Netflix keräsi vuoden viimeisellä neljänneksellä 8,3 miljoonaa uutta tilaajaa. Analyytikot olivat odottaneet noin 6,3 miljoonaa uutta tilaajaa, joten tilaajamäärien kasvu oli hurjat 31,7 prosenttia odotettua voimakkaampaa.
Tilaajamäärien kasvu on sikälikin vaikuttavaa, että Netflix aloitti viimeisen vuosineljänneksen aikana hintojen noston. Hintojen noston seurauksena Netflixin liikevaihto kasvoi 35 prosenttia vuodentakaisesta.
Netflixin tilaajamäärien nopeaa kasvua voi yksinkertaistaen konkretisoida liikevaihdon kautta. Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas on katsotuin kotimainen elokuva tilastoidulta ajalta. Tuntemattoman sotilaan budjetti oli noin 7 miljoonaa euroa. Ottaen huomioon, että jokainen Netflixin tilaaja maksaa noin kympin kuussa, voisi pelkästään uusien Netflixin tilaajien tuomalla liikevaihdolla pyöreästi laskien kustantaa kymmenen Tuntemattoman sotilaan kokoista projektia. Siis kuukaudessa.
Netflixin liikevoittomarginaali kasvoi 7,5 prosenttiin vuodentakaisesta 6,2 prosentista. Osakekohtainen tulos oli 41 senttiä, kun se vuosi sitten oli 15 senttiä.
Netflix kertoi samalla suunnitelmistaan nostaa markkinointipanostuksiaan yli 50 prosentilla vuonna 2018 noin 1,3 miljardista dollarista 2 miljardiin dollariin. Suomen koko mediamainonnan määrä sisältäen niin television, sanomalehdet kuin digitaalisenkin mainonnan on dollareiksi muutettuna kooltaan noin 1,4 miljardia. Netflix aikoo siis ensi vuonna panostaa markkinointiin enemmän kuin koko Suomi.
Sijoittajakirjeessään Netflix kertoo nostavansa markkinointipanostustaan, koska testit osoittavat sen olevan fiksua. ”Haluamme luoda upeaa sisältöä ja haluamme budjettimme nostavan hittituotteemme todella suuriksi hiteiksi lisätilaajien houkuttelemiseksi”, Netflix kertoo.
Tulosjulkistus sai jo päivällä 3,2 prosenttia nousseen osakkeen nousemaan jälkimarkkinoilla yhdeksän prosenttia lisää.