Oma talous

Opi 9 tapaa keskittyä paremmin

Keskittyminen ei ole aina helppoa. Opi nämä yhdeksän tapaa ja keskity paremmin.

Meillä kaikilla on tapana haaveilla. Ehkäpä unelmoit lomasta trooppisella saarella tai ehkä uneksit, miltä tuntuisi vihdoin saada kaipaamasi ylennys töissä? Välillä mielen palauttaminen takaisin todellisuuteen voi tuntua vaikealta, mutta omaa keskittymistä on todella tärkeää oppia hallitsemaan, jotta saat työsi tehtyä mahdollisimman hyvin (ja ehkä saat vihdoin tuon kaipaamasi ylennyksen). Helpommin sanottu kuin tehty?

Voit harjoitella keskittymistä ja muutaman muutoksen jälkeen pystyt hallitsemaan vaeltavaa mieltäsi paremmin. Entrepreneur-sivusto esittää Onwardin rakentaman infograafin yhdeksästä eri tavasta, joilla voit parantaa keskittymiskykyäsi. Ota nämä kikat käyttöön töissä jo ensi viikolla.

1. Lisää tarkoituksellisia häiriötekijöitä

Tämä voi kuulostaa vähän nurinkuriselta, mutta University College Londonin tekemän tutkimuksen mukaan joidenkin häiriötekijöiden lisääminen parantaa keskittymiskykyä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita mitä tahansa häiriötekijöitä. Esimerkiksi instrumentaalisen musiikin soittaminen lisää niin sanottua taustakohinaa ja parantaa keskittymistä.

2. Anna mielesi unelmoida hetken

Psykologi Paul Selin mukaan hetken unelmointi töiden ohessa itse asiassa virkistää mieltä. Lataa puhelimeesi joku hauska aivojumppa- tai logiikkapeli ja pelaa sitä hetki töiden lomassa. Tämä haastaa kognitiivisia taitojasi.

3. Tunnista ja eliminoi stressitekijät

Professori Joan Klagsbrun tuo esiin, että stressitekijät tuhoavat tuottavuutta. Hän ehdottaa harjoitusta, jossa ”tyhjennät tilan” stressitekijöistä.

Testaa tätä: Visualisoi mahdollinen stressitekijä, huolenaihe tai ongelma mielessäsi ja ”laita” se pois toiseen huoneeseen tai sulje se vaikkapa työpöytäsi laatikkoon.

4. Juo kuppi kahvia

Journal of Alzheimer’s Disease -lehti löysi linkin kognition ja kofeiinin välillä. Tutkijat panivat merkille, että kofeiini lisää psykologisia toimintoja ja täten parantaa keskittymiskykyä.

Vinkki: Jos et ole kofeiinin ystävä, syö palanen tummaa suklaata. Tummassa suklaassa on kofeiinia ja roima annos antioksidantteja.

5. Piirtele paperille yhden minuutin ajan

Plymouthin yliopiston tekemä tutkimus esittää osviittaa siitä, että piirtely tai paperille töhertely parantaa kognitiivisia toimintoja ja parantaa keskittymiskykyä. Älä kuitenkaan piirrä mitään liian pikkutarkkaa. Ilmeisesti yksinkertaiset geometriset kuviot ovat tehokkaimpia.

6. Laske hitaasti hengityksen mukana

Buddhistiset meditoijat ylistävät tätä harjoitusta, joka puhdistaa mieltä ja rakentaa keskittymiskykyä.

Tee näin: Ota syvä hengitys sisään ja pidä pieni tauko. Hengitä rauhallisesti ulos ja laske yksi. Jatka harjoitusta laskien kymmeneen saakka. Kun harjoitus tulee sinulle tutummaksi, voit lisätä laskemista 20:een ja siitä eteenpäin.

7. Paina rystysten väliä

Kirjailija Sharon Melnick ehdottaa parantamaan keskittymistä painamalla kädessäsi etusormen ja keskisormen rystysten väliä. Tämä aktivoi Sharonin mukaan hermoa, joka rauhoittaa silmänräpäyksessä ja tyynnyttää vilkasta mieltä.

8. Tarkkaile mielesi taipumusta haaveilla

Kirjailija Daniel Goleman suosittelee tarkkailemaan mielesi harhailua. Kun huomaat, että mielesi on jossain muualla, huomio se ja ajattele, että ”mieleni on harhautunut”. Tämä aktivoi aivoissasi tiettyjä hermoratoja, jotka palauttavat sinut helpommin takaisin työn pariin. Kannattaa myös huomioida, mitkä asiat saavat mielesi herpaantumaan.

9. Syö purukumia

Cardiffin yliopisto tuo esille, että purukumin syöminen lisää valppautta ja lisää keskittymiskykyä. Kokeile viherminttu purkkaa, sillä mentolin sanotaan helpottavan stressiä.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info@salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös