Yritysuutiset

Finnair uusien vaikeuksien edessä – uhkana Aasian liikenteen loppuminen ilmatilan sulun vuoksi

Finnair pelkää, että Venäjä reagoi vastatoimilla EU:n päätökseen sulkea EU:n ilmatila venäläiskoneilta.

Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen ilmoitti Twitterissä, että EU tulee sulkemaan ilmatilansa venäläiskoneilta. EU:n ilmatila suljetaan venäläisomisteisilta sekä venäläisille rekisteröidyiltä ja venäläisten hallinnoimilta lentokoneilta.

”Koneet eivät pääse laskeutumaan, nousemaan tai lentämään EU-alueella. Ilmatilan sulku koskee myös oligarkkien yksityiskoneita”, von der Leyen tviittasi sunnuntaina.

Suomi valmistautuu toimimaan EU:ssa yhdessä tehtävien linjausten perusteella, kertoo Liikenne- ja viestintäministeriö.

Finnair puolestaan kertoo, että se ennakoi ilmatilan sulkeutumista ja peruu osan lennoistaan Aasiaan ja lennot Pietariin ja Moskovaan viikoksi.

Finnair peruu usean muun eurooppalaisen lentoyhtiön tapaan lentonsa Venäjän ilmatilassa viikon ajaksi. Toimenpiteellä Finnair varautuu mahdollisesti tuleviin viranomaismääräyksiin.

Finnair peruu 27.2.–6.3. ajalta matkustaja- ja rahtilennot Aasiassa Souliin, Osakaan, Tokioon, Shanghaihin ja Guangzhouhun sekä Venäjällä Moskovaan ja Pietariin. Lennot Hongkongiin on peruttu jo aikaisemmin maaliskuun loppuun saakka.

Finnair jatkaa matkustaja- ja rahtilentoja Bangkokiin, Phuketiin, Singaporeen ja Delhiin, mutta lennot reititetään Venäjän ilmatila välttäen, mikä pidentää lentoaikaa keskimäärin tunnilla. Finnair lentää Bangkokiin ja Phuketiin Helsingin lisäksi Tukholman Arlandasta.

Finnair viestii perutuista lennoista suoraan asiakkaille ja tekee parhaansa reitittääkseen peruttujen lentojen asiakkaat kohteisiinsa toisilla lennoilla. Asiakas voi myös hakea takaisinmaksua käyttämättä jääneestä lentolipusta. Lisäksi Finnair on tehnyt muutoksia takaisinmaksusääntöihinsä. Asiakkaat voivat perua matkansa ja hakea hyvitystä, mikäli heillä on lento Etelä-Koreaan, Japaniin tai Kiinaan 27.2.- 13.3. Venäjän-lennot voi perua ja niistä voi hakea hyvitystä toistaiseksi.

Päätös Venäjän ilmatilan käytöstä 6.3. jälkeen tehdään myöhemmin mahdollisesti tulevien viranomaismääräysten täsmentyessä.

Finnairin henkilöstöviestinnän johtaja Satu Haataja kertoo STT:lle, että Venäläisen lentoliikenteen kieltäminen Suomessa voi johtaa merkittäviin seurauksiin Finnairille. Jos Venäjä vastaa EU:n asettamiin ilmatilan sulkutoimenpiteisiin, saattaisi se sulkea oman ilmatilansa suomalaisilta koneilta.

Siinä tilanteessa Finnairille tärkeä Aasian-liikenne loppuisi.

Haatajan mukaan Venäjän ilmatilan kiertäminen pidentää Aasian lentojen aikaa niin merkittävästi, ettei niitä ole mahdollista operoida kannattavasti.

Finnair lentää tällä hetkellä matkustaja- ja rahtilentoja kymmeneen Aasian kohteeseen.

Nopeasti kärjistyneen Ukrainan kriisin ja sodan lisäksi Finnair kärsii edelleen myös koronarajoitusten haasteista.

Finnair kertoo maanantaina julkistamassaan tiedotteessa, että Venäjän ilmatilan mahdollisella sulkemisella olisi merkittävä vaikutus Euroopan ja Aasian väliseen lentoliikenteeseen, jolla on tärkeä rooli Finnairin verkostossa. Sen negatiiviset taloudelliset vaikutukset Finnairiin ovat erityisesti tilanteen pitkittyessä huomattavia.

Ylilentoihin liittyvän uuden epävarmuuden vuoksi Finnair peruu vuoden 2021 viimeisen neljänneksen tuloksen yhteydessä antamansa vuoden 2022 ensimmäistä neljännestä ja vuoden 2022 jälkipuoliskon toimintaympäristöä koskevan ohjeistuksensa.

Tilinpäätöksessään yhtiö oli arvioinut, että sen vertailukelpoinen liiketulos pysyy tappiollisena myös vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon ajan. Vaikka Finnair odottaa vuoden 2022 jälkipuoliskon olevan toimintaympäristönä lähempänä pandemiaa edeltävää aikaa, yhtiö oli arvioinut, että vuoden 2019 liikenteen taso tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna saavutetaan vuonna 2023.

”Ukrainan hätä koskettaa kaikkia eurooppalaisia, ja ymmärrämme EU:n päätöksen sulkea ilmatilansa. Toteutamme nyt varautumissuunnitelmaamme, sillä tilanne vaikuttaa voimakkaasti Finnairiin. Venäjän ilmatilan kiertäminen pidentää lentoaikoja Aasiaan niin paljon, että useimpien Aasian ja Helsingin välisten rahti- ja matkustajalentojen operointi ei ole taloudellisesti kestävää eikä kilpailukykyistä”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.

Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoilla varausten määrä on selvässä kasvussa pandemian vaikutusten koko ajan pienentyessä. Finnair työstää parhaillaan vaihtoehtoista liikenne- sekä kustannussäästösuunnitelmaa tilanteen pitkittymisen varalle ja tiedottaa näistä tulevien viikkojen aikana.

”Pandemian valtavista negatiivisista taloudellisista vaikutuksista huolimatta Finnairin kassa on yhä vahva, sillä se oli vuoden lopussa suuruudeltaan noin 1,7 miljardia euroa. Tässä on mukana kokonaisuudessaan nostamaton Suomen valtion myöntämä 400 miljoonan euron hybridilaina, joka tukee myös omia pääomiamme”, Manner sanoo. ”Valtio-omistaja on todennut, että Finnair on strategisen intressin yhtiö. Uusien olosuhteiden vallitessa me yhtiössä näemme, että toimivat lentoyhteydet ovat entistäkin tärkeämpiä Suomen talouden, turvallisuuden sekä huoltovarmuuden kannalta. Yhtiö kartoittaa eri ratkaisuvaihtoehtoja siltä varalta, että tilanne pitkittyy, ja käy aktiivista dialogia Suomen valtion kanssa.”

Artikkelia päivitetty 28.2.2022 kello 13.00 Finnairin maanantaina julkistamien tietojen perusteella.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös