Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa
Seuraa Somessa

Finnairin matkustajamäärät kaksinkertaistuivat, osake ei silti innosta analyytikkoja

Koronapandemia näkyi yhä selvästi liikenneluvuissa kesäkuussa, mutta matkustajamäärät silti yli kaksinkertaistuivat toukokuusta.
Finnair lentokone lento lentoyhtiö sijoittaminen Finnair lentokone lento lentoyhtiö sijoittaminen

Koronapandemia näkyi yhä selvästi liikenneluvuissa kesäkuussa, mutta matkustajamäärät silti yli kaksinkertaistuivat toukokuusta.

Finnair kuljetti kesäkuussa 55 200 matkustajaa eli 96,0 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2019 vastaavalla jaksolla, mutta 107 prosenttia enemmän kuin toukokuussa 2020.

Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna laski kesäkuussa 96,9 prosenttia vertailukaudesta. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna laski 98,4 prosenttia. Matkustajakäyttöaste laski 42,4 prosenttiyksikköä 43,8 prosenttiin.

Koronapandemiasta aiheutuneet huomattavat kapasiteettivähennykset heikensivät yhä kaikkia matkustajaliitännäisiä liikennelukuja merkittävästi, mikä näkyi erityisesti Aasian ja Pohjois-Amerikan osalta, koska Aasiaan ei lennetty yhtään reittiliikennettä kesäkuussa ja Pohjois-Amerikkaankin lennettiin vain yksi reittilento.

Finnair lensi kesäkuussa 215 yhdensuuntaista lentoa, joissa kuljetettiin ainoastaan rahtia ja kokonaisrahti- ja postitonnit laskivat 7,3 prosenttia toukokuusta 2020, koska rahdin tarjonta lisääntyi markkinoilla. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli edelleen selvästi vuoden 2019 vertailukautta korkeampi.

Sijoittajan kannalta Finnairin viime kuukausien liikenneraporteilla on kuitenkin vain vähän merkitystä, arvioi Inderesin analyytikko Petri Gostowski.

”Arviomme mukaan Finnairin osaketta ajavat lyhyellä tähtäimellä koronapandemian kesto ja valtioiden matkustusrajoitukset, loppuvuonna oletettavasti jatkuvan elpymisen kulmakerroin ja kriisistä toimialadynamiikkaan aiheutuvat muutokset. Näin ollen Finnairin Q2:n liikenneraporteilla ei näkemyksemme mukaan ole oleellista vaikutusta osakkeen kokonaiskuvan kannalta, vaikkakin kesäkuun luvut jäivät lievästi odotuksistamme”, Gostowski toteaa artikkelissaan.

Tuoreimmat lentoliikenneluvut saivat Finnairin osakkeen laskuun eilen Helsingin pörssissä 3,3 prosenttia.

Finnairin osakkeella on nähty viime aikoina rajuja kurssiliikkeitä. Kesäkuun 11. päivänä osakekurssi kipusi hetkellisesti lähes 1,4 euroon, mutta on laskenut sen jälkeen nykyiseen 0,57 euroon.

Finnair ei ole nyt analyytikoiden suosiossa, sillä neljästä yhtiötä seuraavasta analyytikosta kaksi antaa myy-suosituksen ja kaksi pidä-suosituksen. Konsensuksen mukainen osakkeen tavoitehinta on 1,3 euroa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
kauppa vaatekauppa

Tässä tavarantarkastajien vinkit kesävaatteiden ostoon

Seuraava artikkeli

Volvo sijoittaa lohkoketjuteknologiaan - syynä "eettinen toimitusketju"