Osakeanalyysit

Inderes: Alma Median digiliiketoiminnassa vahvat kasvunäkymät

Analyysitalo odottaa mediatalolta hyviä tuloksen kasvunäkymiä – tulospettymyksestä huolimatta.

Alma Median liikevaihdon kasvu viime vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä oli hieman odotuksia vahvempaa, ja painottui arvonmuodostuksen kannalta houkuttelevimpiin digitaalisiin liiketoimintoihin, arvioi Inderesin analyytikko Petri Aho.

Hyvä digipalveluvetoinen kasvu ei kuitenkaan heijastunut tällä kertaa odotetusti yhtiön operatiiviseen tulokseen, jonka kuuden prosentin kasvu jäi selvästi Inderesin ennustaman 25 prosentin kasvun alle.

Tulosalitus ei kuitenkaan vaikuttanut kokonaisuutena Inderesin lähivuosien tuloskasvuodotuksiin, sillä kulujen kasvua ajoi Ahon mukaan osin kertaluonteiset tekijät, kuten kirjavaraston alaskirjaus ja vahvan tuloskasvun aiheuttamat kannustevaraukset, ja osin kasvaneet panostukset digipalveluiden kasvuhankkeisiin.

”Hieman odotuksia korkeampien kertaerien vuoksi raportoitu liikevoitto jäi vertailukauden alle, mutta emme näe tässäkään dramatiikkaa, sillä Q4:lle kohdistuneet kulut koostuivat valtaosin ei-kassavirtavaikutteisista kiinteistöjen arvonmuutoksista ja Regionsin toiminnan tehostuskuluista”, Aho arvioi.

Inderes nosti selvästi arviotaan Alma Median Markets-liiketoiminnan arvosta, ja se muodostaa jo noin 2/3-osaa Alma Median osien summaan perustuvasta käyvästä arvosta.

”Markets on rakentanut erittäin vahvan aseman vahvasti kasvaville itäisen Keski-Euroopan rekrytointimarkkinoille ja löytänyt myös uusia kasvumahdollisuuksia onnistuneen tuotekehityksen kautta. Markets lanseerasi loppuvuonna uusia palveluita mm. Tsekin ja Puolan markkinoille, joiden vastaanotto on ollut yhtiön mukaan erinomainen. Uudet hankkeet kasvattavat markkinointipanostuksien kasvun kautta kuluja lyhyellä aikavälillä, mutta onnistuessaan ne voivat vahvistaa Marketsin kasvua merkittävästi ja parantaa yhtiön kilpailuasemaa erityisesti suurella Puolan markkinalla”, Aho toteaa.

Alma Median johdon mukaan Marketsin markkinaosuus on kasvanut myös Suomessa. Inderesin arvion mukaan muiden Alma Median segmenttien arvosta pieneni hiukan loppuvuoden tuloskehityksen perusteella, mutta onnistuneiden tehostamistoimien ja rakennejärjestelyiden myötä ne tekevät edelleen hyvää tuottoa ja kassavirtaa.

Inderes odottaa digitaalisten liiketoimintojen vahvan tuloskehityksen jatkuvan kuluvana vuonna Itä-Euroopan ja Suomen talouksien positiivisten kasvunäkymien myötä. Painetun median tuotot jatkavat laskutrendillä, mutta analyysitalo odottaa Alman pystyvän Talentin ja Regionsin osalta vakaaseen tuloskehitykseen vahvan mainosmyynnin ja talouskasvun piristymisen kautta.

Inderes ennustaa Alma Medialle tälle vuodelle 11 prosentin osakekohtaisen tuloksen kasvua ja noin neljän prosentin osinkotuottoa.

”Hyvät tuloskasvunäkymät, vahva kassavirta, ja kasvava digitaalisten liiketoimintojen painoarvo huomioiden hyväksymme osakkeelle noin 16x P/E ja 10x EV/EBITDA-kertoimen. Ennusteillamme FY’18 P/E-kerroin on tällä hetkellä noin 15x ja EV/EBITDA-kerroin noin 9,5x tasolla. Riskinä arvostukselle näemme toimialan murroksen kiihtymisen sekä Alma Median liiketoiminnan korkean ja kasvaneen suhdanneherkkyyden”, Aho toteaa.

Click to comment

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info@salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös