Yritysuutiset

Glaston on saanut tärkeän tilauksen ajoneuvolasien jättivalmistajalta

Kyseessä on ensimmäinen tilaus täysin automaattisen MATRIX EVO ‑taivutusuunin lanseerauksen jälkeen.

Glaston on saanut tilauksen yhdeltä maailman johtavista ajoneuvolasivalmistajista, Saint-Gobain Sekuritilta, uuden MATRIX EVO ‑linjan toimittamisesta. Tilaus on kirjattu Glastonin viime vuoden viimeisen vuosineljänneksen tilauskantaan, ja linja toimitetaan vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä.

Glaston on lasinjalostusteollisuuteen keskittyvä suomalainen pörssiyhtiö, joka toimittaa laitteita, palveluita ja ratkaisuja arkkitehtuuri-, auto-, aurinkoenergia- ja näyttöteollisuuteen. Yhtiö tukee myös uusia teknologioita, joilla integroidaan älyominaisuuksia lasiin.

Glaston julkisti viime vuoden kesäkuussa suunnitelman aloittaa ajoneuvoteollisuuden lasin esikäsittelylaitteiden vakiotuotteiden tuotanto Glastonin Kiinan Tianjinissa sijaitsevalla tehtaalla. Suunnitelma on linjassa Glastonin strategisten tavoitteiden kanssa, jotka sisältävät liiketoiminnan kasvattamisen Kiinassa ja toiminnan tehokkuuden parantamisen.

Glastonin mukaan tämän päivän autoteollisuudessa tuulilaseille ja kattoikkunoille asetetut vaatimukset ovat yhä haastavampia eri muotojen, lasityyppien ja -kokojen sekä yhä vaativampien odotusten suhteen.

Saint-Gobain Sekurit etsi teknologiaa, jolla voisi valmistaa lyhyen sarjan entistä monimutkaisemman muotoisia, korkealaatuisia lopputuotteita jälkimarkkinoille. Glastonin linja, sen aktiivinen konvektiolämmitystekniikka ja prosessiosaaminen tulee vastaamaan näihin tarpeisiin.

Glaston suunnitteli täysin automaattisen MATRIX EVO ‑taivutusuunin erityisesti autoteollisuuden tarpeisiin. Se mahdollistaa nopeatahtisen tuotannon korkealla optisella laadulla yhdistettynä monimutkaisimpiin lasimuotoihin sovelluksissa kuten tuulilasit, joissa on integroitu edistynyt kuljettajaa avustava järjestelmä, heijastettavia HUD-näyttöjä ja pinnoitettua lasia.

Kyseessä on ensimmäinen tilaus tuotteen vuonna 2022 tapahtuneen lanseerauksen jälkeen.

”Asiakkaallamme on lähes sadan vuoden edestä kokemusta ja asiantuntijuutta ajoneuvolasin valmistuksesta. Se, että asiakas valitsi Glastonin teknologian saavuttaakseen parhaan mahdollisen laadun, tuotantotahdin ja energiatehokkuuden, osoittaa, että jatkuva panostuksemme tuotekehitykseen kannattaa ja että uusi ratkaisumme on merkittävä parannus markkinoilla oleviin tuotteisiin verrattuna”, toteaa Glastonin Automotive & Display Technologies -liiketoiminta-alueen johtaja Robert Prange.

Viime vuonna Glastonin saadut tilaukset olivat 253,0 (216,2) miljoonaa euroa, kun edellisvuonna ne oli vat 216 miljoonaa euroa. Liikevaihto nousi edellisvuoden 183 miljoonasta eurosta 214 miljoonaan euroon.

Vertailukelpoinen EBITA nousi 11 miljoonasta eurosta 13,6 miljoonaan euroon.

Kuluvana vuonna Glaston arvioi yleisen markkina-aktiivisuuden pysyvän hyvällä tasolla alueellisista eroista huolimatta. Vaikka megatrendit tukevat energiatehokkaiden ikkunoiden käyttöä, arkkitehtuurimarkkinoiden hidastuminen voi vaikuttaa kysyntään Euroopassa.

Amerikoissa Glaston odottaa kysynnän pysyvän vahvana, kun taas Kiinassa arkkitehtuurimarkkinoiden näkymät ovat epävarmat.

Vuonna 2023 Glaston jatkaa strategiansa toteuttamiseen keskittymistä, mikä aiheuttaa kustannuksia ja investointeja, ja niiden vaikutus liikevaihdon kasvuun näkyy viiveellä. Toimitusketjun häiriöt ja geopoliittiset jännitteet jatkuvat, ja tämänhetkiset talouden ja asiakkaiden investointien kehitysnäkymät ovat tavallista epävarmempia. 

Vuoden 2023 alkaessa Glastonin tilauskanta oli 46 prosenttia suurempi kuin edellisvuonna. Tämä tarjoaa yhtiön mukaan vahvan lähtökohdan vuodelle 2023 ja tukee yrityksen liikevaihdon ja kannattavuuden kehitystä.

Yhtiö arvioi vuoden 2023 liikevaihdon ja vertailukelpoisen EBITAn kasvavan vuoden 2022 tasosta. Kuten tyypillistä Glaston odottaa ensimmäisen vuosineljänneksen olevan vuoden heikoin, mihin lisäksi vaikuttavat päivitystuotteiden alhainen liikevaihto ja uusien tuotteiden korkeampi osuus.

Kommentoi
Ylös
>