Yritysuutiset

Väkevässä kasvussa oleva myymäläketju Puuilo suunnittelee listautumista Helsingin pörssin päälistalle

Puuilo kasvaa kannattavasti ja aikoo olla myös hyvä osingonmaksaja.

Puuilo kauppaketju
Kuva: Puuilo Oy.

Puuilo on vuonna 1982 perustettu suomalainen myymäläketju, joka tunnetaan erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteista. Puuilon oman myymäläverkoston rakentaminen eri puolille Suomea alkoi 1990-luvun lopulla. 

Puuilon valikoima koostuu työkaluista, rakentamisen ja remontoinnin tarvikkeista, kodin-, vapaa-ajan-, pihan-, lemmikkien- ja autoilun tuotteista. Koronavuonna remontointi, mökkeily ja kaikenlainen kotoilu lisääntyi entisestään, mutta taustalla on yhtiön mukaan myös pitkäaikaisempia trendejä.

Listautumisannin tavoitteena on mahdollistaa Puuilon vahvan kasvun jatkuminen, parantaa Puuilon taloudellista joustavuutta ja vahvistaa yhtiön tunnettuutta ja merkkitietoisuutta sen asiakkaiden, työntekijöiden ja sijoittajien keskuudessa.

Näillä tavoitteilla pyritään parantamaan Puuilon kilpailukykyä ja mahdollistamaan sen pääsy pääomamarkkinoille sekä laajentamaan sen omistuspohjaa sekä kotimaisilla että ulkomaisilla sijoittajilla, minkä odotetaan lisäävän yhtiön osakkeiden likviditeettiä. Osakkeiden listaamisen ja lisääntyneen likviditeetin odotetaan myös antavan Puuilolle mahdollisuuden käyttää osakkeitaan paremmin palkitsemisessa.

Suunnitellun listautumisannin odotetaan koostuvan Puuilon noin 30 miljoonan euron osakeannista sekä osakemyynnistä, jossa eräät yhtiön osakkeenomistajat myyvät osakkeitaan.

Osakeannista saatavia varoja on tarkoitus käyttää pääomarakenteen vahvistamiseen, muun muassa lyhentämällä Puuilon olemassa olevia pankkilainoja.

Tietyt ankkurisijoittajat ovat tietyin ehdoin sitoutuneet merkitsemään Puuilon osakkeita yhteensä noin 96 miljoonalla eurolla suunnitellussa listautumisannissa.

Takana kannattavaa kasvua

Puuilon toimitusjohtaja Juha Saarela kertoo, että Puuilo on kyennyt kasvamaan muuta Suomen halpakauppa- sekä vähittäiskauppamarkkinaa nopeammin ja saavuttamaan korkean kannattavuuden tason.

”Puuilon konseptille on kysyntää ja suunnitellun listautumisen tukemana pyrimme tuplaamaan myymälöidemme lukumäärän tulevina vuosina. Pidämme asiat yksinkertaisina, uskomme laajaan tuotevalikoimaamme, helppoon asiointikokemukseen ja aina edullisiin hintoihin. Aiomme jatkaa tällä polulla myös tulevaisuudessa.”

Puuilolla on 32 myymälää eri puolilla Suomea ja nopeasti kasvava verkkokauppa, joka on tärkeä osa Puuilon monikanavaisuutta.

Puuilo tarjoaa asiakkailleen laajan ja tarkkaan valikoidun tuotevalikoiman kymmenessä tuoteryhmässä. Yhtiö hallitsee tuotevalikoimaansa aktiivisesti ja keskitetysti, ja sen tuotevalikoima käsittää noin 30 000 aktiivista tuotenimikettä sisältäen sekä kolmansien osapuolten merkkejä että omia tuotteita. Yhtiön koko aktiivinen tuotevalikoima on saatavilla kaikissa myymälöissä, minkä tarkoituksena on tehdä ostamisesta helpompaa ja parantaa asiointikokemusta.

Yhtiö on kasvanut vahvasti ja sen liikevaihdon keskimääräinen vuotuinen kasvu oli 32,4 prosenttia 31.1.2019 päättyneen tilikauden ja 31.1.2021 päättyneen tilikauden välillä. Yhtiön vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihdon kasvu on ollut samalla jaksolla vahvaa ollen 5,6 prosenttia.

Puuilon liikevaihto 31.1.2021 päättyneellä tilikaudella oli 239 miljoonaa euroa. Edellisellä tilikaudella liikevaihto oli 170 miljoonaa ja vuonna 2019 136 miljoonaa euroa.

Liikevoitto kasvoi edellisvuoden 22,9 miljoonasta eurosta 41,5 miljoonaan euroon.

Kasvun lisäksi yhtiön toiminta on erittäin kannattavaa, sillä päättyneen tilikauden sijoitetun pääoman tuotto oli lähes 33 prosenttia.

Yksinkertaisella konseptilla tavoitteena 400 miljoonan euron liikevaihto

Yhtiöllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet.

Puuilo pyrkii avaamaan arviolta neljä uutta myymälää vuodessa sekä jatkamaan vertailukelpoisen liikevaihdon kasvattamista nostamalla entisestään tunnettuuttaan. Yhtiö aikoo myös jatkamaa panostuksia verkkokauppansa kehittämiseen ja kasvattamiseen, tarjoten asiakkailleen mahdollisuuden asioida niin myymälöissä kuin verkkokaupassa.

Myymäläketju on viimeisen kymmenen vuoden aikana kasvattanut myyntiään joka vuosi, keskimäärin noin 23 prosenttia vuodessa. Toimitusjohtaja Juha Saarelan mukaan menestyksen salaisuus löytyy yksinkertaisesta konseptista.

”Puuilon menestys nojaa kolmeen perusasiaan: laajaan valikoimaan, edullisiin hintoihin ja helppoon asiointiin. Suomalaiset ovat hyvin hintatietoisia ostajia ja meidän asiakaslupauksemme lähtee siitä, että hinnat ovat aina edulliset. Kasvumme perustuu voimakkaaseen asiakasmäärän kasvuun.”

Yhtiön tavoitteena on saavuttaa 400 miljoonan euron liikevaihto vuonna 2026 ja kasvaa orgaanisesti yli 10 prosenttia vuosittain. Yhtiö pyrkii jakamaan vähintään 80 prosenttia osinkoa kunkin tilikauden tuloksesta riippuen sen pääomarakenteesta, taloudellisesta asemasta, yleisestä talous- ja liiketoimintaympäristöstä sekä tulevaisuuden näkymistä.

1 kommentti
  • Puuilon läheisin verrokki lienee Tokmanni. Tokmannin markkina-arvo suhteessa liikevaihtoon eli P/S-luku on yksi arvostuskerroin. Tokmannin ja Puuilon P/S-kertoimien vertailu osoittaa, että Puuilo hinnoitellaan listautumisessa korkealle.

    Puuilo P/S = 2,3

    Tokmanni P/S = 1,3

  • Ylös
    >