Yritysuutiset

Nordea aikoo vähentää yli 6000 työntekijää – ottaa käyttöön asiakaspalvelurobotin

Nordea konsernijohtaja Casper von Koskull talous pankkisektori pankit

Nordean konsernijohtaja Casper von Koskull. Kuva: Nordea Oyj.

Digitalisaation muutosvoimat ravistelevat Nordeaa lähivuosina. Pankki tavoittelee tehostamistoimilla mittavia kulusäästöjä ja mittakaavaetuja.

Nordean muutosprosessi on ollut käynnissä kohta kaksi vuotta, kertoo pankin konsernijohtaja Casper von Koskull tiedotteessaan.

Yhtiö on tähän mennessä vahvistanut merkittävästi compliance- ja riskienhallintatoimintojamme sekä investoineet tekniikkaan, kuten peruspankkijärjestelmään ja muihin IT-järjestelmiin sekä digitaalisiin pankkipalveluihin.

Investoinneista johtuen Nordea aikoo nyt käynnistää muutosprosessin seuraavan vaiheen, jossa yhtiö aikoo konsernin kulurakennetta ja tehostaa toimintaa.

Seuraava vaihe tarkoittaa käytännössä massiivisia irtisanomisia.

“Muutosprosessi vaatii muutosta myös henkilöstön osaamisessa. Voidaksemme varmistaa kilpailukykymme pitkällä aikavälillä aiomme myös vähentää henkilöstön ja konsulttien määrää vähintään 6 000:lla. Konsulttien osuus tästä on noin 2 000 henkilöä”, von Koskull toteaa.

Saavuttaakseen nämä tehokkuuden parantamiseen tähtäävät tavoitteet kirjaa Nordea vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä 100–150 miljoonan euron uudelleenjärjestelyvarauksen. Lisäksi yhtiölle kertyy neljän seuraavan vuoden aikana transformaatiosta johtuvia investointikuluja. Jotta muutos voidaan toteuttaa mahdollisimman tehokkaasti ja läpinäkyvästi, nämä kulut raportoidaan juoksevina kuluina, konsernijohtaja toteaa.

“Kun huomioon otetaan noin 150 miljoonan euron odotetut investointikulut, odotamme konsernin kulujen olevan noin 4,9 miljardia euroa vuonna 2018 ja laskevan asteittain alle 4,8 miljoonaan euroon vuonna 2021”, von Koskull arvioi.

Konsernijohtaja näkee investoinneissa ja tehokkuuden parantamisessa selkeitä taloudellisia hyötyjä.

“Emme olisi voineet investoida vakaaseen järjestelmään tai kehittää digi- ja mobiilipalvelujamme ilman vahvaa tasetta ja tehokasta liiketoimintamallia. Lähivuosina saavutamme mittakaavaetuja, kun keskitämme osaamista yhä enemmän ja luomme tehokkaat ja automaattiset prosessit. Kaiken tämän saavuttaminen edellyttää myös yrityskulttuurin muutosta ja organisaatiota, joka nojaa vahvasti arvoihin ja toiminnan tarkoitukseen. Tämä muutos auttaa meitä nostamaan asiakastyytyväisyyden pääkilpailijoidemme edelle.”

Nordea aikoo korvata ihmistyövoimaa robotiikalla.

“Parannamme asiakaskokemuksia tekoälyn avulla. Norjassa otettiin syyskuussa käyttöön asiakaspalvelurobotti. Henkilö- ja yritysasiakkaat ovat käyttäneet sitä yli 7 000 kertaa, ja se on vastannut yli 10 000 kysymykseen. Joulukuussa otamme käyttöön verkkopohjaisen neuvojarobotin, joka antaa sijoittamiseen ja säästämiseen liittyvää neuvontaa missä ja milloin tahansa se asiakkaalle parhaiten sopii”, von Kosull kertoo.

Mobiilipankista on konsernijohtajan mukaan yhä vahvemmin tulossa miljoonien asiakkaidemme tärkein yhteyskanava.

“Samsungin kanssa tehtävää mobiililompakkoyhteistyötä täydentää kumppanuus Applen kanssa. Näin yhä useammat asiakkaat voivat maksaa ostoksia matkapuhelimellaan. Äskettäin julkistettu yhteistyö fintech-yhtiö Tinkin kanssa puolestaan auttaa asiakkaita ymmärtämään kulutustottumuksiaan. Olemme käynnistäneet yhteistyön myös norjalaisen Vipps-maksusovelluksen kanssa.”

Nordea julkisti myös kolmannen kvartaalin osavuosikatsauksensa.

Pankin rahoituskate kasvoi yhden prosentin viime vuodesta ja oli 1 185 miljoonaa euroa. Liikevoitto pieneni viisi prosenttia 1 090 miljoonaan euroon. Oman pääoman tuotto laski 11,6 prosentista 10,5 prosenttiin, ja ssakekohtainen tulos laimennusvaikutuksen jälkeen heikkeni 0,22 eurosta 0,21 euroon.

Kommentoi

No Comment.

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2021 Salkkumedia Oy

Ylös