Brexit on entistä pahempi umpisolmu
Remonttiyritykset harjoittaneet aggressiivista kotimyyntiä – taustalla valtion omistusta
Handelsbanken: Fortum on hyvä sijoituskohde vuonna 2019

Remonttiyritykset harjoittaneet aggressiivista kotimyyntiä – taustalla valtion omistusta

Kuluttaja-lehden mukaan osin valtion omistamat remontti- ja korjauspalveluyritykset ovat harjoittaneet kuluttajasuojalain vastaista aggressiivista kotimyyntiä erityisesti iäkkäille kuluttajille.
remontti remonttiyritys remontointi asuminen talous remontti remonttiyritys remontointi asuminen talous

Kuluttaja-asiamies puuttui aggressiiviseen kotimyyntiin viime kesänä. Kotimyyntiä ja etenkin erilaisten remontti- ja korjauspalveluiden kotimyyntiä koskevien kuluttajailmoitusten määrä on kuluttaja-asiamiehen kasvanut viime vuosina.

Ilmoituksissa toistuvat kertomukset aggressiivisesta myyntityöstä ja tunteja kestävistä myyntiesittelyistä, joiden aikana myyjä ei poistu kuluttajan kotoa tämän pyynnöistä huolimatta. Kuluttaja-asiamiehen mukaan ongelmia on ollut myös peruutusoikeudesta tai sen puuttumisesta kertomisessa.

Kyseenalaisten kotimyyntimenettelyjen kohteena vaikuttavat kuluttaja-asiamiehen saamien ilmoitusten mukaan olleen etenkin iäkkäitä kuluttajia. Näillä saattaa olla vaikeuksia paitsi ymmärtää tekemiensä sopimusten sisältöä, myös kieltäytyä sopimusten tekemisestä painostavaksi koetussa tilanteessa ikänsä ja heikentyneen terveytensä vuoksi.

Kuluttaja-asiamies on selvittänyt kotimyyntimenettelyjä Ideko Oy:n, Suomen Lämpöikkuna Oy:n, Pohjolan Energia Oy:n, Kotisun Oy:n ja RestaKoti Oy:n kanssa ja edellyttänyt niiltä sitoumusta ongelmallisten menettelyjen korjaamiseksi.

Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että kuluttajansuojalain mukaan sopimattomana ja kiellettynä pidetään aggressiivista menettelyä, kuten sellaista kuluttajan painostamista, joka johtaa kuluttajan tekemään ostopäätöksen, jota hän ei ilman painostamista olisi tehnyt. Tällaisesta painostamisesta on tyypillisesti kysymys, kun käytetään hyväksi kuluttajan väsymystä, sairautta tai vanhuuden heikkoutta ja uuvutetaan kuluttaja tekemään sopimus.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Suomen Lämpöikkuna Oy, Ideko Suomi Oy ja KotiSun Oy olivat menetelleet kuluttajansuojalain vastaisesti iäkkäiden huomioimisen ja aggressiivisen menettelyn osalta.

Kuluttaja-lehden mukaan edellä mainitut viisi kotimyyntiä tekevää remonttifirmaa ovat keränneet miljoonavoitot ja satamäärin valituksia viranomaisille. Kuluttajan selvityksen mukaan kolmen yrityksen taustalta löytyy samaan sukuun kuuluvia miehiä, jotka ovat rikastuneet myymällä yhtiöitä tai osia niistä.

Kuluttaja-lehden mukaan yritysten ostajina ovat olleet suureksi osaksi julkisia varoja sijoittavat pääomasijoitusrahastot. Remonttiyritysten omistusten ostoihin on käytetty muun muassa suomalaisten eläkeyhtiöiden Ilmarisen, Elon, Eteran ja Varman sekä Kuntien eläkevakuutuksen, Valtion eläkekassan, Valtion eläkerahaston ja valtion omistaman Teollisuussijoituksen rahaa.

Remontteja myydään Kuluttaja-lehden mukaan usein osamaksusopimuksella, joka voi kerryttää remontin hintaan merkittävän määrän korkoja.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Theresa May pääministeri Iso-Britannia talous

Brexit on entistä pahempi umpisolmu

Seuraava artikkeli
Fortum energiayhtiö sähkö pörssiyhtiö pörssi sijoittaminen

Handelsbanken: Fortum on hyvä sijoituskohde vuonna 2019