Dataa hyödyntävä Kamux tekee käytettyjen autojen kaupalla entistäkin kovempaa tulosta

Kamux löi kolmannella vuosineljänneksellä odotukset selvästi. Yhtiön vahvuus löytyy datasta.
autokauppa autoilu autonavain autot talous autokauppa autoilu autonavain autot talous
Kamux osakekurssi sijoittaminen talous pörssi

Käytettyjen autojen kauppaan erikoistunut Kamux on kovassa kasvuvauhdissa. Koko vuonna tammi-syyskuussa yhtiön myynti kasvoi 8,7 prosenttia viime vuodesta, ja kolmannella vuosineljänneksellä 13,5 prosenttia viime vuodesta. Heinä-syyskuun liikevaihto oli yli 207 miljoonaa euroa. Myytyjen autojen määrä kasvoi heinä-syyskuussa 12,2 prosenttia.

Tuloskasvu on vielä paljon rajumpaa.

Kolmannella kvartaalilla Kamuxin oikaistu liikevoitto kasvoi viime vuodesta peräti 44 prosenttia ja oli 12,4 miljoonaa euroa. Kamux on siis sekä kasvanut että nostanut samalla kannattavuuttaan. Osakekohtainen tulos nousi viime vuoden 0,16 eurosta 0,23 euroon.

Kamuxin kolmasvuosineljännes oli analyytikoille yllätys, sillä konsensusodotus osakekohtaiselle tulokselle oli selvästi toteumaa alhaisempi, 0,16 euroa. Myös oikaistun liikevoiton 8,6 miljoonan euron ennuste jäi toteutuneesta selvästi.

Kamuxin oman pääoman tuotto on korkea. Tänä vuonna se on yltänyt jo 27 prosenttiin, kun koko viime vuonna se oli 25 prosenttia.

Tulosraportti oli mannaa sijoittajille, sillä Kamuxin osakekurssi nousi perjantaina Helsingin pörssissä peräti lähes 26 prosenttia.

Usko Euroopan valloitukseen vahvistuu

Inderesin analyytikko Petri Kajaani ylisti Kamuxin tulosraporttia.

”Kamuxin Q3 ylitti selvästi vertailukauden ja odotuksemme. Yhtiö on hoitanut koronakriisin erinomaisesti ja olemme entistä luottavaisempia yhtiön kykyyn selvitä erilaisista markkinatilanteista suhteellisena voittajana läpi”, Kajaani kirjoittaa artikkelissaan.

Kajaanin mukaan Kamuxin kaikkien toimintamaiden tulos kasvoi vertailukaudesta, mutta kirsikkana kakun päällä oli Saksan kääntyminen voitolle.

”Saksan suorituksen ansiosta usko Kamuxin Euroopan laajuiseen kansainvälistymisstrategiaan vahvistuu ja tämä houkuttelee arviomme mukaan aivan uuden joukon sijoittajia pitkän tähtäimen kasvutarinaan mukaan”, analyytikko toteaa.

Kamuxin perustaja ja konsernijohtaja Juha Kalliokoski kertoo, että kolmannella vuosineljänneksellä koronapandemiassa elettiin jaksoa, jossa ihmisten asiointi ja liikkuminen osin normalisoitui ja samalla keskittyi kaikissa yhtiön toimintamaissa kotimaan rajojen sisäpuolelle. Tämä heijastui käytettyjen autojen markkinaan, joka kasvoi Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa.

”Kasvoimme erittäin kannattavasti kaikilla kolmella markkinalla. Digipainotteinen toimintamalli ja ristiinmyynti ovat vahvuuksiamme ja keskeisiä kasvun mahdollistajia. Vaihtelevissa tilanteissa keskeistä on myös nopea reagointikykymme ja markkinaymmärrys”, Kalliokoski toteaa.

Tiedolla johtamisen avulla tehokkuutta toimintaan

Kalliokoski on aiemminkin maininnut digitalisaation yhtiön vahvuudeksi.

Viime vuotta koskeneessa katsauksessaan Kalliokoski kertoi, että monipuolisten digitaalisten kanavien ja kattavan myymäläverkostojen yhteispelillä Kamux on onnistunut laajentumaan suunnitelmiensa mukaisesti. Yhtiö on myös kasvattanut ristiinmyyntiä ja keskittyi viime vuonna varastonkierron kehittämiseen, seurantaan ja johtamiseen.

Tiedolla johtamisen ratkaisut ovat olleet Kamuxille keskeinen panostuskohde.

