Yritysuutiset

Harvian korkealle ladatut odotukset tuottivat pettymyksen ja osake sukeltaa

Harvia kasvaa vauhdilla ja on noussut maailmanlaajuiseksi markkinajohtajaksi alallaan. Yhtiö voisi kasvaa vieläkin nopeammin ilman rajallista kapasiteettia.

Aina vahva ja kasvava tulos ei riitä. Näin kävi Harvialle, kun se julkisti vuoden 2021 viimeisen vuosineljänneksen tulosraportin.

Sauna- ja spa-yhtiön vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu liikevaihto kasvoi loka-joulukuussa 29,8 prosenttia vertailukaudesta ja oli 45,7 miljoonaa euroa. Orgaaninen liikevaihdon kasvu oli vahvaa eli 21 prosenttia, minkä lisäksi yrityskauppojen vaikutus kasvuun oli huomattava.

Oikaistu liikevoitto nousi viimeisellä vuosineljänneksellä 11,1 miljoonaan euroon vuodentakaisen vertailukauden 8,8 miljoonasta eurosta. Tuloskasvu jäi kuitenkin odotuksista, sillä analyytikoiden konsensusodotus oli 12,6 miljoonaa euroa.

Harvian toimitusjohtaja Tapio Pajuharjun mukaan kysyntä ja markkinan sentimentti ovat säilyneet suotuisina kaikissa tuoteryhmissä.

Pula tietyistä kriittisistä komponenteista vaikutti kuitenkin jossain määrin heikentävästi ohjausyksiköiden myyntiin. Rajallinen kapasiteetti vaikutti heikentävästi saunojen myyntiin, Pajuharju kertoo.

Markkinaosuudet ovat toimitusjohtajan mukaan kasvussa.

”Olemme kasvattaneet edelleen markkinaosuuttamme ja markkina-asemamme on parantunut. Arvioimme Harvian nousseen sauna- ja spa-alan globaalisti suurimmaksi toimijaksi. Voimakkainta kasvu on ollut Euroopassa. Olemme myös laajentuneet uusille markkinoille, kuten Japani, Australia ja Uusi-Seelanti.”

Kasvu Suomessa ja Skandinaviassa on ollut vahvaa ja Harvia on nousemassa paikallisen markkinajohtajan rinnalle.

Kannattavuudessa on silti haasteita. Yhtiön suhteellinen liikevoitto laski alle prosenttiyksikön raaka-aineiden ja pakkausmateriaalien hintojen ja logistiikkakustannusten noususta sekä tuotemixin muutoksista huolimatta.

Harvia kasvatti tietoisesti vuoden aikana kriittisten raaka-aineiden ja komponenttien sekä valmiiden tuotteiden varastoja. Se näkyy selvästi nettokäyttöpääoman kasvussa.

Lisäksi yhtiö rahoitti kassavaroista Kiramin ja Sauna-Euroxin hiljattain toteutetut yritysostot sekä 11,8 miljoonan euron investoinnit.

”Tiettyjen komponenttien ja raaka-aineiden saatavuus on aiheuttanut jonkin verran viiveitä ja kasvattanut tilauskantaamme, mutta asiakaspalvelukykymme on pysynyt hyvänä. Raaka-aineiden ja komponenttien hintojen sekä logistiikkakustannusten nousuun olemme tarttuneet tiukalla otteella hinnoittelussamme. Tämä työ jatkuu edelleen”, toimitusjohtaja kertoo.

Harvian on kyettävä kasvattamaan tuotantokapasiteettia kovan kysynnän vuoksi. Yhtiö onkin toteuttanut useita investointihankkeita, Pajuharju kertoo.

”Kapasiteetin kasvattamisen ja tuottavuuden jatkuvan parantamisen saralla toteutimme vuoden 2021 aikana Harvian historian suurimman investointiohjelman, 11,8 miljoonaa euroa. Investoimme uuden saunatehtaan avaamiseen Yhdysvaltoihin, Länsi-Virginian Lewisburgiin, Muuramen tehtaan laajentamiseen ja tuotantokapasiteetin kasvattamiseen, Romanian saunatehtaan laajentamiseen ja Kiinan tehtaan koneisiin, Kiramin varasto- ja logistiikkakapasiteetin kasvattamiseen, EOS:n Driedorfin tehtaan tuotantokoneiden uusimiseen sekä Muuramen tehtaan sisäisen logistiikan parantamiseen.”

Kaikki investointihankkeet ovat toimitusjohtajan mukaan valmistuneet aikataulussa ja budjetissa.

Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä.

Yhtiön johto arvioi, että koronapandemian aiheuttamien erityisolosuhteiden takia sauna- ja spa-markkina on kokenut poikkeuksellisen vahvaa kysyntää. Tällä ei kuitenkaan uskota olevan vaikutusta sauna- ja spa-markkinan pitkän aikavälin kasvuodotuksiin tai Harvian pitkän aikavälin tavoitteisiin.

Sijoittajat odottavat Harvialta kohtuullisen paljon. Se näkyy osakkeen arvostuskertoimissa. Kuluvan vuoden konsensusennusteilla yhtiön P/E-kerroin on 22x ja tasepohjainen P/B-kerroin lähes 8,0x.

Tuloskehityksen jäätyä konsensusodotuksia alhaisemmaksi Harvian osake lähti torstaina kovaan laskuun. Noin kello 11.15 osake oli laskenut 10,7 prosenttia.

1 kommentti

1 kommentti

  1. Saunoja

    10.2.2022 at 18:26

    Kuka haluaa ostaa kiinalaisen kiukaan? No thanks.

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös