Tokmanni asetti kovat tavoitteet – aikoo kasvaa 40 prosenttia

Halpakauppaketju Tokmanni tavoittelee jatkoa vahvalle kasvulleen ja julkistaa uudet taloudelliset tavoitteensa.
Tokmanni kauppaketju kauppa talous Tokmanni kauppaketju kauppa talous

Tokmannin liikevaihto on kasvanut ja kannattavuus parantunut vahvasti jo useamman vuoden ajan. Tokmannin strategia on yhtiön mielestä osoittanut toimivuutensa. Viime vuonna liikevaihto nousi 1,07 miljardiin euroon edellisvuoden 0,94 miljardista. Vuonna 2018 liikevaihto oli 0,87 miljardia.

Vertailukelpoinen liikevoitto oli vuonna 2018 hieman alle 49 miljoonaa euroa, kun se viime vuonna oli jo yli 100 miljoonaa euroa.

Liikevaihdon kasvutavoite ja vertailukelpoinen yhdeksän prosentin liikevoittomarginaali saavutettiin jo vuonna 2020.

”Tokmanni päivittää strategiaansa vuosille 2021–2025. Se on luonteva jatkumo yhtiön vuonna 2018 kerrotulle strategialle. Jatkamme määrätietoisesti toimenpiteitä, joiden tavoitteena on vahva kasvu ja parempi tulos. Liikevaihdon kasvutavoite on asetettu Suomen markkinalle. Tulemme lisäksi arvioimaan mahdollisuuksia kansainväliselle yhteistyölle ja laajentumiselle koronakriisin rauhoituttua. Tokmanni tarjoaa tulevaisuudessa asiakkailleen entistäkin laajempaa valikoimaa halpaan hintaan kaikkia kanavia hyödyntäen”, kertoo Mika Rautiainen, Tokmanni Group Oyj:n toimitusjohtaja.

Strategian kulmakivet ovat asiakasluottamuksen ja -uskollisuuden kasvattaminen sekä kustannustehokkuus. Keskeisiä toimenpiteitä näiden saavuttamiseksi ovat yhtiön mukaan panostukset merkittävään valikoiman laajentamiseen, halpoihin hintoihin, asioinnin vaivattomuuteen, mielenkiintoiseen asiakaskokemukseen, myymäläverkoston laajentamiseen, henkilökuntaan, vastuullisuuteen ja toiminnan tehokkuuteen.

Vuosien 2021 – 2025 aikana Tokmanni tavoittelee 1,5 miljardin euron liikevaihtoa ja 150 miljoonan euron vertailukelpoista liiketulosta. Aiemmin yhtiön tavoitteena oli vertailukelpoisen liikevaihdon lievä kasvu. Myymäläverkostoaan kauppaketju aikoo kasvattaa 220 myymälään nykyisestä 200 myymälästä.

Liikevaihdon kasvutavoite on kova: se tarkoittaa 40 prosentin kasvua viime vuoden liikevaihtoon verrattuna.

Osinkoa Tokmanni aikoo edelleen jakaa 70 prosenttia tilikauden nettotuloksesta.

Vielä toistaiseksi Tokmannin asiakkaiden käyttäytymiseen ja siten tulevaisuuden näkymiin vaikuttaa voimakkaasti koronapandemia ja sen hoidon kehittyminen vuonna 2021. Tämänhetkisessä tilanteessa Tokmanni ennustaa vain lievää liikevaihdon kasvua vuodelle 2021. Konsernin vertailukelpoisen liikevoiton yhtiö odottaa olevan edellisvuoden tasolla. 

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
asuminen kerrostalo asuntomarkkinat asunnot

Miten omistustontti ja vuokratontti vaikuttavat asunnon hintaan?

Seuraava artikkeli
Plug Power vetytrukki sijoittaminen vety vetytalous

Plug Power on pulassa