Yritysuutiset

Facebook petti tulosodotukset – käyttäjämäärä Euroopassa laskussa

Facebookin kasvu on hidastunut odotuksia enemmän.

Facebookin kasvu on hidastunut odotuksia enemmän.

Facebookin päivittäisten aktiivisten käyttäjien määrä nousi 1,49 miljardiin käyttäjään syyskuussa. Kasvua vuodentakaiseen määrään tuli yhdeksän prosenttia. Kuukausittaisten aktiivisten käyttäjien määrä oli 2,27 miljardia, mikä kasvoi 10 prosenttia vuoden takaisesta.

Käyttäjämäärien kasvu oli analyytikoiden odotuksia alhaisempi.

Yllättäen päivittäisten käyttäjien määrä laski Euroopassa 278 miljoonaan käyttäjään, mikä on miljoona käyttäjää vähemmän kuin vuosi sitten. Yhdysvalloissa ja Kanadassa päivittäisten käyttäjien määrä pysyi edelleen 185 miljoonassa. Pohjois-Amerikassa käyttäjäkunta ei ole kasvanut yli vuoteen. Käyttäjämäärien kasvu syntyi pääosin Aasiassa sekä Euroopan ja Pohjois-Amerikan ulkopuolella.

Facebook aktiiviset käyttäjät maanosittain

Mobiilimainonnan tulot kasvoivat peräti 88 prosenttia edellisvuodesta, ja se kattaa peräti 92 prosenttia Facebookin mainostuloista.

Yhtiön liikevaihto nousi 13,7 miljardiin heinä-syyskuussa, kun se viime vuonna samaan aikaan oli 10,3 miljardia dollaria. Liikevaihto nousi 33 prosenttia viime vuodesta. Osakekohtainen tulos nousi 1,76 dollariin viime vuoden 1,59 dollarista, kasvua 11 prosenttia.

Osakekohtainen tulos ylitti analyytikoiden odotukset. Factsetin konsensusennuste yhtiön kolmannelle vuosineljännekselle oli 1,46 dollaria osakkeelta. Myynti osui suurin piirtein analyytikoiden odotuksiin.

Tuloskasvu oli siis hitaampaa kuin liikevaihdon kasvu, mikä tarkoittaa siis sitä, että Facebookin kustannukset nousevat liikevaihdon kasvua nopeammin. Kustannukset ovat nousseet viime vuoteen verrattuna yli 50 prosenttia. Facebookin henkilöstömäärä on noussut viime vuodesta 45 prosenttia.

Yksi syy yhtiön tuloskasvun hiipumiseen on saattanut olla tietomurrot, joiden vuoksi yhtiö sai julkisuudessa paljon negatiivista palautetta. Facebook on myöntänyt, että jopa 87 miljoonan ihmisen tiedot ovat voineet vuotaa data-analyysiyhtiö Cambridge Analyticalle. Tietoja on hyödynnetty muun muassa Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin vaalikampanjoinnissa.

Mark Zuckerbergin mukaan Facebook panostaa alustallaan tulevaisuudessa entistä enemmän viestittelyyn, tarinoihin ja videoihin. Nämä alueet ovat sosiaalisen median yhtiölle kriittisiä menestystekijöitä tulevaisuudessa, Zuckerberg totesi.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös