Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa
Seuraa Somessa

Sähköautojen suosio käännepisteessä, mutta asennemuutos tarvitaan

Kaikki autoilijat eivät ymmärrä sähköautojen etuja.
sähköauto autoilu autot talous sähköauto autoilu autot talous

sähköauto autoilu autot talous

Kaikki autoilijat eivät ymmärrä sähköautojen etuja.

Suomessa aiotaan kasvattaa sähköautokanta 250 000 autoon vuoteen 2030 mennessä, kertoo Helsingin seudun kauppakamari. Tavoite on haastava mutta PlugIt Finlandin kehitysjohtajan Hans Ahlströmin mukaan täysin muutamien reunaehtojen vallitessa realistiselta.

Plugit Finland toimittaa sähköautojen latausteknologiaa ja niihin liittyviä palveluja. Tähän mennessä se on toimittanut runsaat 2 000 latauspistettä eri puolille Suomea.

”Hintojen on tultava nykyisestä selvästi alaspäin ja latausverkosto on saatava kattavammaksi. Vielä isompi muutos tarvitaan kuitenkin asenteissa. Sähköauto on opittava näkemään käyttökelpoisena ja ylläpitokustannuksiltaan selvästi edullisempana vaihtoehtona”, Ahlström toteaa.

Keskustelu sähköautojen hyödyistä ja haitoista on Ahlströmin mielestä jumiutunut lähes yksinomaan autojen hankintahintaan ja akkujen tiheään lataus­tarpeeseen. Kuitenkin sähkö­auton huolto-, ylläpito- ja polttoaine­kulut ovat vain murto-osa perinteisen bensa- tai dieselauton vastaavista.

”Kuinka moni meistä ajaa yhteen menoon tai edes päivittäin yli 200–300 ­kilometriä, joka on useimpien autojen lataus­väli”, Ahlström muistuttaa.

Yksi kriittinen kynnys sähköautojen yleistymisen tiellä on latauspisteiden saatavuus. Plugit:in laskelmissa yksi sähköauto tarvitsee 2,5 latausasemaa: yksi pitää olla työpaikalla, toinen kotona sekä ”puolikas” latausasema harrastuksien tai kauppakeskuksen yhteydessä.

Kehitysjohtajan mukaan se tarkoittaa käytännössä se tarkoittaa lähes 50 000 lataustolpan asentamista vuosittain seuraavien 13 vuoden aikana.

Uskoa sähköautojen auvoiseen tulevaisuuteen lisää johtavien autonvalmistajien kasvava kiinnostus sähköautoja kohtaa.

Esimerkiksi Volvo aikoo vuodesta 2019 lähtien lopettaa kokonaan polttomoottoriautot tuotannostaan ja alkaa valmistaa sähköautoja. Porsche on puolestaan luvannut, että vuoteen 2023 mennessä puolet se kaikista uusista autoista olisivat sähköautoja.

Tähän mennessä sähköautojen yleistymistä on rajoittanut niiden korkea hankintahinta. Jättipankki UBS:n toukokuussa julkaistussa raportissa pankin analyytikot kuitenkin ennustivat, että sähköautojen hinnat laskisivat pian polttomoottoriautojen hintojen tasolle jo vuonna 2018. Hollantilaispankki ING puolestaan ennustaa, että sähköautot hallitsevat Euroopan teitä vuoteen 2035 mennessä.

Huomenta Suomen Markkinaraadissa puhuttiin sähköautojen vaikutuksesta autoteollisuuden tulevaisuuteen.

Taalerilta keskusteluun osallistui päästrategi Tuomas Komulainen, joka seuraa muun muassa markkinoilla tapahtuvia suuria muutoksia. Hänen mukaansa sähköautojen teknologinen kehitys haastaa suuret autojätit. Sekä autoteknologia että autojen uudenlaiset käyttöperiaatteet muokkaavat autoteollisuutta sekä autoiluun liittyvää infrastruktuuria.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Katso kommentit (4) Katso kommentit (4)
  1. Volvo ei ole lopettamassa polttomoottoriautojen valmistamista vuonna 2019, vaan kyseessä on markkinointitempaus. Volvon autoista löytyy jatkossakin polttomoottori, mutta sen ohessa on jonkinlainen sähkömoottori. Lehdistötiedoite oli laadittu ovelasti ja lähes kaikki mediat nielivät sen lukematta lauseita sanatarkasti.

  2. Olipa hervoton OTSIKKO

    Kun katselee sähköautojen hintoja ja katsoo lompakkoa…niin ymmärtää
    yhtälön mahdottomuuden KAIKKI eivät aja yrityksen kustantamalla syytinkiautolla ……

    1. Yhtälö on mahdoton. Olet ihan oikeassa. Mutta se on mahdoton nyt, ei välttämättä 10-15 vuoden päästä. Tässä pitää katsoa isoa kuvaa. Sähköautoihin panostetaan nyt todella massiivisesti ja jos/kun akkuteknologia kehittyy, jakelupisteitä tulee, muuttuu tilanne. Vähitellen myös tarjonta alkaa kasvaa, mikä väistämättä laskee hintoja. Iso asia on myös se mitä tekee Kiinan valtio. Jos ja kun se alkaa veropolitiikalla suosimaan sähköautoja, lähtee todella iso pyörä liikkeelle.

  3. Korkeaa hintaakin suurempi ongelma on tarjonta ylipäätään. Ainoa järkevä sähköauto tällä hetkellä on Tesla, mutta sen hinnalla saa paljon mielekkäämpiä ja parempia autoja. Halvimmassa päässä Nissan Leafit ynnä muut eivät sovi kuin pieneen ajeluun kaupungissa. Yli 50km matka olisi aivan liian epämiellyttävä. Mielenkiintoisia järkeviä tulokkaita on esim. Volvot ja BMW 5-sarjan sähköversio, jotka sopivat kokonsa ja varustelunsa puolesta oikeasti päivittäiseen käyttöön.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Talousarvioesitys suhteelliset ja euromääräiset muutokset vuositulot

Tuloerot kasvavat, entä sitten?

Seuraava artikkeli
rikkaat vauraus rikastuminen raha talous

Viiden vuoden tutkimuksen tulos: Tässä miljonäärien menestysreseptit vaurastumiseen