Inderes nosti mediayhtiön osakkeen tavoitehintaa.
Mediayhtiö paransi tulostaan 14,9 miljoonaan euroon vuoden huhti-kesäkuussa. Vuotta aiemmin oikaistu liikevoitto oli 12,9 miljoonaa euroa. Liikevaihto pysyi suurin piirtein viime vuoden tasolla ja oli 88 miljoonaa euroa.
Tulos oli hieman odotettua kovempi, sillä analyytikkojen konsensusennusteena oli 14,3 miljoonan euron liikevoitto.
Toimitusjohtaja Kai Telanteen mukaan digitaaliset liiketoiminnot kasvoivat edelleen kannattavasti vuoden 2019 toisella neljänneksellä.
”Digitransformaatiomme eteneminen ja sen positiivinen vaikutus kannattavuuteemme näkyi myös Alma Consumerin liiketoiminnassa huhti–kesäkuussa. Raportointikaudella kasvoivat niin alueellisten medioiden digisisältömyynti kuin segmentin kaikkien medioiden digimainosmyynti, erityisesti sisältömarkkinointi ja mobiilimedian mainosmyynti”, Telanne toteaa.
Telanteen mukaan digitalisoituva liiketoimintaympäristö, jaettavien painotuotteiden määrän vähentyminen ja yksikkökustannusten kasvu on vaatinut rakenteellisia uudistuksia yhtiön jakeluliiketoiminnassa.
”Teimme kesäkuussa sopimuksen Alma Media Kustannuksen julkaisemien lehtien varhaisjakelun ulkoistamisesta Postille Pirkanmaalla ja Satakunnassa ensi vuoden alusta. Arvioimme saavuttavamme ulkoistuksen myötä 5–6 miljoonan euron vuotuiset kustannussäästöt. Jakelun tehostamisella voimme turvata ja pidentää tilatun paperilehden elinkaarta mahdollisimman pitkälle tulevaisuuteen.”
Alma Media piti lähiajan näkymänsä muuttumattomina. Yhtiö arvioi edelleen vuoden 2019 liikevaihdon olevan edellisvuoden tasolla ja oikaistun liikevoiton kasvavan vuodesta 2018.
Kustannustehokkuuden ja liiketoimintamixin parantuminen johtivat odotetun Alma Median vahvaan tuloskasvuun toisella vuosineljänneksellä, arvioi Inderesin analyytikko Petri Aho.
”Alma Median liikevaihto oli Q2:lla divestointien ja printtimedian tuottojen laskun myötä ennakoidusti edelleen lievässä laskussa (-1 %). Digiliiketoimintojen tuotot kasvoivat odotetusti vain noin 5 % vertailukaudesta (enn. +4 %), kun yli 50 % digituotoista muodostavan Marketsin kasvu oli jälleen vaisuhkoa päämarkkinoiden talouskasvun hidastuessa”, Aho toteaa Inderesin aamukatsauksessa.
Ahon mukaan oli odotettavissa, ettei tulosraportin yhteydessä tullut muutoksia positiivista operatiivista tuloskehitystä ennakoivaan ohjeistukseen ja myös markkinanäkymät ovat pitkälti ennallaan.
Inderesin analyytikon mukaan Alma Median osake tarjoaa hyvän tuotto-odotuksen syklisten riskien vastapainoksi. Lisäksi osakkeen arvostus on maltillinen.
”Ennusteillamme Alman vuoden 2019 P/E-kerroin on noin 12x ja vastaava EV/EBIT 11x tasolla. Kertoimet ovat positiiviseen tuloskasvunäkymään ja vahvaan osinkotuottoon (n. 6 %) nähden matalat ja näemmekin niissä nousuvaraa kasvanut syklinen epävarmuus huomioiden.”
Ahon mukaan positiiviselle näkemykselle antaa tukea edelleen myös selvästi nykykurssia korkeampaa arvostusta indikoivat osien summa -laskelma ja kassavirta-analyysi.
Inderes toistaa Alma Median lisää-suosituksen ja nostaa osakkeen tavoitehinnan 7,0 euroon aiemmasta 6,70 eurosta.
Alma Media raportoi aamulla odotuksiemme mukaisesti vahvasta tuloskasvusta Q2:lla. Segmenttitasolla tuloskasvu painottui odotuksia Marketsiin, mikä oli positiivista. Yhtiö toisti odotetusti vakaata liikevaihdon kehitystä ja kasvavaa oik. EBIT ennakoivan ohjeistuksen pic.twitter.com/bEBE98Ixn8
— Inderes (@Inderes) 17. heinäkuuta 2019