Sijoitusideat

Facebook laajentaa verkkokauppaan – sijoittajat ja analyytikot innoissaan

Mark Zuckerberg Facebook sosiaalinen media sijoittaminen
Kuva: Anthony Quintano.

Uusi Facebook Shops -alusta saattaa olla sosiaalisen median jättiläiselle valtaisa uusi mahdollisuus.

Sosiaalisen median jättiläisen osakekurssi kävi tämän viikon keskiviikkona hetkellisesti yli 306 dollarissa, mikä on osakkeen uusi ennätys. Osake on kivunnut koronakriisin maaliskuun pohjista jo peräti yli 95 prosenttia – vain hieman yli viidessä kuukaudessa.

Jättipankki UBS:n analyytikko Eric Sheridan kertoi keskiviikkona säilyttävänsä Facebookin osakkeen ostosuosituksen ja nosti osakkeen tavoitehinnan 242 dollarista 330 dollariin.

Sheridan uskoo, että Facebookin viimeaikainen pyrkimys laajentaa liiketoimintaansa verkkokauppaan on yhtiölle merkittävä uusi kasvuajuri.

Viime toukokuussa Facebook kertoi aloittaneensa yhteistyön Shopify-yrityksen ja muiden verkkokauppayhtiöiden kanssa. Facebookin tavoitteena on julkaista Facebook Shops -alusta, uusi verkkokauppa-alusta. Aiheesta on Suomessa kertonut esimerkiksi Mobiili.fi-sivusto.

Uuden palvelun avulla esimerkiksi pienet yritykset voivat perustaa vaivattomasti oman verkkokauppansa.

Verkkokaupan perustaminen ja ylläpitäminen on maksutonta, mutta Facebook veloittaa jonkin verran maksujärjestelmien käytöstä. Yritykset voivat ostaa verkkokauppoihinsa myös mainoksia ja esitellä kauppaansa Facebookissa, sekä pian myös Facebookin omistamassa Instagramissa. Myös WhatsAppin kautta – jonka Facebook omistaa myös – mainostaminen tulee mahdolliseksi vastaisuudessa.

Eric Sheridan uskoo, että Facebookista tulee vahva toimija verkkokauppaliiketoiminnassa, mikä on muutoinkin kasvuala ympäri maailmaa. Yhtiö hyötyy jo nyt verkkokaupan kasvusta, sillä useat jälleenmyyjät panostavat voimakkaasti tuotteidensa ja palveluidensa mainontaan sosiaalisen median kanavissa.

Uutta on kuitenkin se, että jatkossa kuluttajat voivat ostaa tai tilata tuotteen suoraan Facebookin sosiaalisen median kanavissa, eli siis Facebookissa, Instagramissa ja WhatsAppissa. Siten Facebook saa kahmittua entistä suuremman osan verkkoliiketoiminnan voitoista.

Facebook on vahvassa tuloskunnossa. Se lähes kaksinkertaisti vuosineljänneksen voittonsa viime vuoteen verrattuna huhti-kesäkuussa. Tämän se teki siitä huolimatta, että se on ollut mainostajien boikotin kohteena.

Yhtiön liikevaihto nousi toisella vuosineljänneksellä 18,7 miljardiin dollariin, kun vuosi sitten liikevaihto oli 17,4 miljardia dollaria. Liikevoitto oli 5,2 miljardia dollaria. Facebookin aktiivisten kuukausikäyttäjien määrä nousi toisella vuosineljänneksellä 2,7 miljardiin, kun ihmiset viettivät enemmän aikaa kotona. Viime vuonna aktiivisia käyttäjiä oli 2,6 miljardia.

Facebook on rajusta kurssinoususta huolimatta yhä analyytikoiden lemmikki. Yahoo Finance -sivuston mukaan 44 yhtiötä seuraavasta analyytikosta peräti 17 antaa osakkeelle vahvan ostosuosituksen ja 24 ostosuosituksen.

Osakkeita ja sijoitusasiantuntijoita rankkaava TipRanks-sivusto antaa Facebookin osakkeelle usealla mittarilla lasketulla Smart Score -arvosanalla täydet 10 pistettä.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös