Alma Median liikevaihdon kasvu oli kolmannella kvartaalilla monipuolista ja tuli laajasti eri liiketoiminta-alueilta.
Mediakonsernin liikevaihto nousi kolmannella vuosineljänneksellä 67,8 miljoonaan euroon, kasvaen lähes 26 prosenttia vertailukaudesta. Digiliiketoiminnan osuus liikevaihdosta nousi vertailukauden 71 prosentista 79 prosenttiin.
Oikaistu liikevoitto oli 17,8 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 13,2 miljoonaa euroa. Oikaistu liikevoitto ylitti analyytikoiden konsensusennusteen 16,2 miljoonaa euroa.
Yhtiön mukaan Suomen ja muiden Alma Median toimintamaiden kansantalouksien odotetaan elpyvän koronavuoteen 2020 verrattuna.
Uuden teknologian käyttöönotto nopeutui koronavirusepidemian synnyttämän poikkeustilan aikana ja kasvatti digitaalisen median ja digitaalisten palveluiden kysyntää. Yhtiö odottaa palveluiden ja niiden muodostamien ekosysteemien digitalisoitumisen edelleen kiihtyvän lähivuosina ja kaupankäynnin jatkavan siirtymistään digitaalisille markkinapaikoille.
Tämän johdosta myös median rakennemuutoksen odotetaan jatkuvan ja entisestään voimistuvan. Datan, analytiikan, koneoppimisen ja automaation merkitys lisääntyy vaatien kasvavia panostuksia teknologiaan.
Suomen mediamainonnan kehitys jatkoi kasvu-uralla heinä–elokuussa. Kantar TNS:n mukaan mainonnan kokonaismäärä Suomessa kasvoi 12,2 prosenttia 105 miljoonaan euroon.
”Talouden elpymisen jatkuessa Alma Median liiketoiminnat kehittyivät erinomaisesti vuoden kolmannella vuosineljänneksellä orgaanisen kasvun ollessa 14,4 %. Myös yritysostot kasvattivat Alma Median liikevaihtoa ja oikaistua liikevoittoa heinä—syyskuussa. Oikaistu liikevoittomarginaali oli ennätystasolla (26,3 %)”, Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne toteaa.
Telanteen mukaan liikevaihdon kasvu oli monipuolista ja tuli laajasti eri liiketoiminta-alueilta.
Kolmannella vuosineljänneksellä rekrytointipalveluiden poikkeuksellisen vahva kysyntä nosti liikevaihdon ja kannattavuuden ennätystasolle Alma Career -segmentissä, jonka liikevaihto kasvoi 41 prosenttia 21,9 miljoonaan euroon.
”Koronatartuntamäärien laskiessa ja viranomaisrajoitusten purkamisen myötä liiketoiminnan palautuminen jatkui vilkkaana kaikissa toimintamaissamme ja asiakaslaskutus ylsi ennätystasolle. Vilkkaan rekrytointimarkkinan taustalla arvioidaan olevan paitsi patoutuneen kysynnän realisoitumista, myös kiihtyvää kilpailua työvoimasta osassa toimintamaitamme. Rekrytointi-ilmoittelun lisäksi liikevaihdon kehitys oli vahvaa myös digitaalisessa koulutuspalvelu Seduossa sekä muissa rekrytoinnin lisäarvopalveluissa. Odotamme tulevalla vuosineljänneksellä kasvun jatkuvan vahvana”, Telanne toteaa.
Digitaalisen liiketoiminnan orgaaninen kasvu oli 14 prosenttia ja sen osuus Alma Talent -segmentin liikevaihdosta nousi 57,2 prosenttiin. Telanteen mukaan kolmannella vuosineljänneksellä median sekä mainonta että sisältöliiketoiminta kasvoivat hyvin.
”Digitaalinen mainonta kasvoi 30 % ja digitaaliset tilaukset jatkoivat vahvaa kasvua. Segmentin hyvän kehityksen taustalla olivat myös yritysostot sekä palveluliiketoiminnan orgaaninen kasvu markkinapaikkaliiketoiminnoissa ja digitaalisissa yritystiedon ja juridiikan palveluissa.”
Alma Consumer -segmentin kaikki liiketoiminta-alueet kasvoivat toimitusjohtajan mukaan vahvasti. Segmentin liikevaihto kasvoi 39 prosenttia ja tulos parani merkittävästi sekä orgaanisesti että yritysostojen vaikutuksesta heinä—syyskuussa. Digiliiketoiminnan osuus liikevaihdosta nousi 81 prosenttiin.
Medialiiketoiminnassa erityisesti digitaalinen mainonta kasvoi voimakkaasti Iltalehden yltäessä jälleen ennätykselliseen mainosmyyntiin, Telanne kertoo.
Kansallisen FIAM-mittauksen mukaan Iltalehti on kasvanut yleisömäärältään Suomen suurimmaksi digitaaliseksi uutispalveluksi, tavoittaen 2,77 miljoonaa suomalaista.
Alma Media ei tehnyt muutoksia koko vuoden 2021 näkymiinsä.
Yhtiö arvioi edelleen jatkuvien toimintojen vuoden 2021 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kasvavan selvästi vuoden 2020 tasosta. Vuoden 2020 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 230 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto 45,4 miljoonaa euroa.