutta lisää, että kiinalaistenkuluttajien luottamus talouteen on nyt korkeamalla tasolla kuin kahteen viime vuosikymmeneen. Tämän takia sijoittajalle voi olla hyödyllistä tutustua Kiinan käytetyimpiin mobiilisovelluksiin. Ja onhan se mielenkiintoista noin muutenkin.

1) 360 Security

360 Security on Kiinan suosituin viruksentorjuntaohjelma. Sovelluksen omistaa Qihoo 360 Technology. Vuonna 2014 viruksentorjuntaohjelmalla oli 641 miljoonaa käyttäjää.

2) Sogou Mobile

Sogou on Baidun isoin kilpailija mobiileilla hakukonemarkkinoilla. Sogoun Mobilella on 260 miljoonaa käyttäjää. Sogu Mobilen kehittäneen Sohu.comin liikevaihto oli vuonna 2016 1,65 miljardia dollaria.

3) Tencent Video

Viime vuosina Tencent Video on ohittanut suosiossaan suositun YouKu-nimisen videoalustan. Voidaankin sanoa, että Tencent Video on tällä hetkellä Kiinan YouTube.

4) QQn selain

Tencentin QQ Browser -selaimesta on tehtyä nopea ja dataa säästävä. Tosin on hyvä muistaa, että Kiinan selaimia on kritisoitu niiden heikosta tietoturvasta.

5) UC selain

Alibaban omistama UC Browser on mobiilikäyttöön suunniteltu hakukone. Hakukone käyttää pilviteknologiaa ja tiedostojen pakkausta ennen datan lähettämistä käyttäjille. Käytännössä käyttäjän selain nopeutuu näiden toimien myötä. UC browser tukee useita formaatteja ja käyttöjärjestelmiä sekä pilvipalveluita. UC Browserilla oli reilu vuosi sitten yli 400 miljoonaa käyttäjää maailmanlaajuisesti.

6) Taobao

Alibaban Taobao on mobiilishoppaamisen ykkösapplikaatio Kiinassa. Taobao on ennen kaikkea alusta, joka yhdistää ostajan ja myyjän. Alustalla ei siis myydä Alibaban tai Taobaon tuotteita, vaan se on pohja jonka avulla pienten yritysten on entistä helpompi käydä kauppaa. Sekä Taobaon käyttäjien lukumäärä, että heidän applikaation parissa viettämänsä aika ovat kasvussa. Vuonna 2016 Taobaolla oli 369 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää. Kyse ei ole pelkästä kaupasta, vaan kuluttajien tavasta viettää aikaa suosimiensa brändien parissa.

7) Baidu

Baidu on tunnettu dominoivasta asemastaan Kiinan hakukonemarkkinoilla. Baidun mobiilisovelluksella on 90 prosentin markkinaosuus ja Baidua onkin kutsuttu Kiinan Googleksi.

8) QQ

Tencentin QQ on viestisovellus, joka tarjoaa erilaisia ominaisuuksia ja palveluita ja siitä on yksi tullut kiinalaisnuorten suosima sosiaalinen media. QQ:n käyttäjät voivat viestiä tekstillä, videoilla, kuvilla ja avatareilla ja se sisältää myös innovatiivisia kuvanmuokausominaisuuksia. QQ sisältää myös lompakko-ominaisuuden, jonka kautta maksut hoituvat kätevästi mobiilissa. Vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä QQ:lla oli 861 kuukausittaista aktiivikäyttäjää. Eikä siinä vielä kaikki, sovelluksella on 266 miljoonaa samanaikaista käyttäjää.

9) WeChat

Suomalaisten tuntemalla SnapChatilla on yli 300 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukausittain ja se on Yhdysvaltojen suosituimpia mobiilisovelluksia, mutta viranomaissäätelyn takia sillä ei todennäköisesti ole asiaa Kiinan markkinoille. Käyttäjämääräkin kalpenee WeChatin 938 miljoonan kuukausittaisen käyttäjän rinnalla.

Tencentin WeChat on alusta joka yhdistää viestittelyn ja sosiaalisen viihteen helppokäyttöiseen sovellukseen. Multimediaviestit ovat ilmaisia ja palvelu mahdollistaa videopuhelut, pelit ja suositut ystävänhakupalvelut. Myös yritykset voivat perustaa WeChattiin omia profiilejaan ja näin ollen myös WeChat on alusta joka yhdistää ostajan ja myyjän. WeChat sisältää myös WeChat Pay -nimisen lompakko-ominaisuuden.

 

Kiinan markkina on massiivinen myös sosiaalisen median markkinoilla

10) Qzone

Tencentin Qzone on kiinan isoin sosiaalinen media. Qzoniin voi ladata kuvia ja videoita, pitää blogia, päiväkirjoja, pelata pelejä .Qzone on osittain maksullinen ja sillä oli vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä 632 miljoonaa aktiivista käyttäjää.

Sijoittajan, joka harkitsee sijoittamista mobiilisovelluksiin ja sosiaaliseen mediaan kannattaa myös muistaa, että kaikki sosiaalisen median yritykset eivät ole hyviä sijoituskohteita. Kiinalaiset mobiilisovellutkset ja sosiaalinen media ovat kuitenkin merkittäviä jo senkin takia, että niillä on pääsy Kiinan massiivisille markkinoilla. Sijoittajan kannalta markkinaan on kuitenkin yllättävän helppo päästä käsiksi. Alibaba ja Tencent ovat internetin jättiläisiä, jotka omistavat suurimman osan tässä artikkelissa listatuista sovelluksista.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:


Outbound linkkien seuranta

Copyright © 2019 Salkkumedia Oy

Ylös