”Olemme investoineet tiedolla johtamiseen sekä digitaalisiin asiakas- ja liiketoimintaprosesseihin. Kamuxin liiketoimintamalli on ollut alusta lähtien digitaalinen, ja digitaalisuuden rooli vahvistuu toiminnassamme jatkuvasti. Kaltaisiamme käytettyihin autoihin erikoistuneita, vahvasti digitaalisia, kansainvälisiä ketjuja ei käytännössä ole”, Kalliokoski kertoo.

Tiedolla ja älyllä johtamisen avulla Kamuxin tavoitteena on kysynnän ja tarjonnan saumaton yhdistäminen.

Osakkeen arvostus yhä maltillinen kasvunäkymiin nähden

Haasteitakin on. Käytettyjen autojen ostomarkkina oli kesällä Kalliokosken mukaan haastava.

”Syyskuussa uusien autojen kaupan piristymisen myötä käytettyjen autojen saatavuus markkinoilla parani. Kasvatimme suunnitelmallisesti varastoamme kolmannen vuosineljänneksen loppua kohti huomioiden samalla ostotoiminnassamme käytettyjen autojen kaupalle tyypillisen kausivaihtelun, jossa kesäkauden vilkas kaupankäynti tasaantuu vuoden loppua kohden.” 

Kamux ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä. Vuosille 2019-2022 yhtiön keskipitkän aikavälin vuosittaiset tavoitteet ovat liikevaihdon kasvattaminen yli 10 prosenttia, vähintään 4,0 prosentin liikevoittomarginaali sekä osinko vähintään 30 prosenttia tilikauden voitosta.

Maailmanlaajuinen koronapandemia sekä siihen liittyvät säännökset ja rajoitukset ovat aiheuttaneet merkittäviä muutoksia yhtiön liiketoimintaympäristöön. Tämän vuoksi yhtiö kertoi 20.3.2020 julkistetulla pörssitiedotteellaan, että se ei todennäköisesti tule pääsemään keskipitkän aikavälin tavoitteisiinsa vuonna 2020.

Yhtiön hallituksen antamiin keskipitkän aikavälin tavoitteisiin ei ole tehty muutoksia tilanteen johdosta.

Inderesin mielestä Kamuxin osakkeen arvostus on edelleen maltillinen, eikä se huomioi yhtiön kilpailuetuja, Euroopan laajuisia kasvumahdollisuuksia tai madaltunutta riskiprofiilia täysimääräisesti.

”Kamuxilla on vahva tase, toimivaksi todettu liiketoimintakonsepti, korkea pääoman tuotto ja hyvät orgaaniset kasvunäkymät kaikissa toimintamaissa. Yhtiö pystyy rahoittamaan kasvun omalla kassavirralla ja maksamaan osinkoa ilman, että se heikentää tasetta tai estää tarttumista kasvumahdollisuuksiin”, Kajaani toteaa.

Inderesin tämän vuoden oikaistun osakekohtaisen 0,55 euron tulosennusteen perusteella Kamuxin P/E-kerroin on 23x. Ensi vuoden 0,69 euron tuloksella P/E-kerroin on 18,6x.

Nousseiden tulosennusteiden ja Saksan kääntymisestä madaltuneen riskiprofiilin johdosta Inderes nosti Kamuxin tavoitehinnan 14 euroon aiemmasta 10 eurosta. Inderes toistaa lisää-suosituksen.

Kamuxin heinä-syyskuu lyhyesti

  • Liikevaihto kasvoi 13,5 % ja oli 207,4 milj. euroa (182,8)
  • Bruttokate kasvoi 26,3 % ja oli 28,9 milj. euroa (22,8) eli 13,9 % (12,5) liikevaihdosta
  • Oikaistu liikevoitto kasvoi 44,0 % ja oli 12,4 milj. euroa (8,6) eli 6,0 % (4,7) liikevaihdosta
  • Liikevoitto kasvoi 41,1 % ja oli 12,1 milj. euroa (8,6) eli 5,8 % (4,7) liikevaihdosta
  • Myytyjen autojen määrä kasvoi 12,2 % ja oli 17 285 autoa (15 409)
  • Vertailukelpoisten liikkeiden myynti kasvoi 3,1 % (9,6)
  • –Osakekohtainen tulos oli 0,23 euroa (0,16)

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Pfizer CEO toimitusjohtaja Albert Bourla

Koronarokotteen kehittäneen Pfizerin avainhenkilöt myivät ison potin sisäpiiriomistuksiaan

Seuraava artikkeli
Sami Pakarinen johtava ekonomisti EK talous

Minne on hävinnyt huoli nuorten miesten työllisyydestä?