Oma talous

Kuluttaja-asiamies haluaa laittaa sähkön puhelinmyyjät ruotuun

Sähkön ennakkolaskutukseen ja puhelinmyyntiin liittyvät ongelmat ovat näkyneet viime vuosina jatkuvasti kuluttaja-asiamiehen valvonnassa.

Marinin hallituksen hallitusohjelmaan on kirjattu, että puhelinmyyntiä rajoitetaan ja säädellään tiukemmin kuluttajan suojaksi. Kuluttaja-asiamies on useiden vuosien ajan esittänyt puhelinmyyntisääntelyn tiukentamista kuluttajille aiheutuvien merkittävien haittojen vuoksi.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kertoo tiedotteessaan, että erityisesti sähkön ennakkolaskutukseen ja puhelinmyyntiin liittyvät ongelmat ovat näkyneet viime vuosina tasaisena virtana niin kuluttaja-asiamiehen valvonnassa kuin KKV:n kuluttajaneuvonnassa.

Kuluttaja-asiamies vaatiikin nyt lainsäädännön tiukentamista, jotta kuluttajien oikeudet voitaisiin turvata entistä paremmin.

Aloitteessaan työ- ja elinkeinoministeriölle kuluttaja-asiamies esittää, että sähkön ennakkolaskutus tulisi kieltää ja puhelinmyynnissä tehdyn sähkönmyyntisopimuksen tulisi alkaa kolmen kuukauden kuluessa sen solmimisesta.

”Aloitteen taustalla on se, että joidenkin sähköyhtiöiden toimintatavat ovat aiheuttaneet asiakkaille kohtuuttoman paljon päänvaivaa. Tiukempi lainsäädäntö toisi sähkönmyyntiin selkeyttä ja kuluttajille turvaa”, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Ennakkolaskutukseen liittyy paljon epäselvyyksiä

KKV:n mukaan sähkön ennakkolaskutus on harvinaista, mutta se on aiheuttanut niin paljon haittoja, että kuluttaja-asiamies katsoo perustelluksi kieltää sen kokonaan. 

Kuluttajilta on viraston mukaan peritty ylisuuria ennakkomaksuja ja rahojen palautuksissa on ollut pitkiä viiveitä ja paljon epäselvyyksiä.

KKV:n mukaan sähkön puhelinmyynti on aiheuttanut muitakin ongelmia kuluttajille.

Kuluttaja-asiamies hakee aloitteessaan muutosta myös sellaiseen puhelinmyyntiin, jossa sähkösopimuksia solmitaan alkavaksi pitkälle tulevaisuuteen, kun kuluttajan voimassa oleva sopimus päättyy. Kuluttajalle voidaan myydä puhelimitse uusi sähkösopimus, vaikka hänellä on voimassa jopa kahden vuoden määräaikainen sopimus. 

”Olosuhteet ja sähkön hinta saattavat muuttua olennaisesti vuodenkin aikana. Kuluttaja ei välttämättä tiedä, milloin hänen nykyinen sopimuksensa on päättymässä, mikä aiheuttaa sekaannuksia, varsinkin jos uusi sähköyhtiö alkaa laskuttaa ennakkoon. Siksi ehdotamme, että myydyn sopimuksen olisi astuttava voimaan viimeistään kolmen kuukauden päästä sen tekemisestä”, sanoo Väänänen.

Aggressiivinen sähkönmyynti aiheuttaa viranomaisille ja kuluttajille paljon päänvaivaa

Kuluttaja-asiamiehelle ja KKV:n kuluttajaneuvontaan on tullut viime vuosien aikana paljon yhteydenottoja, joissa ongelmana on ollut sähkön puhelinmyynti ja ennakkolaskutus. 

Poliisi ilmoitti viime toukokuussa epäilevänsä kolmea sähkönmyyntiyhtiötä noin 6,5 miljoonan euron veropetoksista. Energiaviraston ja kuluttaja-asiamiehen tietojen mukaan esitutkinta liittyi Fi-Nergy Voima Oy:n, Fi-Nergy Voima Oü:n ja 365 Hankinta Oy:n toimintaan.

Viranomaiset ovat seuranneet yhtiöiden toimintaa jo pitkään. Fi-Nergy ja 365 Hankinta ovat olleet esillä kuluttaja-asiamiehen ja Energiaviraston valvontatoiminnassa jo usean vuoden ajan. Fi-Nergystä on vuoden 2021 aikana tullut kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvontaan yli 500 yhteydenottoa, ja vuonna 2020 yli 900. Luvut ovat poikkeuksellisen suuria muihin sähkönmyyntiyhtiöihin verrattuna.

Toukokuussa 2021 markkinaoikeus määräsi yhtiölle ja henkilökohtaisesti sen omistajalle useita 100 000 euron uhkasakolla tehostettuja kieltoja. 

Energiavirasto kertoi viime kesäkuussa, että Fi-Nergy Voima ja 365 Hankinta eivät voi jatkaa sähköntoimituksiaan asiakkailleen tasevastaavan puuttumisen vuoksi. Yhtiöiden asiakkailla on ollut yhtiöissä useiden satojen eurojen ennakkomaksuja, joita Fi-Nergy Voima ja 365 Hankinta eivät ole asiakkaille palauttaneet.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös