Ranskan ympäriajo on yksi maailman seuratuimmista urheilutapahtumista. Kolmen viikon aikana puolimiljoonaa katsojaa kerääntyy tienvarsille odottamaan pyöräilijöiden vilahdusta ohitse ja 170 miljoonaa seuraa kilpailua päivittäin televisiosta.
Kokonaisuudessaan Ranskan ympäriajoa seuraa saman verran ihmisiä kuin jalkapallon maailmanmestaruuskisoja – molemmat tapahtumat yltävät noin 3,5 miljardiin katsojaan.
Heinäkuussa ajetaan sadasyhdeksäs Ranskan ympäriajo. Kilpailu lähtee liikkeelle Tanskan pääkaupungista Kööpenhaminasta ja kolme ensimmäistä etappia ajetaan Tanskan maaperällä. 3350 kilometrin jälkeen kilpailu päättyy Pariisin Champs-Élyséelle.
Palkintorahoja jaossa 13 000 euroa ajajaa kohden
22 joukkueen ja 176 ajajan kesken jaetaan tänä vuonna palkintorahoja noin 2,3 miljoonan euron edestä.
Ympäriajon tavoitelluin palkinto on kokonaiskilpailun voitto. Palkinnon pokkaa ajaja, jonka kahdenkymmenenyhden etapin kokonaisaika on pienin. Kilpailun aikana kokonaiskilpailun johtaja pukeutuu keltaiseen paitaan.
Jokaisen etapin päätteeksi keltaiseen paitaan pukeutuneelle kilpailun johtajalle maksetaan 300 euroa. Johtajana maaliin selvinneelle maksetaan 500 000 euron pääpalkinto, toiseksi sijoittuneelle 250 000 euroa ja kolmannelle 125 000 euroa.
Viime vuonna ympäriajon voitti slovenialainen Tadej Pogačar noin 83 tunnin kokonaisajalla. Pogačar on osallistunut ympäriajoon kahdesti, ja voittanut sen molemmilla kerroilla. Toiseksi ajoi viiden minuutin erolla tanskalainen Jonas Vingegaard, josta tuli joukkueensa kapteeni katsojan kaadettua Primož Rogličin.
Pelissä ei ole ainoastaan keltainen paita
Ympäriajossa kilpaillaan kokonaiskilpailun lisäksi useasta eri palkinnosta. Kaksi seuratuinta ovat kiri- ja mäkikirikilpailut. Molemmissa kilpaillaan pisteistä, joita jaetaan etappien varrelle sekä loppuun sijoitetuissa välimaaleissa. Mäkikirikilpailun johtajan tunnistaa polkadot-paidasta eli valkoisesta paidasta, jossa on punaisia pisteitä. Kirikilpailun johtaja puolestaan puetaan vihreään paitaan.
VIime vuonna kirikilpailun voitti 35-vuotias Mark Cavendish. Hänen voitostaan teki ainutlaatuisen se, että Cavendishilla oli vielä kauden alussa vaikeuksia solmia ammattilaissopimus, mutta neljän etappivoiton myötä hän miltei rikkoi legendaarisen Eddy Merckxin etappivoittoennätyksen. Mäkikirikilpailun voiton vei Tadej Pogačar.
Verrattuna moneen muuhun urheilulajiin, maantiepyöräilyssä voi huipulle yltää vielä vanhemmalla iällä. Ranskan ympäriajossa huomioidaankin paras alle 26-vuotias ajaja valkoisella paidalla. Viime vuonna paras nuori ajaja oli kokonaiskilpailun voittaja Tadej Pogačar joka oli vain 22-vuotias.
Valkoinen, polkadot ja vihreä paita päällään maaliin ajanut saa kukin 25 000 euroa palkintorahaa. Lisäksi jokaisen etapin päätteeksi väripaitaan pukeutuneet palkitaan muutamilla satasilla.
Ympäriajossa kannustetaan myös näyttävyyteen. Jokaisen etapin päätteeksi tuomaristo valitsee hyökkäävimmän ajajan, joka saa 2000 euroa ja koko kilpailun hyökkäävin kilpailija saa 20 000 euroa. Aggressiivinen ajaminen on myös keino järjestää sponsoreille TV-aikaa.
Jokaisen ammattipyöräilijän haaveena on voittaa Ranskan ympäriajon etappi uransa aikana. Kunkin etapin voittaja saa 11 000 euroa ja toiseksi sijoittunut 5500 euroa. Loppukiriin päätynyt etappivoitto voi usein olla millimetreistä kiinni.
Myös joukkueiden kokonaissijoituksesta palkitaan, paras joukkue palkitaan 50 000 euron rahapalkinnolla. Koska maantiepyöräily on joukkuelaji, jakavat ajajat voittorahat koko joukkueen kesken. Jokaisessa kahdeksan ajajan joukkueessa on valittu kapteeni, jonka tavoitteeseen pääsyä muut ajajat, niin sanotut domestiquet, tukevat.
Kilpailun tukijoina toimii puolestaan pitkä lista sponsoreita.
Monet pörssiyhtiöt ovat näyttävästi esillä
Yksi kilpailun näkyvimmistä sponsoreista on Volkswageniin kuuluva Škoda, joka on tuttu näky myös jääkiekon MM-kisojen kaukalon laidalta. Skoda maksaa arviolta 4 miljoonaa euroa mainospaikasta kirikilpailun vihreässä paidassa ja se toimittaa eri käyttöön noin 250 ajoneuvoa, esimerkiksi kilpailujohtajan käytössä olevan punaisen auton.
Tapahtuman sponsoreina on pitkä lista muitakin pörssiyhtiöitä. Sijoittajalle mielenkiintoisia poimintoja ovat esimerkiksi Shimano, jolla on erittäin vahva asema polkupyörien osien valmistajana, The Swatch Group, jonka brändivalikoimaan kuuluu merkkejä Omegasta Longinesiin ja Orange, joka on Afrikassa vahvasti läsnäoleva ranskalainen teleoperaattori.
Yhtiö | Toimiala | Liikevaihto | Pörssi |
Arkema (Bostik) | Kemianyhtiö | 9,5 miljardia | Pariisi |
The Swatch Group | Kellot | 7,3 miljardia | Zurich |
Continental | Renkaat | 38 miljardia | Frankfurt |
Orange | Teleoperaattori | 42 miljardia | New York / Pariisi |
Shimano | Polkupyöräosat ja kalastustarvikkeet | 3,8 miljardia | Tokio |
Akzo Nobel | Kemianyhtiö | 8,5 miljardia | Amsterdam |
Kilpailun sponsoreiden lisäksi jokaisella joukkueella on pääsponsori ja vaihteleva määrä muita tukijoita. Pääsponsori, jonka nimeä joukkue kantaa, pitkälti mahdollistaa joukkueen toiminnan. Kun joukkueiden kapteenit ansaitsevat jopa miljoonia vuodessa, apuajajien minimipalkka on noin 35 000 euroa vuodessa. Joukkueessa on lisäksi työssä mekaanikkoja, hierojia, huoltajia ja kaksi joukkueenjohtajaa, yhteensä jopa 17 henkilöä.
Statistan mukaan joukkueiden vuosibudjetit liikkuvat 10-50 miljoonan euron välimaastossa. Voittoja niittäneen Pogačarin UAE Team Emirates joukkueen vuosibudjetti on 35 miljoonaa euroa. Viimevuotisessa Ranskan ympäriajossa se ansaitsi 620 000 euroa palkintorahoja. Näin ollen joukkueiden sponsoreiksi tarvitaan maksukykyisiä tukijoita. Monet niistä ovatkin suhteellisen suuria pörssiyhtiöitä.
Yhtiö | Toimiala | Liikevaihto | Pörssi |
Merida | Polkupyörät | 2,6 miljardia | Taiwan |
Pierer Mobility (KTM) | Moottori- ja polkupyörät | 2 miljardia | Frankfurt |
Masco (Hansgrohe) | Talotekniikka | 8,4 miljardia | New York |
La Francaise des Jeux (FDJ) | Kansallinen rahapeliyhtiö | 2,2 miljardia | Pariisi |
Telefonica (Movistar) | Puhelinoperaattori | 40 miljardia | Madrid |
Total Energies | Öljy-yhtiö | 185 miljardia | New York / Pariisi |
Giant | Polkupyörät | 7,1 miljardia | Taiwan |
Kilpailun järjestäjä on ympäriajon toinen voittaja
Etappien varrelle kerääntyneelle yleisölle tapahtuma on maksuton. Ennen ajajien saapumista heidät ohittaa pitkä karavaani autoja. Kunkin tavaramerkin arvioidaan maksavan 250 000-600 000 euroa ollakseen mukana karavaanissa jakamassa katsojille tavaralahjoja.
Ranskan ympäriajon järjestää Amaury Sport Organisation. Se on perheomisteinen yritys, joka järjestää useita eri tunnettuja urheilutapahtumia aina rallista purjehdukseen. Siksi ympäriajon tarkkoja tuottoja pystytään vain arvioimaan.
The Hustlen mukaan arviolta 40 % kilpailun tuotoista tule sponsoreilta ja mainostajilta, 55 % televisiointioikeuksista ja 5 % maksuista kaupungeilta, joista kilpailun etapit alkavat ja loppuvat. Maksujen arvioidaan yltävän kokonaisuudessaan 60-150 miljoonaan euroon.
Amaury Sport Orgaisation yhtiön liiketoiminta on arvioiden mukaan hyvin kannattavaa. Se on tehnyt reilun 200 miljoonan euron liikevaihdolla yli 40 miljoonan euron tuloksen. Valitettavasti yhtiö ei kuitenkaan ole osakesijoittajan ulottuvilla.